Patru filme cu implicații politice de la Berlinale Forum Expanded vin la BIEFF 
https://www.ziarulmetropolis.ro/patru-filme-cu-implicatii-politice-de-la-berlinale-forum-expanded-vin-la-bieff/

Fidel misiunii sale de a descoperi şi împărtăşi publicului din România cele mai intrigante noutăţi cinematografice, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF, 10-14 decembrie) dă startul unui nou parteneriat, cu Berlinale Forum Expanded, în cadrul căruia va prezenta patru filme din selecţia prestigioasei secţiuni a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. 

Un articol de Liliana Matei|18 noiembrie 2014

Filmele din acest nou program special (prezentat cu ajutorul Institutului de Film şi Artă Video Arsenal și al Fundatiei Konrad Adenauer), centrate în jurul temei Politics and Meta-Cinema analizează implicațiile ideologice infiltrate în cinema, precum și imaginile politice cu care suntem bombardați în viața de zi cu zi. Prin deconstruirea imaginilor cu tehnici de meta-cinema, cele patru filme invită publicul să distingă sutele de nuanțe cu care imaginile aparent simple sunt de fapt încărcate și atacă direct obtuzitatea ideologiilor politice.

În INFERNO religia și interpretarea simbolismului său se află în centrul atenției, într-un film de proporții epopeice. Într-un São Paolo contemporan, inaugurarea celui de-al treilea Templu al lui Solomon se transformă dintr-o sărbătoare jubilantă într-o scenă apocaliptică. Yael Bartana alege să spună această poveste fără dialog, bazându-se doar pe un stil vizual luxuriant în transpunerea evenimentului biblic în prezent. O mega-producție disaster film, Inferno devine în final un comentariu nuanțat despre religie, istorie, politică şi modul în care ele se contopesc în memoria colectivă, aparent amnezică, a zilelor noastre. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

MONDIAL 2010 de Roy Dib (câștigător al Premiului Teddy la Berlinale) este o sfâșietoare meditație asupra dragostei, identității şi a limitelor ce le constrâng şi definesc. Un cuplu libanez homosexual decide să facă o excursie la Ramallah. Întâlnirile cu prieteni, vizitele la zidul West Bank sau simpla observare a orașului ce trece în fugă prin fața obiectivului sunt privite dintr-o perspectivă privilegiată ce merge dincolo de convenția jurnalului de călătorie, scoțând la iveală o dramă profundă. Politica identității şi nuanțele sale nu au fost nicicând atât de expresiv înfățișate. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Jovială, lipsită de griji şi plină de viață – așa se vede Germania Nazistă în filmele escapiste realizate pe peliculă Agfa, peliculă care promite culori mai adevărate decât realitatea. Filmat în fostele fabrici unde aceasta era produsă, RAINBOW’S GRAVITY de Mareike Bernien şi Kerstin Schroedinger analizează felul în care imaginile din film și mass-media, ignorând realitatea, ajung să o rescrie în memoria colectivă, devenind odată cu trecerea timpului istorie. Filmul face portretul unei țări şi a unei generații aflate în criză de identitate, prinse în lupta de a reconcilia trecutul şi fabricațiile istorice.” (Diana Mereoiu, BIEFF)

Concluzionăm analiza implicațiilor politice a imaginilor cu uluitorul BEHIND THE SUN de Monira Al Qadiri, o lucrare video care vrea să vadă „în ce fel s-a transformat de-a lungul timpului imaginea apocalipsei. E văzută tot din punct de vedere romantic religios, sau merge spre o zonă mai sumbră şi necunoscută? Behind the Sun încearcă să exploreze portretul în descompunere al sfârșitului lumii, folosindu-se de imagini din viaţa reală: casete VHS cu înregistrări ale câmpurilor de petrol în flăcări din Kuweit 1991 – un update contemporan al Lessons in Darkness de Werner Herzog. Imaginile infernale se îmbină cu monologuri audio din emisiuni TV islamice, creând o imagine a sublimului ce poate fi găsit în distrugere.” (Monira Al Qadiri)

Berlinale Forum include lucrări experimentale, de avangardă, eseuri cinematografice, reportaje politice și o vastă arie din cinema încă pe cale de a fi descoperită. Filmele selectate în Forum testează granițele dintre cinema și celelalte arte. În 2006, a fost lansat Forum Expanded, care prezintă creații experimentale, video art, instalații și artă performativă, și este conturat ca un spaţiu al gândirii libere, al schimburilor culturale și al unei perspective cat mai variate asupra cinema-ului.

INFO
Cea de-a 5-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO și Cinema Elvira Popescu.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.

26
/01
/17

Filmele ''Bacalaureat'' al regizorului român Cristian Mungiu și ''Toni Erdmann'', cu participare românească, al regizoarei germane Maren Ade se numără printre nominalizările la premiile franceze Cesar, la categoria ''Cel mai bun film străin''. ''Elle'' de Paul Verhoeven și ''Frantz'' de François Ozon domină nominalizările la „Oscaruri franceze” - câte 11 fiecare -, inclusiv la categoriile ''Cel mai bun film'' și ''Cel mai bun regizor''.