Nominalizările la Premiile GOPO 2020
https://www.ziarulmetropolis.ro/nominaliz%c4%83rile-la-premiile-gopo-2020/

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monştri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) şi „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câştigătorii vor fi anunţaţi în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marţi, 24 martie, la Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|17 februarie 2020

22 de lungmetraje românești lansate în cinematografe în 2019 au fost luate în considerare de juriul din acest an pentru desemnarea nominalizărilor la cea de-a 14-a ediție a Galei Premiilor Gopo.

Filmele cu cele mai multe nominalizări sunt: „La Gomera” (13 nominalizări), „Heidi” (10 nominalizări), „Monștri” (9 nominalizări), Touch Me Not” (9 nominalizări), „Parking” (8 nominalizări) și „Mo”  (6 nominalizări).

Adina Pintilie („Touch Me Not”), Anca Damian („Călătoria fantastică a Maronei”), Cătălin Mitulescu („Heidi”), Corneliu Porumboiu („La Gomera”) și Marius Olteanu („Monștri.”) concurează pentru Premiul Gopo la categoria Cea mai bună regie.

La categoria Cea mai bună actriță într-un rol principal sunt nominalizate: Belén Cuesta („Parking”), Catrinel Marlon („La Gomera”), Cătălina Mihai („Heidi”), Dana Rogoz („Mo”) și Judith State („Monștri.”).

Gheorghe Visu („Heidi”), Iulian Postelnicu („Arest”), Mihai Smarandache („Parking”), Radu Botar („Cardinalul”) și Răzvan Vasilescu („Mo”) concurează la categoria Cel mai bun actor într-un rol principal.

Cele cinci pelicule nominalizate în categoria Cel mai bun film documentar sunt: „Distanța dintre mine și mine” (r. Dana Bunescu, Mona Nicoară), „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole” (r. Mihai Mincan și Claudiu Mitcu), „Jurnalul familiei -escu” (r. Șerban Georgescu), „Omul care a vrut să fie liber” (r. Mihai Mincan și George Chiper-Lillemark) și „Timebox” (r. Nora Agapi).

La categoria Cel mai bun film european, criticii de film din juriul de nominalizări au votat pentru următoarele cinci titluri distribuite în cinematografele din România anul trecut: „Dolor y gloria”/ „Durere și glorie” (r. Pedro Almodóvar), „Leto”/ „O vară rock’n’roll” (r. Kirill Serebrennikov), „Sunset”/ „Apusul”  (r. László Nemes), „The Favourite”/ „Favorita” (r. Yorgos Lanthimos) și „The House that Jack Built”/ „Casa pe care Jack a construit-o” (r. Lars von Trier).

NOMINALIZĂRI PREMIILE GOPO 2020

CEL MAI BUN FILM DE LUNGMETRAJ

  • Călătoria fantastică a Maronei

producător: Anca Damian | Franța, România, Belgia (Aparte Film)

  • La Gomera

producători: Fran Borgia, Mihai Busuioc, Patricia Poienaru, Marcela Ursu | România, Franța, Germania, Suedia (42 Km Film)

  • Monștri.

producători: Claudiu Mitcu, Robert Fița, Ion Ioachim Stroe | România (Parada Film)

  • Parking

producători: Bogdan Crăciun, Tudor Giurgiu | România, Spania, Cehia (Libra Film Productions)

  • Touch Me Not

producători: Adina Pintilie, Bianca Oana | România, Germania, Cehia, Bulgaria, Franța (produs de: Manekino Film)

CEA MAI BUNĂ REGIE

  • Adina Pintilie pentru filmul Touch Me Not
  • Anca Damian pentru filmul Călătoria fantastică a Maronei
  • Cătălin Mitulescu pentru filmul Heidi
  • Corneliu Porumboiu pentru filmul La Gomera
  • Marius Olteanu pentru filmul Monștri.

CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROL PRINCIPAL

  • Gheorghe Visu pentru rolul Nea Mihai din filmul Heidi
  • Iulian Postelnicu pentru rolul Vali din filmul Arest.
  • Mihai Smarandache pentru rolul Adrian din filmul Parking
  • Radu Botar pentru rolul episcopul Iuliu Hossu din filmul Cardinalul
  • Răzvan Vasilescu pentru rolul Profu’ din filmul Mo

CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎNTR-UN ROL PRINCIPAL

  • Belén Cuesta pentru rolul Maria din filmul Parking
  • Catrinel Marlon pentru rolul Gilda din filmul La Gomera
  • Cătălina Mihai pentru rolul Heidi din filmul Heidi
  • Dana Rogoz pentru rolul Mo din filmul Mo
  • Judith State pentru rolul Dana din filmul Monștri.

CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROL SECUNDAR

  • Alexandru Potocean pentru rolul șofer taxi din filmul Monștri.
  • Bogdan Dumitrache pentru rolul Chirvasiu din filmul Heidi
  • István Téglás pentru rolul Claudiu din filmul La Gomera
  • Richard Bovnoczki pentru rolul Enache Vizireanu din filmul Cardinalul
  • Șerban Pavlu pentru rolul Alex din filmul Monștri.

CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎNTR-UN ROL SECUNDAR    

  • Coca Bloos pentru rolul Mama Tia din filmul Zavera
  • Hanna Hofmann pentru rolul Hanna din filmul Touch Me Not
  • Julieta Szönyi pentru rolul Mama din filmul La Gomera
  • Mădălina Craiu pentru rolul Vera din filmul Mo
  • Rodica Lazăr pentru rolul Magda din filmul La Gomera

CEL MAI BUN SCENARIU

  • Andrei Cohn și Alexandru Negoescu pentru filmul Arest
  • Corneliu Porumboiu pentru filmul La Gomera
  • Liviu Săndulescu și Bogdan Toma pentru filmul Cărturan
  • Marius Olteanu pentru filmul Monștri.
  • Radu Dragomir pentru filmul Mo

CEA MAI BUNĂ IMAGINE

  • George Chiper-Lillemark pentru filmul Touch Me Not
  • Luchian Ciobanu pentru filmul Monștri.
  • Marius Panduru RSC pentru filmul Parking
  • Oleg Mutu pentru filmul Cărturan
  • Tudor Mircea RSC pentru filmul La Gomera

CEL MAI BUN MONTAJ

  • Adina Pintile pentru filmul Touch Me Not
  • Dana Bunescu pentru filmul Distanța dintre mine și mine
  • Ion Ioachim Stroe pentru filmul Heidi
  • José M. G. Moyano și Manuel Terceño pentru filmul Parking
  • Roxana Szel pentru filmul La Gomera

CEL MAI BUN SUNET

  • Alexandru Dragomir pentru filmul Heidi
  • Andre Rigaut, Sophie Chiabaut, Niklas Skarp și Christian Holm pentru filmul La Gomera
  • Dominik Dolejsi, Marek Poledna, Bernhard Maisch și Veselin Zografov pentru filmul Touch Me Not
  • Lukáš Moudrý și Diana Sagrista pentru filmul Parking
  • Mihai Bogos și Marius Stănescu pentru filmul Mo

CEA MAI BUNĂ MUZICĂ ORIGINALĂ

  • Julio de la Rosa pentru filmul Parking
  • Cornel Țăranu pentru filmul Cardinalul
  • Cristian Lolea pentru filmul Zavera
  • Ivo Paunov și Einstürzende Neubauten pentru filmul Touch Me Not
  • Pablo Pico pentru filmul Călătoria fantastică a Maronei

CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE

  • Brecht Evens, Sarah Mazzetti și Gina Thorstensen pentru filmul Călătoria fantastică a Maronei 
  • Mihaela Poenaru pentru filmul Heidi
  • Nora Dumitrescu și Laura Russu pentru filmul Maria, Regina României
  • Simona Pădurețu pentru filmul La Gomera
  • Sonia Nolla pentru filmul Parking
                                                 

CELE MAI BUNE COSTUME

  • Alexandra Alma Ungureanu Stroe pentru filmul Monștri.
  • Ana Ioneci, Claudia Bunea pentru filmul Maria, Regina României
  • Cireșica Cuciuc pentru filmul Heidi
  • Dana Păpăruz pentru filmul La Gomera
  • Luminița Mihai pentru filmul Cardinalul

