Occupation in 26 Pictures a închis Divanul Degustătorilor de Film
https://www.ziarulmetropolis.ro/occupation-in-26-pictures-a-inchis-divanul-degustatorilor-de-film/

Filmul „Occupation in 26 Pictures”, un film cult din spaţiul ex-iugoslav, a fost prezentat, sâmbătă seară, în închiderea Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară din Portul Cetate, după care participanţii la festival au dansat pe ritmurile tarafului-fanfară Mambo Siria.

Un articol de Petre Ivan|31 august 2014

 „Occupation in 26 Pictures/ Okupacija u 26 slika” este un film de război din Iugoslavia anului 1978, regizat de Lordan Zafranović în colaborare cu Mirko Kovač, despre grupările extremiste, partizane, de după cel de-Al Doilea Război Mondial.

Acesta este primul film dintr-o trilogie care a primit foarte multă atenţie: „The Fall of Italy” şi „Evening Bells” au primit foarte multe premii şi cronici pozitive, în timp ce „Occupation in 26 Pictures” a fost cel mai controversat film al croatului Lordan Zafranović. Bine primit de presa străină, dar „desfiinţat” acasă de un grup de critici tineri, care l-au perceput ca pe un film de propagandă comunistă, filmul a fost nominalizat la Palme D’or la Cannes în 1979, iar în prezent este considerat un film cult din spaţiul ex-iugoslav.

„Occupation in 26 Pictures” spune povestea a trei prieteni din Dubrovnik: un croat, un sârb şi un evreu, cărora războiul le va oferi destine diferite. Filmul este celebru pentru unele dintre cele mai violente scene din cinematograful ex-iugoslav, dar şi pentru cadrele cu un puternic conţinut sexual.

Divanul degustatorilor

Divanul degustatorilor

La proiecţia acestui film a fost prezent regizorul croat Pavo Marinković, cel care, în 2013, a realizat un documentar-portret despre Lordan Zafranović, cineastul care, după căderea regimului comunist, devine dintr-un răsfăţat al regimului un trădător respins de breaslă şi constrâns să se stabilească în Cehia. Acolo l-a găsit Pavo Marinković, în încercarea de a descifra ce s-a ascuns în spatele scandalurilor.

Documentarul lui Pavo Marinković, care se numeşte „Ocupaţia, a 27-a imagine/ Occupation, the 27th Picture” a fost, de asemenea, proiectat, sâmbătă, în prezenţa regizorului.

După proiecţia filmului „Occupation in 26 Pictures/ Okupacija u 26 slika”, care s-a terminat aproape de miezul nopţii, participanţii la festival s-au bucurat de piesele tarafului-fanfară Mambo Siria, au dansat, instalându-se astfel o atmosferă de voie bună.

Cea de-a cincea ediţie a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară, care a avut loc în perioada 26 – 31 august, în Portul Cultural Cetate (judeţul Dolj), a fost dedicată temei „Eroi şi antieroi din Balcani”. La ediţia de anul acesta au fost prezentate 64 de filme şi au participat peste 100 de invitaţi, dintre care 30 străini. Din selecţia celei de-a cincea ediţii a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară au făcut parte 19 filme româneşti, reclame şi animaţii de arhivă.

Divanul Degustătorilor de Film şi Artă Culinară este un eveniment anual, organizat de Fundaţia pentru Poezie „Mircea Dinescu”, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi Institutului Cultural Român (ICR).

Foto cu Divanul Degustatorilor şi Occupation in 26 Pictures – cinemagia

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.