Aşa cum ne-a obişnuit, Festivalul de Film de la Veneţia a adunat şi în acest an, în competiţie sau în afara ei, multe nume mari ale cinematografiei mondiale: de la Darren Aronofsky, Alejandro G. Inarritu şi Jafar Panahi, la Paul Schrader, Sergei Loznitsa, Oliver Stone şi Lars von Trier.
Un articol de Ionuţ Mareş|27 iulie 2022
Numeroase nume mari au fost anunţate în diversele secţiuni ale ediţiei din acest an a Festivalului de Film de la Veneţia, care va avea loc între 31 august şi 10 septembrie. Legătura strânsă pe care festivalul o are atât cu studiourile americane, cât şi cu marile platforme VoD, care preferă să îşi prezinte filmele la Veneţia, o rampă bună de lansare în cursa spre galele de premiere din iarnă, transformă Mostra într-un loc extrem de atractiv. Un festival unde cineaşti şi actori celebri, care atrag atenţia presei şi asigură glamour-ul, stau alături de talente consacrate, dar poate mai puţin cunoscute publicului larg, şi de noi voci, care aşteaptă să fie descoperite.
Ca de obicei, competiţia e dedicată în special numelor cunoscute, cele despre care se va vorbi probabil cel mai mult, cel puţin în rândul publicului larg. Printre ele se află în acest an nume ca Noah Baumbach („White Noise”, filmul de deschidere), Darren Aronofsky („The Whale”), Alejandro G. Inarritu („Bardo, False Chronicle Of A Handful Of Truths”, film făcut în Mexicul natal al cineastului), Andrew Dominik („Blonde”, un biopic despre Marylin Monroe), Martin McDonagh („The Banshees Of Inisherin”) sau Luca Guadagnino („Bones And All”).
Lista e completată de o serie de cineaşti obişnuiţi ai circuitului festivalier şi cunoscuţi de cinefili: Koji Fukada („Love Life”), Joanna Hogg („The Eternal Daughter”), Jafar Panahi („No Bears”), Laura Poitras („All The Beauty And The Bloodshed”, singurul documentar din competiţie), Frederick Wiseman („A Couple”, un film de ficţiune, nu un documentar, cum ne-am fi aşteptat de la cineastul american), Rebecca Zlotowski („Other People’s Children”), Gianni Amelio („Il Signore delle Formiche”) sau Santiago Mitre („Argentina, 1985”).
Lor li se adaugă regizori mai noi sau mai puţin cunoscuţi sau ieşiţi în ultimii ani de sub radar, dar ale căror filme ar putea oferi mari surprize: Florian Zeller („The Son”), Roschdy Zem („Our Ties”), Emanuele Crialese („L’Immensita”), Alice Diop („Saint Omer”), Todd Field („TÁR”), Romain Gavras („Athena”), Vahid Jalilvand („Beyond The Wall”), Susanna Nicchiarelli („Chiara”) şi Andrea Pallaoro („Monica”).
Juriul este prezidat de actriţa americană Julianne Moore şi mai este format din regizoarea franceză Audrey Diwan (care anul trecut a câştigat Leul de Aur cu „Evenimentul”), regizorii Leonardo Di Costanzo (Italia), Mariano Cohn (Argentina) şi Rodrigo Sorogoyen (Spania), actriţa iraniană Leila Hatami şi scriitorul japonez Kazuo Ishiguro.
În afara competiţiei, la capitolul ficţiune, se regăsesc, printre altele, cineaşti precum Lav Diaz („When The Waves Are Gone”), Kim Ki-duk („Call Of God”, un film terminat de un regizor din Letonia, ţară unde se afla cineastul sud-corean când a murit de COVID-19 în 2020),Paolo Virzi („Siccita”), Olivia Wilde („Don’t Worry Darling”) sau Paul Schrader („Master Gardener”), care va primit şi un premiu onorific.
Printre documentarele din afara competiţiei se regăsesc unul ucrainean „Freedom On Fire: Ukraine’s Fight For Freedom”, de Evgeny Afineevsky, precum şi noi filme de mari cineaşti precum Sergei Loznitsa („The Kiev Trial”), Gianfranco Rosi („In Viaggio”) sau Oliver Stone („Nuclear”).
Tot în afara competiţiei vor fi prezentate câteva episoade din noi seriale realizate de cineaşti precum Lars von Trier („The Kingdom Exodus”) şi Nicolas Winding Refn („Copenhagen Cowboy”).