Pozitia copilului: echipa filmului răspunde la acuzaţiile deputatului Victor Cristea
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-echipa-filmului-raspunde-la-acuzatiile-deputatului-victor-cristea/

Deputatul PSD Victor Cristea a criticat, marţi, în plenul Camerei Deputaţilor, premierea filmul „Pozitia copilului”, arătând că în acest film sunt folosite expresii triviale şi poate a fost premiat pentru că se doreşte denigrarea poporului român. Echipa filmului i-a răspuns deputatului.

Un articol de Corina Vladov|25 septembrie 2013

Deputatul PSD Victor Cristea a criticat, marţi, în plenul Camerei Deputaţilor, premierea filmul „Pozitia copilului”, arătând că în acest film sunt folosite expresii triviale şi poate a fost premiat pentru că se doreşte denigrarea poporului român.

„Am fost la filmul «Pozitia copilului» şi încă de la început am vrut să ies din sală, erau folosite numai expresii triviale, înjurături. Noi ne chinuim să dăm o educaţie copiilor la şcoală şi în film sunt numai obscenităţi, trivialităţi. Nu cumva acel film a fost premiat pentru că se doreşte denigrarea poporului român? Noi venim să-i mai dăm artistului bani? Să ne denigreze, să ne facă inculţi?”, a spus în plen deputatul PSD.

El a adăugat că „un film, o poveste nu se face cu înjurături la adresa părinţilor din partea propriilor copii” şi că „nu trebuie premiat ce denigrează poporul român”. Cristea a făcut aceste critici la dezbaterea proiectului privind exercitarea profesiei de artist care avea raport de respingere din partea comisiei de specialitate.

Lungmetrajul „Poziţia copilului”, în regia lui Călin Peter Netzer, a fost premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin şi a fost desemnat să reprezinte România la premiile Oscar de anul viitor, la categoria cel mai bun film străin.

Echipa filmului „Pozitia copilului“ lămureşte lucrurile

Echipa filmului Pozitia copilului a răspuns la declarația deputatului Victor Cristea, printr-un comunicat de presă. Publicăm integral răspunsul echipei.

„Poziția deputatului PSD de Vaslui Victor Cristea, exprimată în timpul unei dezbateri referitoare la o lege prin care se reglementează Ordinul Artiştilor, reflectă, din păcate, o atitudine des întâlnită în rândul politicienilor și instituțiilor din România, aceea că arta și cultura, în general, trebuie controlate mai atent de către stat, și demonstrează o profundă neînțelegere a ceea ce înseamnă actul artistic.

Citiţi şi: BREAKING NEWS „Poziția copilului” a câștigat premiul criticii internaționale la Festivalul de la Berlin

Invocând „cuvintele urâte” din filmul „Pozitia copilului”, regizat de Călin Peter Netzer, deputatul Victor Cristea susține: „Cred că trebuie mai multă atenție. Eu știu că în Constituție este dreptul de exprimare, dar dreptul de exprimare prin muncă, prin roadele muncii”.

Declarația vine și în contextul schimbărilor din ultimii ani, în care instituții de cultură foarte active au fost afectate de decizii politice, iar finanțările pentru proiecte culturale s-au diminuat semnificativ. Lipsa unui sprijin coerent și pe criterii solide din partea statului se resimte în toate domeniile culturii, inclusiv în cinematografie, cel mai bun ambasador pe care l-a avut România în ultimii ani.

pozitia copilului

O scenă din filmul Pozitia copilului

Filmul Poziția copilului nu a fost premiat pentru că „se doreşte denigrarea poporului român şi minimalizarea activităţii în învăţământul nostru”, ci pentru merite artistice reale, la fel ca toate celelalte filme românești multi-premiate în ultimii ani. De altfel, retorica unei „conspirații mondiale” ar fi putut fi ignorată dacă nu ar fi fost expusă de un deputat al României cu putere de decizie în Comisia pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport.

„Faptul că declarația vine din partea unui deputat care face parte din Comisia de Educație arată în ce fel este poziționată cultura, cum este înțeles statutul artistului și al produselor culturale în procesul de educație din România. Nu ne interesează ce promovează produsul cultural, ne interesează să analizăm cu știință și fără știință în conținut”, declară producătoarea filmului, Ada Solomon.

„S-au scris sute de pagini despre Poziția copilului în presa mondială, dar niciodată nu s-a făcut referire la limbaj. S-a remarcat, într-adevăr, calitatea dialogurilor, realismul de o profunzime rar întâlnită în scriitura acestui film. Ba, mai mult, s-a menționat performanța extraordinarei Luminița Gheorghiu, care a fost catalogată drept una dintre cele mai mari actrițe în acest moment pentru performanța ei din Poziția copilului”, adaugă Ada Solomon.

„Poziția copilului” este primul lungmetraj românesc premiat vreodată cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin și a fost desemnat să reprezinte România la Oscarul pentru Cel mai bun film străin. Filmul a avut un traseu spectaculos în cinematografele din România, menținându-se pe primele poziții în box office-ul autohton. Până în prezent, a avut peste 115.500 de spectatori la cinema și încasări de circa 1,25 miloane de lei.

Filmul are distribuitor în peste 20 de teritorii, inclusiv Mexic, Brazilia, Japonia, Taiwan, Australia și Noua Zeelandă, Coreea de Sud, Norvegia, Danemarca, Grecia, Franța, Benelux, Italia, Spania. Distribuitorul internațional Beta Cinema negociază în prezent pentru Statele Unite, China și țările din Orientul Mijlociu. Recent, „Poziția copilului” a fost lansat pe DVD și poate fi găsit în magazinele de specialitate din țară.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne şi pe Facebook!

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.