O farsă trepidantă și provocatoare: PERPLEX de Marius von Mayenburg
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-farsa-trepidanta-si-provocatoare-perplex-de-marius-von-mayenburg/

În premieră pe scena ATELIER a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, PERPLEX – piesa unuia dintre cei mai jucaţi autori germani contemporani, Marius von Mayenburg!

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2023

Tradusă de Elise Wilk și regizată de Ștefan Iordănescu, PERPLEX este o comedie absurdă și suprarealistă, în care lumea protagoniștilor se destramă cu o viteză amețitoare, unde relațiile se dizolvă și se re-asamblează în mod surprinzător. Primele reprezentații vor avea loc în zilele de 10 și 11 mai (avanpremiera), 17 mai (premiera). Până la închiderea stagiunii, încă două reprezentații, pe 3 și 22 iunie. Toate spectacolele încep la ora 20.00.

Marius von Mayenburg este autor dramatic și regizor la celebrul teatru berlinez Schaubühne am Lehniner Platz – unde și-a început cariera și s-a afirmat ca dramaturg cu piesa Feuergesicht / Chip de foc, tradusă ulterior în peste 20 de limbi, inclusiv chineză, japoneză, coreeană. A scris numeroase piese de teatru și radiofonice. Lucrează și ca traducător (Shakespeare, Sarah Kane, Martin Crimp ș.a.). În 2010, scrie PERPLEX, pe care o pune el însuși în scenă la Schaubühne. Această piesă a mai fost montată o dată în România, de Theodor Cristian Popescu, la Teatrul „Ioan Slavici” din Arad. Tot la noi în țară, i-au mai fost puse în scenă piesele: „Chip de foc”, „Copilul rece”, „Urâtul”, „Plastic”, „Martiri”, „Piatra”.

Instigator și rebel, amuzant și spiritual, textul dramaturgului german pornește un adevărat asalt la adresa convențiilor teatrale, a intrigii clasice, a tradiționalului concept de al patrulea perete și, în sfârșit, asupra consistenței personajului teatral.

Situațiile se succed derutant și rapid, impregnate cu mult umor, în această piesă în care totul este teatru, dar regizorul nu a apărut, iar decorul este demontat în timp ce piesa încă se mai joacă. O piesă în care sunt celebrate vitalitatea și metamorfoza, relevând tendința omenească de evadare spre alte roluri, alte identități sau spre alte vieți, poate, mai prielnice.

Autorul lasă libertatea regizorului și actorilor să decidă dacă personajele preiau numele interpreților. De aceea îi veți auzi strigându-se pe nume, sau folosind diminutivul. În distribuție: Medeea Marinescu, Alexandra Sălceanu, Gavril Pătru, Petre Ancuța.

„În clipa în care dai de patru actori atât de dăruiți, atât de doritori de a desluși ițele unui text care sparge barierele dramaturgiilor convenționale – declară regizorul Ștefan Iordănescu – e mai bine să faci pasul în spate. Pentru mine proiectul acesta a fost un experiment. Acela de a de a respecta cu punct și virgulă, atât cât se poate spiritul si litera textului.

Cred că datoria noastră este ca publicul să parcurgă toate etapele prin care patru actori, aflați într-o formă excepțională aduc în fața ochilor noștri o poveste despre lume și viață, despre ridicol si sublim, cu mijloacele curentului postmodernist în care, firește, nimic din ceea ce este nu vi se pare, în care teme din Pirandello, Brecht și Martin Crimp se înlănțuie într-o demonstrație aproape matematică despre lume, viață, teatru și zădărnicie. În aceste momente autorul a decretat că regizorul s-a retras. Și așa trebuie să fie. Mi-ar plăcea totuși să-l regăsesc undeva la aplauze și să-i zăresc în ochi strălucirea triumfului actorilor de pe scenă. Pentru că trebuie să mai și contrazicem textul, nu?” – întreabă, retoric, regizorul.

Atmosfera spectacolului este susținută plastic, vizual și sonor de ceilalți colaboratori ai lui: Dorothea Iordănescu – Scenografia și muzica originală, Sebastian Hamburger – Video design, Flavia Giurgiu – Mișcarea scenică, Lucian Moga – Lighting design.

Vă invităm să rămâneți cât se poate de… PERPLEX, vizionând această farsă trepidantă și provocatoare, strălucit asumată de cei patru actori ai TNB, sub îndrumarea regizorală discretă, dar eficientă a regizorului Ștefan Iordănescu.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.