Portret de divă socialistă
https://www.ziarulmetropolis.ro/portret-de-diva-socialista/

CRONICĂ DE CARTE Prin două cărţi apărute recent simultan la Editura Tritonic, „Divele lui Stalin. De la idolii de lut la star sistemul sovietic” şi „Diva socialistă. Modele feminine în cinematograful est-european”, cercetătoarea Andreea Ionescu-Berechet analizează o idee nouă pentru studiile de cinema din România: conceptul de divă în lumea comunistă.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 aprilie 2020

Așa cum se întâmplă deseori, şi punctul de pornire al acestui demers teoretic, care se plasează la intersecția dintre istoria filmului (direcția dominantă), istoria propriu-zisă și investigarea de tip biografic, are o motivație personală.

„Acum câțiva ani am început să mă întreb care dintre elementele câte unui personaj feminin îi determină valoarea de model. Povestea, frumusețea actriței sau stilul de joc?”, scrie Andreea Ionescu-Berechet în argumentul unuia din cele două volume, „Diva socialistă”, după ce mărturisește că s-a apropiat de cinema „vrăjită fiind de prezențele feminine” și că de-a lungul copilăriei și adolescenței a fost chiar influențată de unele personaje feminine văzute pe marele ecran, care „mi-au schimbat felul de a gândi”.

Cărțile cercetătoarei sunt extensia pentru un public mai larg a unei lucrări de doctorat în teoria și istoria filmului susținută la UNATC.

Pentru definirea conceptului de divă, autoarea trece succint prin istoria primilor „idoli feminini sculptați în piatră din epoca preistorică” și a reprezentărilor statuare ale Antichității, prin „plastica Renașterii” și prin apariția divelor de operă.

Urmează fotografia, detronată odată cu secolul al XX-lea de cinematografie, care devine mediul ce consacră diva, datorită forței sale de răspândire în masă și de seducere a publicului (atât prin poveștile pe care le propune, cât și prin stil, iar în acest sens un rol hotărâtor în întreținerea aurei unei dive l-a avut prim-planul).

În perioada filmului mut, cinematografiile italiană și americană au pus cel mai mult în evidență diva, iar Andreea Ionescu-Berechet se oprește asupra celor mai relevante exemple, de la Lyda Borelli, Francesca Bertini și Pina Menichelli și până la numele mult mai cunoscute de peste Ocean: Mary Pickford, Clara Bow și Louise Brooks.

Bineînțeles, divele absolute ale cinematografiei americane de după faza sa inițială au fost Greta Garbo și Marlene Dietrich, ambele venite din Europa și a căror strălucire a străbătut decenii, influențând mode și comportamente.

Această incursiune în primele etape ale filmului e importantă nu doar pentru că ajută la identificarea originilor subiectului, dar, așa cum arată cercetătoarea în primul volum, „Divele lui Stalin”, divele cinematografiei din URSS, oricât ar părea de paradoxal, s-au inspirat de la cele din SUA.

Sigur, dispar conotațiile sexuale și viciile, nu mai există nici presa care să întrețină cultul divelor, iar tiparul și rolurile se schimbă, fiind adaptate ideologiei sovietice: „În cinematografia socialistă vom întâlni cu precădere femeia tovarășă, parteneră și camaradă, în opoziție cu femeia obiect. Construcția omului nou reprezintă în mare parte și construcția femeii noi. Noua tovarășă trebuie definită, așezată în societate. Femeia trebuie smulsă din bojdeuca ei întunecoasă și, odată inclusă în noua ordine socială, poate evolua, poate fi director, lider de sindicat, poate da un exemplu de dârzenie și de dăruire. Eroinele feminine trebuie să fie active, ele luptă, caută, răzbat, cântă și înțeleg mersul societății și al istoriei”.

Deși au reprezentat tipare diferite, pe alocuri opuse, divele cinematografiei din perioada lui Stalin au fost Liubov Orlova și Vera Marețkaia. Iar capitolul (ultimul din prima carte) pe care autoarea îl dedică acestor două actrițe, trecând prin biografiile lor spectaculoase și prin cele mai importante filme și roluri pe care le-au avut, oferă o lectură pasionantă, care mai atenuează din iritarea pe care i-o poate produce cititorului redactarea extrem de neglijentă a întregului volum (numeroase greșeli, aceleași nume scrise uneori diferit, note de subsol care se repetă sau sunt amestecate, calitatea foarte slabă a cadrelor și fotografiilor alese).

