Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy, concert al Orchestrei academice de folclor și etnografie de stat „Otyrar Sazy”, la ONB
https://www.ziarulmetropolis.ro/muzica-marii-stepe-uly-dala-sazy-concert-al-orchestrei-academice-de-folclor-si-etnografie-de-stat-otyrar-sazy-la-onb/

În cadrul celebrării a 30 de ani de relaţii diplomatice între Republica Kazahstan şi România, în data de 3 mai 2022, ora 19:00, va avea loc pe scena Operei Naţionale Bucureşti concertul „Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy” susţinut de către Orchestra Academică de Stat Folclor şi Etnografie „Otyrar Sazy”, cu suportul Ambasadei Republicii Kazahstan în România.

Un articol de Petre Ivan|18 aprilie 2022

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Muslim Amze. Pe scenă vor evolua soliștii Operei Naționale București, soprana Veronica Anușca și tenorul Liviu Indricău, alături de soprana Akhmetova Saltanat, tenorul Kubiev Farhat, baritonul Azamat Zheltyrguzov și Janpeissov Nurzhan – dombra (instrument național al poporului kazah).

Istoria creării Orchestrei „Otyrar Sazy” a început în 1979. Orchestra a fost numită după vechiul instrument muzical cu același nume. Artiștii orchestrei interpretează compozițiile folosind instrumente muzicale tradiționale kazahe, cum ar fi dombra și kobyz. O astfel de varietate de sunet crează posibilitatea ca orchestra să afișeze pe scară largă și să arate ascultătorului cele mai bogate mostre originale ale folclorului național.

Repertoriul orchestrei se bazează pe opere folclorice, legende și lucrări ale compozitorilor kazahi în stil popular.

Orchestra Academică de Folclor și Etnografie „Otyrar Sazy” numită după N. Tlendiev, fondată la 2 octombrie 1982, oferă ocazia de a face cunoștință cu cea mai bogată colecție de instrumente muzicale naționale kazahe – moderne și antice, care, fiind o moștenire prețioasă a culturii, au ajuns până la noi din timpuri imemoriale. Au fost transmise din generație în generație de către akyns (muzicieni) populari necunoscuți. În sunetele antichității, vocile generațiilor trecute sunt ascunse – pagini vii din istoria culturii muzicale a poporului kazah.

Pe lângă dombra și kobyz, orchestra Otrar Sazy cântă la instrumente antice – zhetygen, sherter, shan-kobyz, mes-kobyz, syrnay și saz-syrnay, sybyzgy, precum și instrumente de percuție – asatayak, dauylpaz, tuyak-tas, konyrau, caiac.

O astfel de varietate de sunet face posibil ca orchestra să afișeze pe scară largă și să arate ascultătorului cele mai bogate mostre originale de folclor național. Acesta este tocmai scopul stabilit orchestrei de către primul său director artistic și dirijor șef, Artistul Poporului din URSS, laureat al Premiului de Stat, Khalyk Kaharmany, o personalitate publică proeminentă, compozitorul Nurgisa Tlendiev, care a reușit să demonstreze că instrumentele populare antice sunt capabile să întrupeze nu numai lucrări de forme mici, ci și idei dramatice mari.

Astăzi, demonstrând continuitatea generațiilor, orchestra este condusă de fiica lui N. Tlendiev – Dinara Tlendiev. Orchestra susține în mod activ concerte în orașele Kazahstanului și în țările apropiate și îndepărtate – în Maroc, Vietnam, Germania, Spania, Turcia, Franța și multe alte țări.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

24
/03
/20

OAMENII MUZICII Unul dintre cei mai importanţi compozitori ai secolului trecut, Béla Bartók s-a născut pe 25 martie 1881 la Sânnicolau Mare (azi în Banat, pe atunci în Imperiul Austro-Ungar). Pianist virtuoz, compozitor inovator, mare culegător și cercetător de folclor, el a redefinit muzica clasică în secolul XX.

20
/03
/20

Primul festival boutique din România, AWAKE, a decis să anuleze cea de-a patra ediţie a evenimentului. Aceasta era programată între 14 şi 16 august 2020, pe spectaculosul domeniu Teleki din Gorneşti, Mureş, cu un line-up impresionant ce propunea ca headlineri artişti precum JP Cooper, Asaf Avidan, White Lies, Dubioza Kolektiv, Viţa de Vie “În Corzi”, Asian Dub Foundation, Dimension, Camo & Krooked. AWAKE va anula toate concertele stabilite pentru ediţia de anul acesta a festivalului.

20
/03
/20

Radio România Cultural sporește semnificativ difuzarea artiștilor români a căror activitate este puternic afectată de epidemia de coronavirus. Începând de astăzi, postul va promova și difuza cu prioritate creații muzicale interpretate de artiștii români, oferind astfel publicului șansa de a se întâlni cu interpreții preferați, în contextul anulării tuturor evenimentelor culturale. Întregul format muzical al postului se va axa preponderent pe muzica sau interpretarea românească.

20
/03
/20

Dat fiind contextul global, echipa #TAMTAMFestival, organizatorul evenimentului cu același nume, decis să își regândească activitatea, aceea de antreprenor cultural, lansând inițiativa #ScenaVirtualaTamTam începand cu 20.03.2020.

18
/03
/20

Organizatorii au făcut anunțul oficial în urmă cu puțin timp: concursul din luna mai, de la Rotterdam, nu se va mai organiza în contextul actualei pandemii COVID-19. În conformitate cu precizările făcute de aceștia, au fost evaluate o multitudine de alternative, însă incertitudinea generată de situația curentă, precum și restricțiile implementate de guvernele țărilor participante au făcut imposibilă continuarea pregătirilor pentru acest eveniment de amploare.

17
/03
/20

”Zilele acestea cuvântul cheie ar trebui să fie solidaritate”, susține filosoful Mihai Șora, în timp ce actrița Maia Morgenstern mărturisește: ”Oamenii trebuie să nu își piardă încrederea, să fie convinși că arta, teatrul, cultura reprezintă un factor esențial al existenței noastre.”

15
/03
/20

Cum deocamdată cam suntem în vacanță forțată acasă, iar printre cele mai interesante plăceri (acum și mereu) sunt muzica și mâncarea, ne-am gândit să îmbinăm aceste două delicii cu povești despre relația dintre câțiva mari compozitori și arta culinară.

07
/03
/20

Bogdan Cotîrță, solistul trupei românești Melting Dice, vorbește, într-un interviu în formă de alfabet, despre: granița dintre vină și zâmbet, dribling și Timișoara, răbdare și oftat, dar, mai ales, despre un cuvânt căruia îi găsiți explicația chiar aici: „smanes“.