One World Romania: Despre justiție, activism și ce e „diferit”
https://www.ziarulmetropolis.ro/one-world-romania-despre-justitie-activism-si-ce-e-diferit/

Între 15 şi 24 martie are loc la Bucureşti cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania. Selecţia de filme – realizată de Andrei Rus şi Vanina Vignal – cuprinde trei secţiuni care au devenit deja tradiţionale: ele sunt dedicate justiţiei, activiştilor şi persoanelor cu dizabilităţi.

Un articol de Petre Ivan|27 februarie 2019

Secțiunea „Forme de justiție” conține cinci filme europene și un documentar brazilian. Spectatorii vor putea afla povestea demiterii primului președinte femeie al Braziliei, Dilma Rousseff, vor cunoaște cinci bărbați condamnați pentru pedofilie într-o închisoare atipică din Corsica și se vor plimba printr-unul dintre cele mai vechi și renumite tribunaluri din Paris, aflând istoricul, utilitatea și elucidând misterul fiecărui colțișor al acestuia.

Unul dintre filmele reprezentative ale secțiunii este „Procesul” („The Trial”), cel mai recent documentar al regizorului Sergei Loznitsa, alcătuit exclusiv din materiale de arhivă care explorează conceptul de justiție ca spectacol prin intermediul unuia dintre primele procese staliniste din anii ’30 intentat împotriva unor economiști acuzați că plănuiau o lovitură de stat împotriva guvernului sovietic.

În secțiunea intitulată „Noi posibilități”, One World Romania adunat poveștile mai multor activiști care luptă pentru a apăra drepturile lor și pe ale comunităților din care fac parte, dar și pentru a pune o fundație mai bună și mai corectă lumii contemporane. În documentarele prezentate în martie, ei luptă pentru a salva o pădure din Paraguay de exploatarea corporațiilor protejate de guverne corupte, se alătură cu idealism revoluționar rebelilor din Douma, Siria, trăind alături de ei zi de zi și încercând să probeze în ce măsură arta poate avea un rol în reconstrucția unei țări distruse de război, sau luptă, în Congo, pentru democratizarea unei țări al cărei președinte amână cu anii organizarea de noi alegeri și își tratează cetățenii protestatari cu gloanțe.

Unul dintre filmele importante ale secțiunii este „Separarea” („La Grieta”), regizat de Yrene Yague Herrero și Alberto Garcia Ortiz. Documentarul prezintă lupta unor familii istoric marginalizate din Spania de a rămâne în locuințele sociale închiriate de la stat. Această luptă capătă noi valențe și semnificații din momentul în care aceștia descoperă puterea comunității de a se organiza și de a acționa pentru a apăra drepturile membrilor săi.

Secțiunea „O altă realitate” ne va purta în familiile și în universurile unor persoane cu diferite dizabilități mentale, în încercarea de a demonta prejudecăți, de a învăța să îi descoperim în adevărata lor complexitate și de a constata cât de important este pentru cei din jur că există, chiar dacă modul în care își reprezintă realitatea este atât de diferit de al celorlalți.

De exemplu, „Ce nebunie” („Quelle folie”), documentarul lui Diego Governatori, ni-l prezintă pe Aurelien, care suferă de sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist ce se caracterizează prin dificultăţi semnificative în interacţiunea socială şi în comunicarea nonverbală. Realizatorul ne pune față în față cu el, pe toată durata filmului, forțându-ne să reflectăm la tot felul de lucruri, unul dintre cele mai importante fiind chestionarea conceptelor de „normalitate” și de „boală”.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.