O spectatoare cu chipul acoperit de un voal, invitată să părăsească Opera din Paris
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-spectatoare-cu-chipul-acoperit-de-un-voal-invitata-sa-paraseasca-opera-din-paris/

Conducerea Operei din Paris a cerut unei spectatoare al cărei chip era acoperit de un voal să părăsească sala de spectacol, în plină reprezentaţie, iar acest incident – o premieră în Franţa – a determinat Ministerul Culturii să emită o directivă care reaminteşte legea franceză în vigoare.

Un articol de Petre Ivan|21 octombrie 2014

Incidentul s-a produs pe 3 octombrie, la Opera Bastille (Opera din Paris). Reprezentaţia „La Traviata” începuse deja în momentul în care chipul acoperit cu un voal al spectatoarei, aşezată în primul rând, a fost reperat pe ecranele de control, dar şi de corişti, a declarat directorul adjunct al instituţiei, Jean-Philippe Thiellay.

Aşezată chiar în spatele dirijorului, femeia purta un voal deschis la culoare, care îi acoperea părul, gura, nasul şi gâtul.

„Am fost alertat în timpul celui de-al doilea act”, a spus Jean-Philippe Thiellay, reamintind că legea din 2011 interzice tuturor persoanelor din Franţa să îşi acopere chipul în spaţii publice. „Acest lucru nu s-a mai întâmplat niciodată”, a spus acelaşi oficial francez, dezvăluind şi faptul că „unii dintre corişti au spus că nu mai doreau să cânte” dacă managerii instituţiei nu găseau o soluţie.

În timpul unei pauze muzicale, un controlor a mers să discute cu spectatoarea şi cu însoţitorul acesteia. Cei doi erau turişti din Golful Persic, potrivit site-ului metronews.fr.

„I-a spus că în Franţa există o interdicţie de această natură şi i-a cerut fie să îşi descopere chipul, fie să părăsească sala. Însoţitorul i-a cerut femeii să se ridice şi au opera din parisplecat. Totul a durat foarte puţin, s-a petrecut într-o manieră fluidă, nu s-a produs niciun incident”, a precizat Jean-Philippe Thiellay.

„Nu este niciodată agreabil să ceri cuiva să iasă dintr-o sală de spectacole, unde, în principiu, se vorbeşte despre deschidere de spirit şi înţelegere. Dar, în acest caz, a existat o necunoaştere a legii şi doamna respectivă trebuia ori să o respecte ori să plece”, a spus el, considerând că spectatoarea „venise la spectacol cu bună credinţă”.

Ministerul Culturii din Franţa a declarat la rândul său că, după acest incident, o notă internă este în curs de a fi redactată cu scopul de a reaminti legile care trebuie urmate de teatrele, muzeele şi alte instituţii publice aflate sub tutela sa.

„Am considerat util să informăm în legătură cu starea de drept în vigoare toate instituţiile publice care aparţin de acest minister, pentru ca legile să fie respectate, să armonizăm reacţiile şi să prevenim dificultăţile”, a precizat acelaşi minister.

O lege adoptată în Franţa la sfârşitul anului 2010 stipulează faptul că „nimeni nu poate, în spaţiul public, să poarte o ţinută vestimentară creată pentru a-i ascunde chipul”. În caz contrar, persoana respectivă primeşte o amendă de 150 de euro şi/sau este obligată să urmeze un curs de „cetăţenie”.

Foto: Opera din Paris – operadeparis.fr

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!