„O scrisoare pierdută” și „Baiadera” în cadrul Seri de Operă Online
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-scrisoare-pierduta-si-baiadera-in-cadrul-seri-de-opera-online/

Opera Naţională Bucureşti transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „O scrisoare pierdută” de Dan Dediu şi „Baiadera” de Ludwig Minkus.

Un articol de Liliana Matei|16 aprilie 2020

A doua zi de Paște, luni, 20 aprilie, ora 18:30 veți putea urmări înregistrarea spectacolului „O scrisoare pierdută” de Dan Dediu, în regia lui Ştefan Neagrău, eveniment din 13 ianuarie 2013, iar joi, 23 aprilie, ora 18:30, spectacolul de balet „Baiadera” de Ludwig Minkus, regia și adaptarea coregrafică Mihai Babuşka, eveniment din 12 ianuarie 2019.

Prima scenă lirică a țării vine în întâmpinarea iubitorilor de operă cu spectacole difuzate online, în fiecare zi de luni și joi a săptămânii. „Ne dorim pe această cale, ca în această perioadă de grea încercare pentru toată lumea, să fim mai aproape unii de ceilalți prin muzică și cultură, pe care le susținem necondiționat”, se arată într-un comunicat de presă.

Înregistrările vor fi disponibile pe pagina oficială de Facebook a instituției, cât și în link-ul www.operanb.ro/operaonline, fiind accesibile publicului pe durata difuzării spectacolului.

O SCRISOARE PIERDUTĂ de Dan Dediu

Luni, 20 aprilie, ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online

(Trailer O scrisoare pierdută – Opera Națională București)

Compozitorul Dan Dediu și-a asumat dificila responsabilitate de a transforma piesa lui Ion Luca Caragiale, una dintre cele mai iubite creații din teatrul românesc, în muzică de operă. Înainte de toate, „O scrisoare pierdută” face parte din genul comediei așa că Dan Dediu a recurs adesea la efecte muzicale comice, care în același timp să susțină libretul. Astfel, în operă găsim citate muzicale din diferite zone, uneori chiar din folclorul românesc, menite să plaseze acțiunea în spațiu și timp și să aducă zâmbete publicului.

BAIADERA de Ludwig Minkus

Joi, 23 aprilie, ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online

(Trailer Baiadera – Opera Națională București)

Creat în 1877 de către Marius Petipa pe muzica lui Ludwig Minkus și pe un libret al coregrafului realizat împreună cu Serghei Kudekov, povestea din „Baiadera” dezvoltă o temă romantică, ce a însemnat în istoria baletului trecerea de la epoca romantică la epoca clasică.

Petipa s-a inspirat din moda epocii, dar a folosit propria sa estetică. Dacă pentru alcătuirea libretului a pornit de la poemul „Shakuntala” scris de poetul indian Kalidasa, „Regatul umbrelor” pare să fi fost inspirat de ilustrațiile lui Gustav Dore „Paradisul” lui Dante. Exotismul, ființele supranaturale precum silfidele, umbrele, se bucurau de mare popularitate, satisfăcând gustul epocii pentru feminitate idealizată, fantastică, eterică.

Regatul Umbrelor l-a făcut pe celebrul scriitor și critic de balet Clive Alexander Barnes să afirme: Dacă nu îţi place Baiadera, atunci chiar că nu îţi place baletul.

Opera Națională București va transmite săptămânal online două dintre cele mai îndrăgite spectacole din repertoriul instituției. Înregistrările vor fi redate în fiecare zi de luni și joi, începând cu ora 18:30 pe pagina oficială de Facebook a instituției, cât și în link-ul www.operanb.ro/operaonline,  accesibile publicului pe durata difuzării spectacolului.

21
/03
/14

Al doilea joc, filmul experiment al regizorului Corneliu Porumboiu, va intra în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua din iarna anului 1988, arbitrat de Adrian Porumboiu, tatăl regizorului. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

21
/03
/14

Două filme-eveniment vor marca deschiderea și închiderea celei de-a 13-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania 2014 (TIFF 2014). Pe 30 mai, gala de deschidere aduce Philomena, de Stephen Frears, iar ]n ultima zi de TIFF, pe 8 iunie, va rula cel mai așteptat film al anului, Boyhood - Ursul de Argint pentru regie la Berlin.

21
/03
/14

Nu sunt premiile BAFTA, Cesar sau Goya, asumate ca modele, însă Premiile Gopo îşi au rostul lor, în ciuda numeroaselor probleme din firava industrie românească de film. Ziarul Metropolis şi-a desemnat favoriţii pentru cea de-a 8-a ediţie a Galei, care va avea loc luni.

20
/03
/14

Colivia (un experiment locativ ce contestă normele acceptate de folosire a spațiilor personale) prezintă ,,stagiunea cu final deschis", un experiment teatral bilunar. Al treilea spectacol din cadrul stagiunii, ,,Buzunarul cu pâine”, adaptare după Matei Vișniec, în regia lui Alexandru Bogdan, va fi pus în scenă duminică, 23 martie, începând cu ora 14:45.

20
/03
/14

În week-end, în cadrul ediției din această primăvară a Kilipirim, cel mai important târg de carte cu discount, organizatorii le propun vizitatorilor o serie de evenimente: de la dezbateri care au ca public-țintă pe iubitorii de literatură, la lansări de carte dedicate celor interesați de cărțile de popularizare.

20
/03
/14

Miercuri, 26 martie, la ora 18.00, la Clubul Ţăranului, va avea loc lansarea volumului Sebastian, ceilalţi şi-un câine, romanul de debut al jurnalistului Mihai Radu - Polirom, „Ego. Proză”. Anul acesta se împlinesc 10 ani de când Editura Polirom a lansat colecţia „Ego. Proză”, coordonată de Lucian Dan Teodorovici.

20
/03
/14

Romancierul japonez Haruki Murakami va publica în luna aprilie un volum de nuvele, prima sa lucrare aparţinând acestui gen literar din ultimii nouă ani. În Japonia şi nu numai, orice carte semnată de Murakami ajunge bestseller.

20
/03
/14

Pentru cariera sa impresionantă, regizorul și directorul de imagine Nicolae Margineanu va fi omagiat în 2014 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate. Alături de el și de Radu Beligan (Premiul pentru Întreaga Carieră), organizatorii Galei Premiilor Gopo vor acorda și un Premiu Special, proiecționistei Elena Ciocan.

19
/03
/14

ŞTIAŢI CĂ... într-o zi de 19 martie (1917) s-a născut, la Bucureşti, pianistul și compozitorul Dinu Lipatti? Lipatti a crescut cu muzica încă din leagăn. Tatăl său a fost un amator de muzică înstărit, care studiase cu Sarasate și Carl Flesch, mama sa, o pianistă talentată, iar George Enescu era nașul său. Muzica a fost preocuparea lui din copilărie. Mama sa obişnuia să spună că “băiatul cânta la pian înainte de a fi învățat să zâmbească”. La 4 ani, Dinu Lipatti dădea concerte de caritate și începea să compună piese elaborate.