CEL MAI BUN MACHIAJ ȘI CEA MAI BUNĂ COAFURĂ

  • Alex Gherase, Milen Ivanov și Ioana Covali pentru filmul Touch Me Not
  • Domnica Bodogan și Nastasia Mateiu pentru filmul Maria, Regina României
  • Ioana Nadoleanu și Dora Codiță pentru filmul Heidi
  • Manuela Tudor, Bianca Marca și Tania Crăciun, Alexandru Sassu pentru filmul Arest
  • Marga Ștefan și Gabriela Crețan pentru filmul La Gomera

CEL MAI BUN FILM DE DEBUT

  • Cărturan (r. Liviu Săndulescu)
  • Mo (r. Radu Dragomir)
  • Monștri. (r. Marius Olteanu)
  • Timebox (r. Nora Agapi)
  • Touch Me Not (r. Adina Pintilie)

CEL MAI BUN FILM DOCUMENTAR

  • Distanța dintre mine și mine (r. Dana Bunescu, Mona Nicoară, produs de: Hi Film Productions, producători: Ada Solomon, Mona Nicoară, Diana Paroiu, Alexandru Solomon) România
  • Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole (r. Mihai Mincan și Claudiu Mitcu, produs de: deFilm, Wearebasca, producător: Radu Stancu) România
  • Jurnalul familiei -escu (r. Șerban Georgescu, produs de: Kolectiv Film, producători: Șerban Georgescu, Liviu Tofan) România
  • Omul care a vrut să fie liber (r. Mihai Mincan și George Chiper-Lillemark, producător:  Radu Stancu) România
  • Timebox (r. Nora Agapi, producător: Monica Lăzurean-Gorgan, Manifest Film) România

CEL MAI BUN SCURTMETRAJ DE FICȚIUNE

  • Afganistanii (r. Adrian Silișteanu, producător: Anamaria Antoci) Domestic Film, România
  • Celed (r. Anghel Damian, producător: Anghel Damian, Anca Damian) Michelangelo Films, România
  • Havana Cuba (r. Andrei Huțuleac, producător: Tudor Giurgiu) Libra Films, România
  • Opinci (r. Anton Groves, Damian Groves, producător: Bianca Oana, Sorin Baican, Dan Mateescu) Studioset, România
  • Ultimul drum spre mare (r. Adi Voicu, producător: Marcian Lazăr) Axel Film, România

CEL MAI BUN SCURTMETRAJ DOCUMENTAR

  • El iubește ochii mei (r. Enxhi Rista, producător: Viktoria Janssen, Lisa Wischer, Enxhi Rista) U.N.A.T.C. I.L.Caragiale, Film University Babelsberg KONRAD WOLF, România – Germania
  • Munca noastră cea de toate zilele (r. Lucia Chicoș, producător: Viktoria Janssen) U.N.A.T.C. I.L.Caragiale, Film University Babelsberg KONRAD WOLF , România – Germania
  • Trofeul Tinereții (r. Răzvan Oprescu, producător: Mădălina Butnariu) România

TÂNĂRĂ SPERANȚĂ

  • Andrian Împărățel pentru regia scurtmetrajului Patul lui Procust
  • Cătălina Mihai pentru rolul Heidi din filmul Heidi
  • Lucia Chicoș pentru regia scurtmetrajelor Contraindicații și Munca noastră cea de toate zilele
  • Matei Monoranu pentru scurtmetrajul de animație Despre ce naiba să scriu
  • Ștefan Azaharioaie pentru sunetul lungmetrajului Să nu ucizi

CEL MAI BUN FILM EUROPEAN

  • Dolor y gloria/ Durere și glorie, regia: Pedro Almodóvar | Spania (distribuitor: Independența Film)
  • Leto/ O vară rock’n’roll, regia: Kirill Serebrennikov | Rusia, Franța (distribuitor: Transilvania Film)
  • Sunset/ Apusul , regia: László Nemes | Ungaria, Franța (distribuitor: Voodoo Films)
  • The Favourite/ Favorita regia: Yorgos Lanthimos | Irlanda, Marea Britanie, SUA (distribuitor: Odeon Cineplex)
  • The House that Jack BuiltCasa pe care Jack a construit-oregia: Lars von Trier |  Danemarca, Franța, Suedia, Germania, Belgia (distribuitor: Independența Film)
09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.