Penița de iridiu, bicicleta și monstrul lui Marin Moraru. POVEŞTILE lui DEDE’s
https://www.ziarulmetropolis.ro/penita-de-iridiu-bicicleta-si-monstrul-lui-marin-moraru-povestile-lui-dedes/

Într-o vreme în care cinematografele şi mai ales vizionările la „video” propuneau în special filme cu actori care fie rupeau norma la frumuseţe sau rupeau adversarii în bătaie, m-am trezit ridicat de pe scaun de un domn, nici înalt, nici frumos – conform standardelor clasice, nici pletos, nici musculos. Revedeam filmul „Operaţiunea monstrul” (scenariul: Titus Popovici / regia: Manole Marcus) şi o seară de luni stătea să se sfârşească în braţele unei dimineţi de marţi, iar eu brusc vroiam să fiu Corneliu (Marin Moraru). Să pot explica, fumând fie şi un cocean de porumb, cum am ales linguriţa şi am lansat milimetric în buza stufului de unde am recuperat monstrul într-o încleştare în care îi simţeam forţa lui colosală.

Un articol de Dede's (Dan Nicolaie)|24 august 2016

Aveam stilou cu peniță de iridiu, bicicletă avem în posesie, chiar dacă nu era galbenă, iar monștrii acoperiți de ape se aflau la o aruncătură de băț. Am luat grădina la răscolit, cu cazmaua, în puterea nopții, în căutarea unor râme și după ce am stricat câteva straturi de legume am ajuns pe malul unei bălți derulând în gând replici din film.

Faptele de vitejie din acea partidă de pescuit nu mi-au rămas în minte, probabil a lipsit captura capitală, dar resorturile care m-au aruncat în luptă au rămas.

De atunci am mai revăzut filmul de cel puțin 20 de ori, și la un moment dat am reușit să-mi distrez foarte tare fetița spunându-i monologul lui Corneliu, pe care îl reținusem până la ultima virgulă în urma vizionărilor repetate.

„Era în septembrie ‘956. Mă scol pe la 5 jumate, nu-ș ce-aveam, că nu puteam dormi. Ies pe coridor și mă întâlnesc cu madam Iezbășeanu, care avea un băiat apicultor la Slobozia. (…) Vai, Corneluș, maică, să nu te urci în tramvaiul 4 că i-au schimbat traseul până săptămâna viitoare.(…) Luasem și pachețelul pe care trebuia să îl duc nepoțelului meu care avea oreion, da… Tocmai atunci pe coridor trece un câine… (…) Cum vă spun, nici mie nu mi-a venit să cred. Ne uităm la el, el la noi, madam Iezbășescu zice: cuțu, cuțu, hai să-ți dau lăptic, că ești slab ca vai de luuume. Câinele, ca omu’, se uită la mine cu ochii închiși, parcă ar vrea să-mi vorbească. Când ajung la etajul 3 liftul nu mergea, îmi dau seama că mi-am uitat stiloul. Era un stilou ca toate stilourile, cu capac, cu peniță de iridiu, cu agățătoare, ca să nu cadă din buzunar, avea culoarea albastră. Scriam cu cerneală Pelican… scriam cu cerneală Pelican…Stiloul e mai bun decât penița, nu trebuie să o înmoi de fiecare dată, scrii cu ea cât te ține cerneala din rezervor. Nu, mama, mă simt foarte bine, nu mă doare gâtul, am pus două maieuri pe mine, la Sovata plouă destul de lent, mai ales vara, nu știu de ce, plecarea e la 9 jumate, dacă reușești să  prinzi zmeul…Bicicleta era galbenă și era rezemată  de o bancă în parcul Ioanid, în parc nu era nimeni. Nici femei, nici copii, nici pensionari. De ghidon era agățată o plasă. Lipsea o pedală, pedala din stânga…”

Somn ușor!

Foto: Marin Moraru, Operatiunea Monstru – Dede s

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.