Pentru ce mergem la Operă? Lansare de carte cu dirijorul Tiberiu Soare
https://www.ziarulmetropolis.ro/pentru-ce-mergem-la-opera-lansare-de-carte-cu-dirijorul-tiberiu-soare/

Joi, 20 martie, de la 18.30, în Sala de Cinema a Cercului Militar Naţional se lansează volumul „Pentru ce mergem la Operă?”, rezultat al unui proiect realizat de Fundaţia Calea Victoriei împreună cu dirijorul Tiberiu Soare. Participarea se face pe bază de înscriere la [email protected].

Un articol de Elena Simion|19 martie 2014

Joi, 20 martie, de la 18.30, în Sala de Cinema a Cercului Militar Național se lansează volumul „Pentru ce mergem la Operă?”, rezultat al unui proiect realizat de Fundația Calea Victoriei împreună cu dirijorul Tiberiu Soare. Participarea se face pe bază de înscriere la [email protected].

Volumul conține textul celor treisprezece conferințe despre opere și balete celebre, pe care dirijorul Tiberiu Soare le-a susținut în perioada 2012-2013, în cadrul proiectului „Pentru ce mergem la operă?”. Această serie de conferințe s-a adresat pasionaților de muzică, dar mai ales tinerilor curioși să descopere tainele captivante ale unor cunoscute creații clasice.

În 2008-2009, Tiberiu Soare a susţinut la Fundația Calea Victoriei cursul în 10 şedinţe „Cum să ascultăm muzica”, care s-a dovedit a fi un mare succes. Au urmat conferinţe pe diferite teme muzicale în anii 2010 şi 2011. Astfel, a apărut ideea unui nou proiect: programul cultural „Pentru ce mergem la Operă?”, care a fost lansat în ianuarie 2012 și s-a derulat la Opera Naţională Bucureşti, cu scopul de a iniţia tinerii şi publicul larg în frumuseţea şi complexitatea muzicii de operă, prin abordarea tematicii ei în cadrul unor conferinţe-eveniment.

Proiectul a fost premiat în vara anului 2013 cu premiul III la Gala Societății Civile, la  secțiunea Artă și Cultură, recunoscându-se rolul educativ al acestui program unic în lumea culturală românească.

Cartea este un vis împlinit, în scopul tipăririi ei făcându-se multe eforturi. Fondurile pentru realizarea ei s-au strâns în urma unui concert în care artiștii au cântat pro bono, dar și cu sprijinul multor pasionați de muzică. La finalul concertului s-au expus și câteva obiecte valoroase destinate vânzării. Chiar Tiberiu Soare a oferit pentru licitație un obiect cu valoare muzicală și sentimentală – o partitură a Simfoniei numărul 2 a lui George Enescu, pe care erau făcute însemnări de-ale dirijorului.

“Ce este, de fapt, această carte, nu vă pot spune cu siguranţă. Ea nici nu a fost concepută ca atare: la ora la care vorbeam nu ştiam că se va transforma într-o culegere de texte tipărite. La drept vorbind, nici măcar nu am scris-o. Doar am povestit-o, seară de seară, la acele întâlniri. Cred că mi-ar fi mai uşor să vă spun ce nu este această carte: nu este un text de specialitate, rezultatul vreunei cercetări de ordin muzicologic, şi nici vreo enciclopedie de operă şi balet. Nu este un curs, nici măcar pentru începători, şi nici vreo lucrare de istorie a genului, cu atât mai puţin vreo colecţie de analize ale partiturilor aduse în discuţie. Ca într-o parabolă orientală, ea nu este luna, ci doar degetul care arată înspre aceasta.”

