Pilot pe viață. Isabela Neamțu în ”Grounded”, premieră Unteatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/pilot-pe-viata-isabela-neamtu-in-grounded-premiera-unteatru/

”Grounded”, un one-woman-show la teatrul independent Unteatru, cu actriţa Isabela Neamţu, spune povestea femeii aflate între două lumi: între viaţa de pilot militar şi viaţa de mamă şi soţie. Ce e mai important, ce alege?

Un articol de Corina Dima|28 mai 2018

La ce te duce cu gândul cuvântul ”Grounded”? La teluric. Pământ. Greutate. Poate înțepenire. Legat de glie. Înrădăcinat. La pământ. Cu picioarele pe pământ. Terestru. Jos. Aterizat. Sau poate doborât.

Ce înseamnă zbor?

Înălțare. Planare. Poate perspectivă. Spațiu. Poate drum deschis. Aspirații. Călătorie. Să mergi în sus. Ridicare. Urcare. Apoi plutire. Menținere în văzduh. Aer. Libertate.

”Grounded” este o dramă sau o pastilă concentrată despre viață. Cu alăturare de zbor și teluric, culoare și gri, neprevăzut și monotonie, arme de luptă și jucării pentru copii.

O femeie pilot ce se zbate între menirea ei de a cuceri înălțimile la manșa unui avion de luptă F-16 și viața de famile, cu soț și copil, ce vine la pachet cu monotonia îndeletnicirilor cotidiene.

Povestea începe undeva sus, în înaltul cerului, când femeia-pilot împărtășește crâmpeie din lumea ei, cu senzații, trăiri și gânduri, cu întinderea albastră care îi dă energie și o împlinește. Ne vorbește despre lumea bărbaților în care trăiește, despre armamentul de luptă și adrenalina stârnită atunci când zbori cu un avion de luptă F-16. O lume ce i se potrivește mănușă, e universul ei, este ea. O lume însă dură, în care pericolul pândește în orice secundă, iar tragediile se pot întâmpla într-o clipită.

Urmează apoi o nouă etapă a poveștii, cu îndrăgostirea de Eric (era ‘’fata de pe cerul fanteziilor lui’’) și la scurtă vreme rămâne însărcinată. Femeia-pilot exclamă: ‘’vreau cerul, vreau albastrul, dar nu pot să o omor‘’ și decide să păstreze copilul. De aici înainte faptele iau o nouă turnură pentru ea, descendentă. Pe timpul sarcinii primește un serviciu de birou (coșmarul oricărui pilot de luptă) și după ce naște apare și surpriza. Este mutată la forțele aeriene la sol și i se propune să conducă vehicule fără pilot, adică drone (i se spune că acesta este viitorul pilotajului, că drona va fi regina în viitor, ea va detrona F-16).

După ce naște, ‘’schimbarea‘’ intră în viața ei pe toate palierele: un nou serviciu și un nou mod de viață. Înainte era acasă o dată pe an, acum, o dată pe zi. Înainte vedea albastrul cerului la muncă, acum vedea griul ecranelor, urmărind inamicii.

Cu toate că viața de familie este importantă pentru structura ei umană (și-ar fi dat oricând viața pentru copil), femeia-pilot nu este împlinită. Ipostaza de mamă și soție nu umple golul lăsat de lipsa zborului, de adrenalină și de albastrul nemărginit.

Actrița Isabela Neamțu reușește să surprindă zbuciumul și trăirile intense ale personajului, cu detaliile dramei sale. Femeia-pilot este puternică, își cunoaște atuurile, își cunoaște forța. Are nevoie însă și de latura umană, de gingășia unui copil și căldura unui cămin. Pilotul acceptă schimbarea și analizează apoi psihologic transformările, ne relatează detaliu cu detaliu.

Spectacolul începe în forță, intră abrupt în poveste, dar apoi se așază lesne pe făgaș. Urmărești cu sufletul la gură întâmplările ce se succed într-un mod cinematografic. Textul este foarte alert, narativ, face trecerile extrem de line între întâmplări (traducerea Isabela Neamțu). Cuvintele descriu într-un mod foarte vizual întâmplările, iar Isabela reușește să le imprime ritmul dinamic și curgerea.

Isabela Neamțu acoperă întreaga suprafața de joc: stă pe scaun, pe brațele lui, deasupra, ori răpusă pe jos, apoi cu spatele la sală, împinge un avion de jucărie, se zgâiește cu ochi goi în ecrane imaginare de gri, planează cu mâinile întinse cuprinzând înaltul cerului sau se bucură simplu de inocența unei fetițe.

Actrița poartă o salopetă originară, de pilot de avion de luptă F-16 (nu este croită ci a fost salopeta ‘’de muncă’’ a unui pilot), uniforma joacă un rol decisiv în spectacol, personajul exclamă: ‘’e felul în care știu cine sunt‘’.

Pentru foarte tânăra regizoare de filme Ligia Ciornei (prezentă la Festivalul de la Cannes 2017 cu scurtmetrajul Vintage – o perspectivă neaşteptată asupra perioadei comuniste), Grounded reprezintă ”botezul” în teatru, fiind primul spectacol regizat de aceasta. Ligia reușește să dozeze planurile și să păstreze energia unui spectacol mic, dar compact și puternic. În universul militar ofertant, al armelor și al avioanelor, este de apreciat dozajul și echilibrul mijloacelor folosite.

Un rol aparte îl are și echipa tânără: scenograf Andreea Sarău, live-sound design Marian Cîtu și light design Dragoș Mărgineanu (producție Doctor’s studio).