Mai atent redactat, al doilea volum, „Diva socialistă”, este mai amplu și mai ambițios. Pornește de la schimbările aduse de Hrușciov în URSS, care s-au reflectat inevitabil și în filme, unde propaganda s-a „rafinat”.

Analizează apoi ideea de divă din trei mici cinematografii sovietice „de graniță”: Azerbaidjan (studiul dedicat acestei cinematografii s-ar putea să fie singurul de până acum scris în limba română), Moldova (cu accent pe filmele lui Emil Loteanu și pe actrița consacrată de acestea – Svetlana Toma) și Georgia (subcapitol care e de fapt o analiză extinsă și detaliată, destul de stimulantă, a filmului „Căința” de Tengiz Abuladze).

Mai departe, cartea trece rapid prin trei cinematografii socialiste – cehă, poloneză şi iugoslavă – care s-au îndepărtat de modelul sovietic și care în anii `50 şi `60 au fost conectate puternic la modernitatea cinematografiei mondiale.

Analiza din acest capitol este şi cea mai fragilă, pentru că autoarea pare să oscileze între reluarea unor idei generale şi cunoscute despre una sau alta din cele trei cinematografii sau despre câţiva regizori celebri şi continuarea firului călăuzitor al cercetării – identificarea divelor (cum ar fi Ewa Krzyżewska şi Beata Tyszkiewicz din Polonia sau Milena Dravic din Iugoslavia, care se află şi pe coperta cărţii, cu un cadru din filmul „Prekobrojna” de Branko Bauer).

Cel mai consistent capitol este cel dedicat cinematografiei române, unde Andreea Ionescu-Berechet conturează portretele mai multor actriţe de cinema din diferitele decenii ale perioadei comuniste, combinând observaţii de istorie a filmului cu numeroase elemente biografice, multe dintre ele obţinute prin interviuri directe cu unele protagoniste, din care sunt preluate în volum câteva fragmente.

Prin analiza felului în care s-a schimbat de-a lungul anilor modelul divei (atât cât se poate aplica acest termen în România), în funcţie de contextul politic şi cultural şi de ideile pe care ideologia oficială dorea să le disemineze, studiul surprinde în subsidiar evoluţia mentalităţilor şi a propagandei, dar şi a unor firave ieşiri din norme.

Andreea Ionescu-Berechet explică de ce Lica Gheorghiu, fiica lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, poate fi considerată „diva impostoare”, o redescoperă şi o întâlneşte în Germania pe Eva Cristian (Eveline Gutmann), tânăra eroină blondă din „Erupţia” (1957) lui Liviu Ciulei, uitată de dicţionarele şi istoriile de film românesc, o numeşte pe Ioana Bulcă „modelul femeii puternice”, iar pe Irina Petrescu, „modelul intelectualei socialiste”.

Apoi, o analizează în profunzime pe Violeta Andrei, despre care afirmă, cu justeţe, că s-a apropiat probabil cel mai mult de idealul de divă, într-o „societate patriarhală cu caracter misogin” şi într-o cinematografie comunistă foarte masculină şi, prin urmare, săracă în personaje feminine puternice.

Şi încheie cu trei exemple de abateri de la „modelul impus” de propagandă: Margareta Pâslaru, Margareta Pogonat şi Tora Vasilescu.

Deşi sunt inegale în studiile pe care le includ şi pe alocuri ar fi fost nevoie de o mare coerenţă de stil sau de aprofundarea unor idei care rămân doar schiţate, cele două volume aduc o perspectivă nouă, necesară şi ofertantă asupra istoriei cinematografiei din întregul bloc comunist şi, implicit, din România.

24
/05
/23

Autori laureați cu cele mai importante premii literare internaționale, autori îndrăgiți de cititorii români, cu traduceri recente, cărți ce stau la baza unor ecranizări celebre, recuperări necesare sau traduceri noi ale unor cărți-cult – o ofertă bogată de noi titluri îi așteaptă pe cititori la Bookfest 2023 în colecția Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.

24
/05
/23

Editura Nemira vă invită la o nouă ediție a Salonului Internațional de carte Bookfest, care va avea loc în perioada 24-28 mai 2023, la Romexpo, în pavilionul B2.