Tiberiu Soare

„Așa suntem noi, avem mai multe laturi și cred că unul dintre privilegiile artiștilor este acesta de a putea contempla cu ochii deschiși the dark side of the moon, partea nevăzută a lunii, și apoi de a se întoarce și de a povesti și altora ce au văzut acolo. Sau, dacă vreți, putem să o luăm altfel, pe linia mitului lui Orfeu și Euridice, o altă paradigmă importantă a culturii europene și mai ales a noastră, a muzicienilor, unde artistul trebuie să meargă până în infern și să se întoarcă. Este un privilegiu, dar se plătește scump. “ (fragment din conferința „Fascinaţia umbrei asupra sufletului” în opera Don Giovanni de W. A. Mozart)

Volumul, publicat într-o ediție limitată, având treisprezece ilustrații grafice originale realizate de Maria Surducan, poate fi achiziționat de la Fundația Calea Victoriei. Banii strânși vor fi folosiți pentru sprijinirea tinerilor fără posibilități, care doresc să participe la cursurile umaniste ale fundației.

21
/05
/19

Ludmila Uliţkaia, una dintre cele mai apreciate scriitoare ale lumii, o voce inconfundabilă a literaturii ruse contemporane, va vizita din nou România, în perioada 21-23 mai 2019, la invitaţia editurii Humanitas Fiction. Scriitoarea se va întâlni cu publicul bucureştean la evenimentele care vor avea loc  astăzi (marţi), de la ora 18.30, la Institutul Cervantes (bd. Regina Elisabeta nr. 38).

20
/05
/19

Călătorie în timp, „Melmoth” ne invită să ne întoarcem spre tenebrosul gotic. Ne dezvăluie oameni care ar fi putut fi și istorii născute din istoria pe care o descoperim neîncetat, încercăm să o înțelegem. Noi, cititorii, devenim martori și vedem în fața ochilor scene impresionante din istorii atroce, cum ar fi genocidul armean sau Holocaustul.

17
/05
/19

SEROTONINĂ, al șaptelea roman al scriitorului Michel Houellebecq, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Daniel Nicolescu, este disponibil din 15 mai în librăriile din București și din țară. Cartea va fi lansată la Bookfest 2019 sâmbătă, 1 iunie, de la ora 16.30, la standul Editurii Humanitas.

02
/05
/19

Joi, 9 mai, Librăria Humanitas de la Cișmigiu găzduiește un eveniment dedicat Doinei Cornea și volumului „Puterea fragilității”, apărut recent la editura Humanitas, în ediție de colecție, cu un cuvânt înainte de Gabriel Liiceanu. Vă invităm să parcurgeți un fragment!

24
/04
/19

Pierce Brosnan, în rolul lui Robinson Crusoe, în ecranizarea din 1997 a romanului omonim al scriitorului Daniel Defoe, publicat în urmă cu 300 de ani (25 aprilie 1719) și considerat primul roman scris vreodată în limba engleză. Daniel Defoe a murit într-o zi 24 aprilie (1931).

23
/04
/19

Se obișnuiește să se spună ca Miguel de Cervantes (simbolul literaturii spaniole) și William Shakespeare (cel mai mare scriitor al literaturii de limba engleză) au decedat in aceeasi zi, 23 aprilie (1616). Acest lucru este însă imposibil, deoarece, chiar dacă au murit in aceeași dată, în Marea Britanie se utiliza calendarul iulian, în timp ce în Spania se adoptase cel gregorian. O interesantă explicație a acestei frumoase ficțiuni calendaristice găsim pe blogul eseistului, filosofului și publicistului Valeriu Gherghel, http://filosofiatis.blogspot.com.

18
/04
/19

Plasat în Mexic, la sfârșitul anilor '60, „Sălbaticul” lui Guillermo Arriaga este un roman pe viață și pe moarte, în care scriitorul își arată din plin măiestria, în 725 de pagini de literatură la cel mai înalt nivel.

12
/04
/19

El este peste tot... La Verona, unde n-a existat niciodată balconul Julietei la care se strecoară adolescentul Romeo. În Italia pe care, se pare, n-a văzut niciodată, ci doar a închis ochii și și-a închipuit-o.