Pentru un spectacol one-woman-show, într-un spațiu mic (cum e Unteatru) aceștia creează un decor minimalist de alb și negru și aduc accente stilistice, păstrând totodată dimensiunea energiei degajate de spectacol. Un scaun rigid, proiecții alb-negru pe monitoare, sunet cu replici alerte ca în zone de conflict, montaje cu ecrane în stand-by, lumini ce brăzdează ici-colo scene. Nici mult, nici puțin, ci cumpătat sau atât cât trebuie, astfel încât să scoată în evidență povestea spusă.

Piesa pe care se bazează spectacolul este scrisă de dramaturgul american George Brant și a primit recunoașteri importante precum Premiul Smith – National New Play Network’s 2012 și Premiul întâi la Edinburgh Fringe Festival 2013. Textul a căpătat o notorietate mai mare atunci când actrița Anne Hathaway a jucat piesa de teatru, în regia celebrei Julie Taymor (care semnează și regia The Lion King care a devenit cel mai faimos musical, cu câștiguri fabuloase de box office), produsă în 2015 la Public Theater New York/ off-Broadway.

Groundedde George Brant în regia Ligia Ciornei, cu Isabela Neamțu, a avut premiera în București pe 18 mai 2018, spectacol musafir la Unteatru.

Câți dintre noi am lăsat avionul de luptă și l-am convertit în altceva? Câți dintre noi am renunțat la culoarea inspirației noastre?

GROUNDED de George Brant
traducerea: Isabela Neamțu
cu Isabela Neamțu
regia: Ligia Ciornei
live sound design: Marian Cîtu
light design: Dragoș Mărgineanu
scenografia: Andreea Sarău

o productie: Doctor’s Studio.

Foto: Grounded – Mihaela Subtirica, Laurian Popa

 

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

De ce trebuie să-i mulțumim... prostiei? Aflăm de la Erasmus din Rotterdam, care a scris, acum mai bine de 500 de ani, „Elogiul nebuniei sau discurs spre lauda prostiei". Faimosul cărturar umanist s-a născut pe 28 octombrie 1466.

27
/10
/15

Douăsprezece dintre filmele pentru publicul tânăr care s-au întors cu trofee și mențiuni speciale de la Cannes, Berlinale sau Toronto IFF pot fi văzute pentru prima dată în România între 13 și 18 noiembrie, în cadrul secțiunii competiționale Kinodiseea, Festivalul Internațional de Film pentru Copii. Biletele și abonamentele pentru Kinodiseea au fost puse în vânzare.

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

27
/10
/15

Fundaţia Calea Victoriei vă invită la un nou eveniment din seria conferinţelor interactive „Vorbe despre Muzică şi Muzicieni”, pe 31 octombrie, de la ora 18.00, la Grand Hotel Continental. Dirijorul Tiberiu Soare va povesti despre compozitorul Gustav Mahler.

27
/10
/15

În clarobscur și acorduri de muzică clasică, în decorul format din niște scaune, o măsuță, un pian și un sfeșnic cu o lumânare, și-a început Ion Caramitru conferința „Fals proiect de doctorat”, în Sala Media a Teatrului Național din București - un fel de atelier de rostire a poeziei. A fost prima conferință din cadrul Festivalului Național de Teatru – ediția a 25-a.

27
/10
/15

Cum urci scările spre sala Studio, de la etajul întâi al Teatrului Național din București, pe pereți atârnă niște tablouri fără rame, doar cu titlul scris în partea de jos. Pe un fond alb, la o simplă privire vezi puncte, cercuri, linii. Sunt niște semne ce se încheagă într-o figură pe care o recunoști, pentru că e de notorietate. Sunt „graficaturile” lui Horațiu Mălăele.

27
/10
/15

Aseară, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, a avut loc lansarea cărţii Aventurile hingherului în Balkanya de Mihai Măniuţiu, recent apărută la Editura Humanitas. La eveniment au vorbit, alături de autor, criticul literar Dan C. Mihăilescu, criticul de teatru Marina Constantinescu şi directorul general al Editurii Humanitas, Lidia Bodea.

27
/10
/15

În continuarea tradiţiei instaurate în stagiunile precedente, ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită în jurul datei de 1 noiembrie la un concert special, dedicat ZILEI RADIO ROMÂNIA. La 1 noiembrie 1928, cu 87 de ani în urmă, a avut loc difuzarea primei emisiuni a serviciul public de radio al Societăţii de Difuziune Radiotelefonică, instituţie ce poartă astăzi numele de Societatea Română de Radiodifuziune - SRR (cunoscută sub numele de brand Radio România).

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

În seara asta, la Sibiu, debutează cea de a II-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică Clasică Clara Haskil. Ca urmare a colaborării strânse cu Fundația Clara Haskil din Elveția, cel care va deschide ediția din acest an a Festivalului de la Sibiu este muzicianul brazilian de origine română Cristian Budu, cel mai recent câștigător al prestigiosului Concurs Internațional Clara Haskil de le Vevey, Elveția.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.

26
/10
/15

Am să încerc să vă prezint una dintre aniversări care mi s-a părut cea mai originală, cea mai ieșită cu totul din comun. (...) Am stat pe plajă, în apă, toată ziua. Am vrut la un moment dat să beau o gură din sticla de șampanie, pe care o înghesuisem în nisip în apropierea apei și o băteau valurile ca să o mai răcească. Era atât de caldă și avea un gust atât de rău, încât am preferat să o torn pe mine și să-mi urez singură 'La mulți ani! - Corina Chiriac. Îndrăgita cântăreață şi actriţă împlineşte astăzi 66 de ani.

26
/10
/15

Într-o zi de 26 octombrie (1673) se năştea Dimitrie Cantemir, domnu al Moldovei în două rânduri și important cărturar al umanismul românesc. Printre ocupațiile sale diverse s-au numărat cele de enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric, lingvist, muzicolog și compozitor. A fost membru al Academiei de Științe din Berlin.