Pilot pe viață. Isabela Neamțu în ”Grounded”, premieră Unteatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/pilot-pe-viata-isabela-neamtu-in-grounded-premiera-unteatru/

”Grounded”, un one-woman-show la teatrul independent Unteatru, cu actriţa Isabela Neamţu, spune povestea femeii aflate între două lumi: între viaţa de pilot militar şi viaţa de mamă şi soţie. Ce e mai important, ce alege?

Un articol de Corina Dima|28 mai 2018

La ce te duce cu gândul cuvântul ”Grounded”? La teluric. Pământ. Greutate. Poate înțepenire. Legat de glie. Înrădăcinat. La pământ. Cu picioarele pe pământ. Terestru. Jos. Aterizat. Sau poate doborât.

Ce înseamnă zbor?

Înălțare. Planare. Poate perspectivă. Spațiu. Poate drum deschis. Aspirații. Călătorie. Să mergi în sus. Ridicare. Urcare. Apoi plutire. Menținere în văzduh. Aer. Libertate.

”Grounded” este o dramă sau o pastilă concentrată despre viață. Cu alăturare de zbor și teluric, culoare și gri, neprevăzut și monotonie, arme de luptă și jucării pentru copii.

O femeie pilot ce se zbate între menirea ei de a cuceri înălțimile la manșa unui avion de luptă F-16 și viața de famile, cu soț și copil, ce vine la pachet cu monotonia îndeletnicirilor cotidiene.

Povestea începe undeva sus, în înaltul cerului, când femeia-pilot împărtășește crâmpeie din lumea ei, cu senzații, trăiri și gânduri, cu întinderea albastră care îi dă energie și o împlinește. Ne vorbește despre lumea bărbaților în care trăiește, despre armamentul de luptă și adrenalina stârnită atunci când zbori cu un avion de luptă F-16. O lume ce i se potrivește mănușă, e universul ei, este ea. O lume însă dură, în care pericolul pândește în orice secundă, iar tragediile se pot întâmpla într-o clipită.

Urmează apoi o nouă etapă a poveștii, cu îndrăgostirea de Eric (era ‘’fata de pe cerul fanteziilor lui’’) și la scurtă vreme rămâne însărcinată. Femeia-pilot exclamă: ‘’vreau cerul, vreau albastrul, dar nu pot să o omor‘’ și decide să păstreze copilul. De aici înainte faptele iau o nouă turnură pentru ea, descendentă. Pe timpul sarcinii primește un serviciu de birou (coșmarul oricărui pilot de luptă) și după ce naște apare și surpriza. Este mutată la forțele aeriene la sol și i se propune să conducă vehicule fără pilot, adică drone (i se spune că acesta este viitorul pilotajului, că drona va fi regina în viitor, ea va detrona F-16).

După ce naște, ‘’schimbarea‘’ intră în viața ei pe toate palierele: un nou serviciu și un nou mod de viață. Înainte era acasă o dată pe an, acum, o dată pe zi. Înainte vedea albastrul cerului la muncă, acum vedea griul ecranelor, urmărind inamicii.

Cu toate că viața de familie este importantă pentru structura ei umană (și-ar fi dat oricând viața pentru copil), femeia-pilot nu este împlinită. Ipostaza de mamă și soție nu umple golul lăsat de lipsa zborului, de adrenalină și de albastrul nemărginit.

Actrița Isabela Neamțu reușește să surprindă zbuciumul și trăirile intense ale personajului, cu detaliile dramei sale. Femeia-pilot este puternică, își cunoaște atuurile, își cunoaște forța. Are nevoie însă și de latura umană, de gingășia unui copil și căldura unui cămin. Pilotul acceptă schimbarea și analizează apoi psihologic transformările, ne relatează detaliu cu detaliu.

Spectacolul începe în forță, intră abrupt în poveste, dar apoi se așază lesne pe făgaș. Urmărești cu sufletul la gură întâmplările ce se succed într-un mod cinematografic. Textul este foarte alert, narativ, face trecerile extrem de line între întâmplări (traducerea Isabela Neamțu). Cuvintele descriu într-un mod foarte vizual întâmplările, iar Isabela reușește să le imprime ritmul dinamic și curgerea.

