Porumboiu Jr, tachinat de Porumboiu Sr.: „Când o să faci şi tu un film serios, cu emoţie?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/porumboiu-jr-tachinat-de-porumboiu-sr-cand-o-sa-faci-si-tu-un-film-serios-un-film-mare-cu-emotie/

Regizorul Corneliu Porumboiu mărturiseşte că cel mai recent film al său a fost influenţat de „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, iar maniera de a face film i-a fost convertită de filmările TV ale meciurilor de fotbal din anii 80.

Un articol de Petre Ivan|1 aprilie 2014

„Al doilea joc“, filmul experiment al lui Porumboiu, intră în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua, din iarna anului 1988, partidă disputată pe o ninsoare abundentă şi arbitrată la centru de tatăl regizorului, Adrian Porumboiu, pe-atunci arbitru. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

“În afară de imaginile de la „Replay”, au mai existat niște imagini care m-au influențat: două secvențe din „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, filmul lui Andrei Ujică, care se petrec iarna, la sfârșitul anilor ’80”, spune Corneliu Porumboiu, într-un interviu acordat Gabrielei Filippi şi lui Andrei Rus.

 Porumboiu

Unul dintre cadre arată un magazin gol, iar celălalt arată oameni care îl salută pe Ceaușescu. Cele două secvenţe au avut un puternic impact asupra cineastului “pentru că în timp am ajuns să asociez copilăria mea cu o iarnă filmată pe VHS.”

Porumboiu spune că a dorit să revadă meciul şi din cauza corelaţiei dintre acest joc şi ameninţarea telefonică primită pe vremea când era copil, în legătură cu arbitrajul tatălui său:

“Amenințarea aceea mi s-a întipărit în memorie și vocea bărbatului de la telefon, mi-am dat seama, planează în filmele mele – mi-a inspirat securistul care sună în emisia directă în A fost sau n-a fost, dar m-a influențat și în Polițist, adjectiv, în felul în care l-am construit pe Anghelache, șeful poliției, care are o pseudo-logică și un fel absurd de a pune problema.”

Corneliu Porumboiu a înţeles acum şi de ce îşi construieşte cadrele filmelor sale într-un mod unic:

“Revăzând meciul arbitrat de tata, m-am întrebat dacă această manieră de a filma, cu care am crescut – camera de filmat plasată astfel încât rareori existau prim-planuri ale jucătorilor și nu erau surprinse conflictele dintre ei – nu e chiar cea care mi-a format indirect modul de a mă raporta la cinema.”

Citiţi şi CRONICĂ DE FILM Al doilea joc. Jocurile lui Porumboiu

Cât despre gusturile cinefile ale tatălui său, Corneliu Porumboiu a mărturisit: “Tata nu a văzut încă noul film, dar el știe că nu-i un film serios. Mă tachinează tot timpul, întrebându-mă – «Când o să faci și tu un film serios, un film mare, cu emoție?»”

Foto: Corneliu Porumboiu şi Al doilea joc – Cinemagia

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale

06
/05
/14

Filmele europene și independente se bucură de un public mai numeros în 2014, datorita ediției a IV-a a proiectului cultural Cinema-Edu, dedicat liceeniilor din București și din alte 10 localități din România.

06
/05
/14

Filmul "Poziţia copilului", în regia lui Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu şi trofeul Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) pe anul 2013. Gala premiilor UCIN reprezintă aprecierea juriului desemnat de UCIN pentru cele mai importante realizări cinematografice şi de televiziune ale anului precedent.

06
/05
/14

Sophia Loren, una dintre cele mai cunoscute actriţe italiene, a fost desemnată invitatul de onoare de la Cannes Classic 2014, care va celebra totodată naşterea westernului italian şi împlinirea a 30 de ani de când filmul "Paris Texas", de Wim Wenders, a primit trofeul Palme d'Or.

05
/05
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Când primăvara e fierbinte“ (1961) şi „Ţărmul n-are sfârşit“ (1963), filme aproape necunoscute, impuneau un cineast unic şi, din păcate, ignorat, atât la vremea lui, dar mai ales în prezent - Mircea Săucan.

01
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor și de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinație în doze mici de umor, gravitate și o stranie buimăceală.