O bulă de libertate atipică în Cehoslovacia
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bula-de-libertate-atipica-in-cehoslovacia/

Cum era să practici skateboarding în Cehoslovacia anilor ‘80? Dar să recurgi la tertipuri neaşteptate pentru a face rost de bani? Pe 4 şi 5 noiembrie, Centrul Ceh vă aşteaptă la două noi proiecţii din cadrul Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays, cu „King Skate”, respectiv „Run, Waiter, Run!”.

Un articol de Liliana Matei|2 noiembrie 2019

Noul sezon de proiecții de film la Centrul Ceh a început, iar entuziaștii de filme documentare și ficțiuni cehe sunt așteptați în serile de luni și marți, de la ora 20:00, pentru o porție de noutate – și o bere cehă, desigur.

Pe 4 noiembrie, sala Centrului Ceh se transformă într-o rampă de skateboarding – nu una reală, din păcate, însă una imaginară cu siguranță, deoarece documentarul „King Skate” (foto sus) vă va transpune într-o lume total neașteptată. În Cehoslovacia a existat o comunitate foarte bine închegată de skateri, toți tineri, cu chef de viață și dorință de libertate, care, împotriva tuturor piedicilor, au reușit să-și construiască, și la propriu, și la figurat, o lume liberă în interiorul uneia mai puțin libere.

Documentarul îi prezintă pe cei care practicau skateboarding-ul în Cehoslovacia anilor ‘70-‘80, aducând în discuție aspecte sociale și politice, dar și nebunia de care dădeau dovadă skaterii în acea perioadă. Privitorul este transportat în lumea tinerilor rebeli din spatele Cortinei de Fier prin intermediul materialelor video din arhive personale, interviurilor cu skaterii în prezent și reportajelor TV de la acea vreme, toate pe un soundtrack punk.

Protagoniștii documentarului King Skate, pionieri ai skateboarding-ului cehoslovac, rememorează anii ‘70 și ‘80, în timpul cărora își construiseră propria lume eliberată de socialism, cu petreceri, adrenalină, plăci de skateboard și rampe diy, competiții în toată regula și tot ce era interzis de sistem.

Marți, la Fiction Tuesdaya, e rost de comedie, și cine nu vrea să vadă, în special, o comedie cehă? „Run, Waiter, Run!” (foto dreapta) îl are ca personaj principal pe Vrana, un librar sărac care are nevoie urgentă de bani. Slăbiciunea sa pentru femei l-a lăsat cu trei căsătorii eșuate și trei copii pe care nu îi poate susține financiar. Dar într-o zi, ceva ciudat se întamplă: la restaurant, un client beat îl confundă cu un chelner și îi oferă bani, ceea ce-l pune pe gânduri pe Vrana. Lăsându-se dus de val, acesta devine un șarlatan unic – pretinzând că este într-adevăr chelner, începe să adune bani de la clienții neavizați, ceea ce conduce la tot felul de situații neașteptate.

Dacă ați mai fost la Centrul Ceh, știți deja că berea cehă este din partea casei, intrarea este liberă, iar proiecțiile încep la ora 20:00. Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Parteneri media: AGERPRES, Radio România Cultural, Aarc – All About Romanian Cinema, Observator Cultural, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Zeppelin.

 

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.