Isabela Neamțu acoperă întreaga suprafața de joc: stă pe scaun, pe brațele lui, deasupra, ori răpusă pe jos, apoi cu spatele la sală, împinge un avion de jucărie, se zgâiește cu ochi goi în ecrane imaginare de gri, planează cu mâinile întinse cuprinzând înaltul cerului sau se bucură simplu de inocența unei fetițe.

Actrița poartă o salopetă originară, de pilot de avion de luptă F-16 (nu este croită ci a fost salopeta ‘’de muncă’’ a unui pilot), uniforma joacă un rol decisiv în spectacol, personajul exclamă: ‘’e felul în care știu cine sunt‘’.

Pentru foarte tânăra regizoare de filme Ligia Ciornei (prezentă la Festivalul de la Cannes 2017 cu scurtmetrajul Vintage – o perspectivă neaşteptată asupra perioadei comuniste), Grounded reprezintă ”botezul” în teatru, fiind primul spectacol regizat de aceasta. Ligia reușește să dozeze planurile și să păstreze energia unui spectacol mic, dar compact și puternic. În universul militar ofertant, al armelor și al avioanelor, este de apreciat dozajul și echilibrul mijloacelor folosite.

Un rol aparte îl are și echipa tânără: scenograf Andreea Sarău, live-sound design Marian Cîtu și light design Dragoș Mărgineanu (producție Doctor’s studio).

Pentru un spectacol one-woman-show, într-un spațiu mic (cum e Unteatru) aceștia creează un decor minimalist de alb și negru și aduc accente stilistice, păstrând totodată dimensiunea energiei degajate de spectacol. Un scaun rigid, proiecții alb-negru pe monitoare, sunet cu replici alerte ca în zone de conflict, montaje cu ecrane în stand-by, lumini ce brăzdează ici-colo scene. Nici mult, nici puțin, ci cumpătat sau atât cât trebuie, astfel încât să scoată în evidență povestea spusă.

Piesa pe care se bazează spectacolul este scrisă de dramaturgul american George Brant și a primit recunoașteri importante precum Premiul Smith – National New Play Network’s 2012 și Premiul întâi la Edinburgh Fringe Festival 2013. Textul a căpătat o notorietate mai mare atunci când actrița Anne Hathaway a jucat piesa de teatru, în regia celebrei Julie Taymor (care semnează și regia The Lion King care a devenit cel mai faimos musical, cu câștiguri fabuloase de box office), produsă în 2015 la Public Theater New York/ off-Broadway.

Groundedde George Brant în regia Ligia Ciornei, cu Isabela Neamțu, a avut premiera în București pe 18 mai 2018, spectacol musafir la Unteatru.

Câți dintre noi am lăsat avionul de luptă și l-am convertit în altceva? Câți dintre noi am renunțat la culoarea inspirației noastre?

GROUNDED de George Brant
traducerea: Isabela Neamțu
cu Isabela Neamțu
regia: Ligia Ciornei
live sound design: Marian Cîtu
light design: Dragoș Mărgineanu
scenografia: Andreea Sarău

o productie: Doctor’s Studio.

Foto: Grounded – Mihaela Subtirica, Laurian Popa

 

01
/10
/15

ION STRATAN (1955-2005), unul dintre cei mai importanţi poeţi „optzecişti“, ar fi împlinit astăzi 60 de ani. Prieten cu Nichita Stănescu şi considerat drept cel mai important continuator al acestuia, Stratan a fost , de asemenea, “cel mai distins poet al Cenaclului de Luni la o vreme când ceilalți optzecisti încă își pregăteau ucenicia”.

01
/10
/15

Odată cu venirea toamnei, teatrul revine în atenția pasionaților de povești puse în scenă. La ARCUB Batiște, stagiunea este deschisă cu una dintre cele mai iubite producții teatrale: „Însemnările unui nebun”. Bazat pe celebra nuvelă a lui Gogol, spectacolul aduce în atenția spectatorilor un subiect actual al vremurilor noastre, reușind să marcheze felul în care dezechilibrul și nesiguranța reușesc să pătrundă în viețile tuturor.

