„Othello” sau despre cum învinge gelozia
https://www.ziarulmetropolis.ro/othello-sau-despre-cum-invinge-gelozia/

Recenta premieră “Othello”de W. Shakespeare, în regia lui  Suren Shahverdyan, de la Teatrul “Tony Bulandra”din Târgovişte este un spectacol coerent, viu, proaspăt, care merită văzut.

Un articol de Monica Andrei|25 mai 2016

Spinoza a constatat sincer: „ a iubi înseamnă bucurie”. Nu despre despre inimă lângă inimă aş fi vrut să scriu, ci despre „Othello”, de W. Shakespeare, despre cum se manifestă discordia, în recenta premieră de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte.

Pe o scenă goală, cu nişte butoaie şi scaune, apoi nişte sfori, actorii umplu spaţiul cu jocul lor într-un spectacol reuşit, regizat de Suren Shahverdyan un regizor matur şi talentat, ajutat de scenografii Mc Ranin şi Raluca Frăţiloiu în realizarea frumoaselor costume.
Povestea începe direct pe mare, unde fusese trimis cu flota comandantul de oaste Othello (Liviu Cheloiu), căsătorit deja cu Desdemona (Andrada Fuscaş), care era fiica unui nobil. Iago (Mircea Silaghi), subaltern în oastea lui, e ros de invidie şi ură, că n-a fost promovat. De aici începe conflictul. Cu abilitate strecoară otrava geloziei în sufletul maurului. Îl convinge că Desdemona îl înşală cu Cassio (Daniel Nuţă).

Liviu Cheloiu, care nu e la prima colaborare cu regizorul Suren Shahverdyan, în rolul Othello trăieşte şovăielile, gelosului, ba mai mult, are coşmaruri din cauza bănuielii că Desdemona îl înşală. Drumul spre iad e pavat cu bune intenţii, cum spune un proverb românesc, când e vorba despre tactica lui Iago. Întâi exprimă vagi îndoieli, apoi îşi învaţă stăpânul minimul necesar asupra mecanismelor pasiunii.

13178022_955621661220463_5052737795570015669_n

Tensiunea creşte gradat în mintea şi sufletul lui Othello, iar Liviu Cheloiu le redă treptat. Iago aduce argument în susţinerea cauzei privind distrugerea căsniciei maurului, batista pierdută de nevasta lui Othello, şi găsită de camerista Desdemonei care era şi nevasta lui Iago. Batista are povestea ei, iar maurul o făcuse cadou soţiei lui când a luat-o de nevastă. Viermele neîncrederii declanşează tot procesul geloziei mintea şi sufletul lui Othello care îşi pierde umanitatea, ucigându-şi în somn nevasta. Află de la Emilia (Ela Ionescu), camerista Desdemonei că nu este vinovată. Prea târziu.

Andrada Fuscaş în rolul Desdemonei e frumoasă şi feminină, trăieşte într-o dragoste fericită şi o maturitatea blândă. Râsul ei cristalin te bucură. Intră în scenă, spune replica, o vezi, o urmăreşti, iese din scenă, şi aştepţi să apară iar. E prezentă în ceea ce face şi te farmecă treptat cu jocul ei.
Una peste alta, este un spectacol de o oră şi ceva care nu plictiseşte şi merită văzut pentru povestea ce include adevăruri general umane valabile astăzi, pentru viziunea atent structurată asupra textului şi propunerea coerentă. Dacă treceţi prin Târgovişte, nu rataţi spectacolul „Othello”!

Foto: Sorin Radu



28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.