O scrisoare pierduta, in premiera absoluta la Opera Nationala din Bucuresti
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-scrisoare-pierduta-in-premiera-absoluta-la-opera-nationala-din-bucuresti/

Spectacolul de operă „O scrisoare pierdută”, semnat de compozitorul Dan Dediu şi regizat de Ştefan Neagrău, va avea premiera absolută duminică, la Opera Naţională Bucureşti (ONB).   Transpunerea muzicală a celebrei comedii semnate de I. L. Caragiale este montată în regia lui Ştefan Neagrău, iar decorurile aparţin Vioricăi Petrovici. Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe […]

Un articol de Andrada Văsii|13 decembrie 2012

Spectacolul de operă „O scrisoare pierdută”, semnat de compozitorul Dan Dediu şi regizat de Ştefan Neagrău, va avea premiera absolută duminică, la Opera Naţională Bucureşti (ONB).

 

Transpunerea muzicală a celebrei comedii semnate de I. L. Caragiale este montată în regia lui Ştefan Neagrău, iar decorurile aparţin Vioricăi Petrovici.

Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe 22 decembrie 2012 şi 13 ianuarie 2013.

Lucrare a compozitorului Dan Dediu, „O scrisoare pierdută” – o poveste cu „zevzeci şi zombies”, aşa cum o numeşte autorul – este o lucrare omogenă pe placul tuturor. Autor a 147 de lucrări din toate genurile muzicale, Dan Dediu a declarat pentru ONB că punctul de pornire pentru partitura creată se află în anul 2009, urmând trei ani de muncă asiduă pentru a scoate la lumină o partitură de peste 600 de pagini, informează un comunicat .

„Conduceam maşina într-un trafic infernal din Bucureşti şi am dat drumul la radio pe canalul România Muzical. Se transmitea un tango de Piazzola. Într-o fracţiune de secundă mi-am dat seama: «Ăsta e Tipătescu!» Restul a venit aproape de la sine: Trahanache, uns cu alifiile ritmurilor şi inflexiunilor melodice balcanice; Caţavencu, versatil şi alunecos într-un registru ce trece de la hora lungă şi romanţă la habaneră şi French can-can; Farfuridi, cu dublura sa Brânzovenescu, pendulând între bossa nova şi peşrev turcesc;

Cetăţeanul turmentat, luând în piept talazurile fanfarei moldoveneşti; Pristanda, fante de cartier cu năduf de musical hollywoodian; Dandanache, un OZN politic arhetipal muiat în sos de vin folcloric, cu un iz suspect de manea, dar cu pretenţii şi reuşită de simfonie; mulţimea – o oaste de zevzeci chiuind şi chefuind de zor. Şi, bineînţeles, Zoe: platoşă mândră de bolero, ascunzând însă o oază de omenesc, de iubire şi suferinţă sub chipul unui vals trist”, spune artistul.

Noua producţie ONB este pusă în scenă de regizorul Ştefan Neagrău, cel care a conceput şi libretul operei.De-a lungul carierei, acesta a montat mai multe spectacole la diferite teatre lirice din ţară, dintre care „Turandot” şi „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, „L’Elisir d’amore” („Elixirul dragostei”) de Gaetano Donizetti – debutul ca regizor de operă -, „Così fan tutte” de Wolfgang Amadeus Mozart, „Le Nozze di Figaro” („Nunta lui Figaro”) de acelaşi compozitor, „Secretul lui Marco Polo” de Francis Lopez – debut ca regizor de operetă.

„Peste ocean, la amerindieni, pacea se consfinţeşte prin fumarea pipei păcii de către foştii inamici. În spaţiul mioritic, chiar şi conflictele cele mai tăioase îşi pot găsi rezolvarea la un mic şi o bere. Personajele «Scrisorii pierdute», asemenea partidelor politice, sunt gata să se sfâşie, să-şi spargă capetele. Conflictele par definitive, rod al verticalităţii, al intransigenţei morale sau ideologice. Definitive? La români? Când «enteresele» o cer, nimic nu e definitiv. Sus, pe scena politică, alianţele se fac şi se desfac. Jos, masa celor mulţi şi manevraţi oscilează între două extreme: intransigenţa cu care-şi judecă aleşii pe de o parte şi pofta hulpavă pentru scandal, pentru ziarul de cancan, pe de alta”, a declarat Ştefan Neagrău pentru ONB.

Conducerea muzicală va fi asigurată de dirijorul Tiberiu Soare, unul dintre cei mai valoroşi şi cunoscuţi şefi de orchestră din tânăra generaţie. Acesta a colaborat, de-a lungul carierei, cu numeroase instituţii de cultură, printre care orchestrele filarmonicilor din Braşov, Craiova, Constanţa, Timişoara, Oradea, Iaşi, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională Radio. În 2004, Tiberiu Soare a realizat conducerea muzicală a premierei româneşti a operei „Münchausen” de Dan Dediu. La pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, al cărei dirijor principal este începând din 2012, a realizat până acum mai multe concerte şi înregistrări, fiecare apariţie a sa adăugând noi succese în palmaresul său.

 

Sursa: Mediafax

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.