01
/10
/15

Teatrul În Culise prezintă comedia Un bărbat și mai multe femei în avanpremieră, sâmbătă 3 octombrie, de la ora 20:00, în mansarda La Scena din Calea Călărașilor nr. 55. Spectacolul spune povestea unui bărbat care ajunge să se schimbe din cauza femeilor de care este înconjurat.

01
/10
/15

Actrița și cântăreața Julie Andrews, a cărei voce cristalină a făcut-o să devină cea mai celebră dădacă din istoria filmului, a împlinit 80 de ani!

01
/10
/15

Una dintre cele mai prolifice actriţe de film, teatru şi televiziune împlineşte 69 de ani. Anul acesta, Coca Bloos a primit trofeul Gopo pentru întreaga carieră.

30
/09
/15

În anul 2002, când a scris “Hell”, Lolita Pille avea douăzeci de ani. Avea să mai dea două tiluri importante (totul până în 27 de ani!) și apoi să dispară din literele franceze la fel de brusc, de șocant, de scandalos cum intrase.

30
/09
/15

La parterul Muzeului Suțu puteți vedea expoziția de fotografie “Începuturile fotografiei la București. Maeștri și imagini din secolul al XIX-lea”. Povestea unui Bucureşti ce devenea un Mic Paris, alcătuită din cioburi de viaţă, din jurnalele şi memoriile celor care au trăit atunci, începe în 1820 şi are în centru un mecanismul seducător al unei lumi aflate între bal şi teatru.

30
/09
/15

Eugen Gyemant, unul dintre cei mai de succes tineri regizori de teatru din România, debutează, în această toamnă, ca actor de film şi pregăteşte un nou spectacol. Lungmetrajul "Autoportretul unei fete cuminţi", în care Eugen Gyemant îşi face debutul ca actor, poate fi văzut, începând din weekendul trecut, în cinematografele din toată ţara.

30
/09
/15

Din 1 octombrie și până în 31 octombrie, “Ascultă 5 minute de muzică clasică” în spaţii neconvenţionale - hipermarketuri, mall-uri, librării, muzee - graţie unui proiect Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat exclusiv muzicii clasice şi de jazz. Din 5 octombrie până la finalul anului școlar, „Ascultă 5 minute de muzică clasică” din nou, și în școlile din România.

30
/09
/15

Astăzi debutează cea de-a 4-a ediție a București Docuart Fest, singurul festival de film dedicat exclusiv documentarului românesc, ce urmează să aibă loc la Cinemateca Eforie și Cinema Muzeul Țăranului. Docuart Fest 2015 se desfășoară în perioada 30 septembrie - 4 octombrie, prima zi a festivalului fiind dedicată galei de deschidere.

29
/09
/15

Renumita actriță, regizoare și scenaristă franceză Emmanuelle Bercot vine pentru prima dată în România, în deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie), pentru a-și prezenta filmul La Tête haute, același care a deschis festivalul de pe Coasta de Azur.

29
/09
/15

Revelația Ibrahim Maalouf și-a lasat săptămâna trecută albumul pe care îl va cânta la Jazz Night Out. Mai puţin de 200 de bilete au rămas în vânzare la concertul ce are loc pe 19 noiembrie, ora 20.00 la Sala Radio.

29
/09
/15

Dacă vreţi să (re)vedeţi ce s-a realizat valoros în ultimul an în România în materie de documentar de cinema, documentar studenţesc sau documentar de televiziune, cea de-a patra ediţie a Docuart Fest (30 septembrie–4 octombrie) e cea mai bună ocazie, aşa cum ne explică şi Daniela Apostol, directoarea festivalului.

29
/09
/15

Institutul Cultural Român de la Viena celebrează împreună cu Centrul Ceh Viena şi alături de alţi 18 membri ai clusterului EUNIC Austria, ce-a de-a 14-a ediţie a unui eveniment tradiţional pentru calendarul cultural austriac: Ziua Internaţională a Cafelei.

29
/09
/15

Cunoscut publicului din România pentru rolurile sale din teatru (în prezent joacă în peste 20 de piese în București și în țară), televiziune ("În derivă", HBO) și cinematografie ("Italiencele", "Restul e tacere" etc.), Vlad Zamfirescu, a încheiat de curând filmările la lungmetrajul “Secretul Fericirii”, unde se află în dublă postură: regizor și actor.