23
/05
/23

Editura Polirom va participa în perioada 24-28 mai 2023 la o nouă ediţie a Salonului Internaţional de Carte Bookfest, care se va desfăşura la Complexul Expoziţional Romexpo din Bucureşti (pavilionul B2) şi va avea Italia ca invitat de onoare.

23
/05
/23

Lansări, dezbateri, peste 50 de titluri la prețuri speciale și o Cutie Neagră a poeziei române îi așteaptă la standul Institutului Cultural Român pe vizitatorii celei de-a XVI-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest, care va avea loc în perioada 24-28 mai 2023 la Complexul expozițional Romexpo (Pavilionul B2).

18
/05
/23

În așteptarea Salonului Internațional de Carte Bookfest, care se va desfășura la Romexpo între 24 și 28 mai, vă invităm să descoperiți cele mai noi titluri de autori români. Vă oferim un fragment din romanul „Acasă, departe” de Adrian G. Romila, publicat de curând în colecția „Ego. Proză” a Editurii Polirom.

18
/05
/23

Sâmbătă, 20 mai, de la ora 17.30, Editura Humanitas și Citit În, laborator artistic interdisciplinar de studiu al conceptului imersiv, transformă Librăria Humanitas de la Cișmigiu într-un spațiu în care romanul „Eu te-am făcut, eu te omor" de Iv cel Naiv își va desfășura firul narativ și experiența distopică. Ne vom afla, pentru o oră și jumătate, la un pas de realitate, în Arret, în mijlocul unui război între generații.

18
/05
/23

În perioada 24-28 mai, Editura Litera este prezentă la Salonul Internațional de Carte Bookfest 2023, desfășurat, ca în fiecare an, la Romexpo, în pavilionul B2. Cititorii sunt așteptați cu noutăți editoriale care au marcat întreaga lume, reduceri și promoții care susțin gustul pentru lectura de calitate.

18
/05
/23

Luni, 22 mai, de la ora 19:00, la Librăria Humanitas Cișmigiu are loc lansarea celui mai recent volum de poezii al Norei Iuga „Fetița strigă-n pahar”, în prezența poetei, alături de Svetlana Cârstean, coordonatoarea colecției Vorpal și poetă.

17
/05
/23

Mircea Cărtărescu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Sașa Zare, Andrei Cornea, Paul Cernat se numără printre laureaţii celei de-a XVII-a ediţii a Galei Premiilor revistei Observator cultural, decernate marți seară, la Teatrul Odeon. Marele premiu, Opera Omnia, i-a fost acordat profesorului și teoreticianului Sorin Alexandrescu. Gazdele serii au fost Carmen Mușat și Matei Martin.

17
/05
/23

Jurnalista de televiziune, publicista și romanciera Marilena Rotaru a împlinit 75 de ani de viață și 55 de ani de carieră. Cu această ocazie, renumita realizatoare de programe culturale la TVR a acordat recent un interviu inedit, publicat în mai 2023, în revista de literatură „Cuvânt românesc” din Madrid, Spania, realizat de scriitoarea și jurnalista Rhea Cristina.

16
/05
/23

ap! (ACT și Politon) crede în dezvoltarea continuă și aduce cititorilor români titluri care acoperă o gamă variată de subiecte din sfere precum: dezvoltare personală și profesională, antreprenoriat, spiritualitate și wellbeing, oferind iubitorilor de carte posibilitatea de a citi sau a asculta cărți, de a le folosi pe post de profesori sau sfătuitori și de a transforma clipele de relaxare într-un timp calitativ.

15
/05
/23

Îndrăgita scriitoare Narine Abgarian, una din cele mai importante voci ale literaturii contemporane, autoarea bestsellerului Din cer au căzut trei mere, revine în România în perioada 16–18 mai, la București și Brașov, cu prilejul lansării în limba română a unui nou roman, Simon, câștigător al Bolșaia Kniga – Premiul cititorilor în 2021, devenit, de asemenea, bestseller internațional.

15
/05
/23

Un program cu peste 20 de evenimente și un stand național cu o ofertă editorială consistentă, organizate de Institutul Cultural Român, prin Centrul Naţional al Cărţii, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia şi Accademia di Romania din Roma, vor constitui participarea României la Salonul Internaţional de Carte de la Torino, desfășurată în perioada 18-22 mai 2023.