Octavian Saiu: „În lumea tehnologiei, îmi păstrez încrederea în frumusețea cărții”
https://www.ziarulmetropolis.ro/octavian-saiu-in-lumea-tehnologiei-imi-pastrez-increderea-in-frumusetea-cartii/

Pe 18 decembrie a avut loc lansarea cărţii ,,Hamlet şi nebunia lumii”, de Octavian Saiu. „O carte care se citeşte dintr-o respiraţie”, după cum a caracterizat-o criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu.

Un articol de Judy Florescu|19 decembrie 2014

Situat în Piața Lahovari, Teatrelli este cea mai nouă cafenea-teatru din București, loc cochet cu nici 100 de locuri, în  care se petrec o sumedenie de evenimente culturale  care ar putea face obiectul intereselor bucureșteanului – spectacole de teatru, concerte, performance-uri și lansări de carte. Cea mai recentă – lansarea unui volum despre Hamlet, semnat de Octavian Saiu.

Octavian Saiu, profesor, cercetător și critic de teatru, a declarat la lansare: ,,Punctul care pentru mine a fost determinant în parcursul pe care l-am străbătut scriind despre Hamlet a fost un gând a lui Jaqcues Lacan, psihanalist, care, inspirat de metafora lui Hamlet care sfârșește precum regele în stomacul unui cerșetor spune ceva ce cred că merită reținut: «Nu doar cerșetorul care se crede rege e nebun, ci și regele care se crede rege.» Într-un fel sau altul, convingerea adevărului, conștiința propriei posturi și asimilarea statutului de om puternic produc toate, în stadii diferite, un fel de glisare spre nebunie. Cred că în această formă, contextualizată diferit, nebunia e prezentă în lumea în care trăim. Am simțit nevoia să scriu o carte într-o lume care e asaltată de mijloace tehnologice mult mai complexe, pentru că păstrez un fel de încredere naivă probabil în realitatea și frumusețea cărții ca obiect. Cuvântul carte nu lipsește din nicio piesă a lui Shakespeare.”

Ludmila Pantlajoglu, critic teatral, a adăugat: ,,Hamlet este o piesă mitică, o piesă matricială ca problematică existențială care a străbătut timpul, epocile, o piesă în care se întâlnește tradiția cu modernitatea și postmodernitatea, Orientul cu Occidentul. Hamlet e un personaj care fascinează lumea teatrului, dar și viața noastră cotidiană, în social, în politic, în cultură. Hamlet și nebunia lumii este o carte care se citește dintr-o respirație.”

DSC01259p

Marina Constantinescu

Marina Constantinescu, director al Festivalului Național de Teatru: ,,Punctul de întâlnire dintre mine, cititorul, și vocea lui Octavian Saiu din această carte este spectacolul lui Ostermeier, o lume care își țipă nu doar nebunia neputința, ci și tragicul, manipularea, violența. Este un Hamlet memorabil care sparge convenții de toate felurile și peste care nu se va putea trece, pentru că este Hamletul acestui timp, scăpat sub orice fel de control.”

Emil Hurezeanu, jurnalist: ,,Octavian Saiu are un fel de sensibilitate cuviincioasă, o inteligență urbană și foarte empatică. Reușește imediat să te includă într-un radar propriu. Cărțile lui sunt toate ale unui tânăr savant irepresibil. Are acea abilitate superioară care simplică materiile complicate, mai ales când vorbești despre Hamlet, despre Shakespeare, despre nebunie, despre dragoste. ”

Pentru apariția acestei cărți, cu ocazia a 450 de ani de la nașterea lui  William Shakespeare, Emil Boroghină, director al Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, i-a oferit lui Saiu premiul-simbol al festivalului pe care îl conduce: ,,Trăiesc cu speranța că această carte va vedea lumina tiparului și într-o variantă în limba engleză și că ea va fi lansată cu prilejul Festivalului Shakespeare din anul 2016.”

foto/video: Judy Florescu

05
/04
/18

Cel mai tînăr autor debutează la Polirom cu volumul Tata, eu glumesc serios! Volumul, ilustrat de Bogdan, Jan şi Julian Achimescu, cu o postfaţă semnată de Pavel Şuşară, a apărut în urma unui dialog savuros tată-fiu (Robert Şerban - Tudor Şerban), care s-a întins pe o perioadă de patru ani şi pare că nu s-a încheiat încă. 

27
/03
/18

Astăzi este Ziua Mondială a Teatrului, dar și ziua în care sărbătorim un secol de la Unirea Basarabiei cu România, prilej de a readuce în prim plan, pentru o clipă, câțiva dintre artiștii născuți pe teritoriul actual al Basarabiei și deveniți parte integrantă a memoriei, identității și culturii naționale.

25
/03
/18

Publicitar, prozator, dramaturg, Alex Tocilescu (40 de ani) este unul dintre cei mai în vogă oameni de litere din România zilelor noastre. Este foarte urmărit pe rețelele de socializare, unde a dobândit o simpatie aparte pentru fotografiile cu pisicile sale (însoțite de câteva gânduri ale felinelor).

23
/03
/18

Scrisă și regizată de Guillermo del Toro, versiunea cinematografică a romanului Forma apei/ The Shape of Water a intrat în cinematografele din România în data de 23 februarie 2018. Romanul a apărut în această săptămână în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea Veronicăi D. Niculescu.

21
/03
/18

CĂRȚI DE NEOCOLIT Misticismul ebraic își găsește expresia concentrată în Cabala. Este o doctrină esoterică despre Dumnezeu și Univers ca formă foarte veche a revelației (de aici și sensul literar al cuvântului cabala, tradiție), transmisă de un lung șir de inițiați.

20
/03
/18

Pornim, astăzi, pe urmele scriitorului de Nobel Gabriel Garcia Marquez (născut într-o zi de 6 martie), prin câteva din multele orașe care l-au găzduit.

20
/03
/18

Nici mare, dar nici minor – îl aprecia G. Călinescu într-o cronică din 1932, pentru ca, în „Istoria literaturii“ din 1941, să găsească strălucita formulă: „El nu-i niciodată aşa de liric încât să fie mare, niciodată atât de facil încât să nu fie poet“. Autorul cunoscutelor „Balade vesele şi triste”, George Topîrceanu, contemporan cu Arghezi, Blaga şi Barbu, s-a născut la 20 martie 1886, la Bucureşti, în familia unui cojocar.

16
/03
/18

Joi, 22 martie, de la ora 19.00, se lansează la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, romanul Visul numărul 9, de David Mitchell, recent apărut în traducerea lui Mihnea Gafița. Într-un registru stilistic uimitor, scriitorul britanic ne poartă în acest roman prin lumea halucinantă a metropolei Tōkyō. Romanul preia titlul cântecului #9 Dream de John Lennon, compozitorul preferat al personajului central.