Noul val cinematografic românesc – o nouă eră marcată de calitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/noul-val-cinematografic-romanesc-o-noua-era-marcata-de-calitate/

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia.

Un articol de Andrada Văsii|4 noiembrie 2013

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia, unde supremaţia României a fost „o chestiune care a însemnat mai mult decât cantitate”.

„Poziţia copilului”, filmul care a câştigat Ursul de Aur la Berlin, a fost lansat în acest weekend în cinematografele din Marea Britanie. Deşi „Poziţia copilului” s-a afirmat la Festivalul de la Berlin, Alison Frank, autoarea articolului, notează că a descoperit o serie de filme româneşti la recentul festival de la Varşovia. „Este acesta începutul unei noi ere pentru filmul românesc?”, se întreabă autoarea.

Conform acesteia, Noul Val al filmului românesc a început cu câţiva ani în urmă cu pelicule ca „Moartea domnului Lăzărescu”, de Cristi Puiu, şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu, care au triumfat la festivalurile internaţionale de film, deschizând uşi pentru viitoare producţii precum „California Dreamin'”, în regia lui Cristian Nemescu, şi „Amintiri din Epoca de Aur”, regizat de Cristian Mungiu.

La recentul Festival de Film de la Varşovia, România a fost la egalitate cu Polonia în ceea ce priveşte numărul de filme din competiţie, patru producţii, fiind situată chiar în spatele Republicii Cehe.

Producţiile din Noul Val sunt recompensate cu aplauze furtunoase

În timp ce nicio peliculă din cele cinci ale Cehiei nu a fost premiată, România şi-a asigurat un premiu şi o „declaraţie de apreciere”. Dominaţia României la Festivalul Internaţional de Film de Varşovia a fost mai mult decât o chestiune care ţine de cantitate. Producţii de debut, marca Noul Val, precum „Love Building” şi „Micul Spartan” şi-au demostrat originalitatea, în condiţiile în care alţi regizori debutanţi au oferit pale imitaţii ale unor maeştri ai cinema-ului, mai scrie BBC.

Comedia românească „Love Building” din Noul Val a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.

„Cel mai de succes film al României la Varşovia a fost «Câinele japonez», regizat de Tudor Cristian Jurgiu. Pelicula a câştigat premiul cel mare în cadrul competiţiei «1-2» dedicată cineaştilor care se află la primul sau al doilea lungmetraj”, se mai spune în materialul BBC.

Potrivit sursei citate, chiar dacă pelicula prezintă un câine-jucărie kitsch, filmul are tensiune dramatică şi oferă un portret frumos şi sensibil al mediului rural românesc, al legăturilor dintre generaţii şi culturi, îndreptându-şi atenţia către problema inundaţiilor devastatoare.

Noul val - Cainele Japonez

Victor Rebengiuc în filmul încadrat de BBC în Noul Val – „Câinele japonez“

„Noul Val românesc era marcat de un realism social şi de o abordare clară atât în privinţa trecutului comunist, cât şi a viitorului neo-liberal. Potrivit acestei definiţii, «Câinele japonez» se încadrează cel mai bine în linia Noului Val, în timp ce «Love Building» se încadrează parţial în acest curent, fiind o satiră a noilor aspiraţii ale clasei mijlocii”, potrivit BBC.

„Publicul internaţional a ajuns să cunoască cinematografia română prin realismul «întunecat», dar următorii ani ar putea fi marcaţi de producţii mai populare, acest lucru neînsemnând că peliculele vor fi mai puţin proaspete şi inovatoare”, mai scrie site-ul BBC, citat de Mediafax.

Cinefilii din Marea Britanie vor avea ocazia să vizioneze filme ale unor regizori români la Festivalul de Film Românesc de la Londra, ediţia a X-a, care se va desfăşura între 28 noiembrie şi 2 decembrie. „Feresterele au fost deschise larg! Întoarcem pagina!” este sloganul festivalului.

Foto credit: Câinele japonez, filme din Noul Val

02
/06
/23

O oportunitate excelentă pentru actorii de teatru din România, programul 10 pentru FILM își continuă misiunea la TIFF.22. Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la festival, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

30
/05
/23

Mini-vacanța de la începutul lunii iunie vine cu mai multe motive de sărbătoare: vreme călduroasă, timp liber de petrecut în familie și cinci zile de filme pentru copii la prețul unic de 10 lei biletul în rețeaua Cineplexx – Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș. Astfel, în perioada 1 - 5 iunie 2023, continuă tradiția de a sărbători Ziua Copilului la cinema cu promoţii de preţ imbatabile.

29
/05
/23

Insula 42, Centrul Cultural Clujean și Cinema Victoria, în parteneriat cu Festivalul Ceau Cinema!, vă invită în data de 4 iunie, începând cu ora 18.00, la Cinema Victoria din Timişoara la un masterclass susținut de Richard Peña, renumit curator, programator și educator de cinema american, dedicat avangardei cinematografice americane a anilor ’40-’60.

26
/05
/23

Programul TIFF.22 (9 – 18 iunie, Cluj-Napoca) va cuprinde o selecție de cinema nordic grație unui parteneriat în premieră între TIFF, institutele de film și ambasadele celor cinci țări din regiune: Danemarca, Suedia, Finlanda, Islanda și Norvegia.

25
/05
/23

„Încă două lozuri" (2023), noua comedie a regizorului Paul Negoescu, „Între revoluţii" (2023), filmul hibrid al lui Vlad Petri, premiat la Berlinale, şi producţia germană „Putem la fel de bine să fim morţi" (2022), care o are în rolul principal pe cunoscuta actriţă timişoreană Ioana Iacob, vor putea fi văzute în cadrul unor proiecții speciale la a zecea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, ce va avea loc în perioada 12-16 iulie.