Premiile UNITER au stat sub semnul polemicii
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiile-uniter-au-stat-sub-semnul-polemicii/

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

Un articol de Adina Scorţescu|13 mai 2013

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași și a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

În urmă cu două luni, criticul de teatru Mircea Morariu (membru al juriului UNITER de anul acesta) amintea pe blogul său din ziarul Adevărul de „afacerea artactmagazine, în care e implicată în chip murdar şi până în gât Cristina Modreanu”. Aceasta avea să-l acuze de calomnie și de faptul că aruncă cu noroi în colegii de breaslă „cu speranţa secretă că va rămâne singur pe baricade, ca nu cumva să se facă vreo comparaţie profesională dăunătoare”.

Dincolo de atacurile la persoană, falia creată între spectacolele cu finanțare de la stat și cele independente a fost evidentă și anul acesta. Din ultima categorie, singurul care apare în lista de nominalizări (la „cea mai bună actriță în rol principal”) este „Capra cu trei iezi”, de la Teatrul Act din București.

Simona Chițan observa, într-un articol din ziarul Adevărul, că – dintre toate nominalizările – la şapte categorii principale sunt opt nume şi producţii ale Teatrului Naţional din Bucureşti, care în plus va mai lua şi un premiu de excelenţă din partea Senatului UNITER pentru conceperea şi „realizarea excepţională a programului Caragiale 2012“. (Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, este şi preşedintele UNITER.)

Omisiuni și adăugiri controversate

Regizorul Andrei Șerban nu a fost nominalizat nici la ,,premiul pentru cea mai bună regie”, nici la cel pentru ,,cel mai bun spectacol” (la fel se întâmpla și cu spectacolul „Troienele”, în urmă cu 22 de ani). În schimb, spectacolul de teatru-dans al lui Gigi Căciuleanu a fost nominalizat la categoria „cel mai bun spectacol” – o extindere conceptuală foarte subiectivă, crede Iulia Popovici, critic de teatru.

„Mă bucur pentru două lucruri: că trei actori din Hedda Gabler au fost nominalizaţi şi că regia nu a fost  menţionată. Am realizat în sfârșit ce mi-am dorit toată viața: să devin invizibil.”

regizorul Andrei Șerban, într-o declarație pentru ziarul Adevărul

La rândul său, regizorul Victor Ioan Frunză, al cărui spectacol „Îngeri în America” de la Teatrul Metropolis a fost omis din lista de nominalizări, este revoltat de minciunile lui Mircea Morariu. Într-un articol publicat în Ziarul Metropolis, declară: „Ca în fiecare an, Gala Premiilor UNITER şi-a început ritualul bizantin. Gafele, dar mai ales incultura teatrală îşi pun pecetea pe selecţiile operate de komisarii nominalizărilor.”

 

Nominalizări UNITER 2013

Cel mai bun spectacol

  • „Călătoriile lui Gulliver” (foto jos), exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • „D’ale noastre” (foto sus) de Gigi Căciuleanu, la Teatrul Naţional Bucureşti
  • „Platonov” de A.P. Cehov, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună regie

  •  Radu Afrim, pentru „Năpasta” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Alexandru Dabija, pentru „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Silviu Purcărete, pentru „Călătoriile lui Gulliver” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cel mai bun actor în rol principal  

  • George Costin, pentru rolul Maiorul din spectacolul „Familia Tót”, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti
  •  Lari Giorgescu, pentru rolurile din spectacolul „D’ale noastre” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Nicu Mihoc, pentru rolul titular din spectacolul „Platonov” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună actriţă în rol principal

  •  Emilia Dobrin (foto jos), pentru rolul Capra din spectacolul „Capra cu trei iezi” la Teatrul ACT Bucureşti
  •  Imola Kézdi, pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • Tania Popa, pentru rolul Fata din spectacolul „Fata din curcubeu” la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună scenografie 

  • Dragoş Buhagiar, pentru „Călătoriile lui Gulliver”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Adrian Damian, pentru „Viaţa e vis” la Teatrul Naţional Timişoara
  • Helmut Stürmer, pentru  „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti

La categoria „cel mai bun actor în rol secundar” au fost nominalizaţi Bányai Kelemen Barna, pentru rolul Florin din spectacolul „Beznă de mină”, la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, András Hatházi, pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, şi Marius Manole, pentru rolul Povestitorul din spectacolul „Două loturi”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

La categoria „cea mai bună actriţă în rol secundar” au fost nominalizate Enikő Györgyjakab, pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Ofelia Popii, pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul „Platonov”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, şi Olga Török, pentru rolul Sylvia din spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu”, la Teatrul German de Stat din Timişoara.

La categoria „cel mai bun spectacol de teatru radiofonic” au fost nominalizate următoarele titluri: „Cei din urmă vor fi cei din urmă” (scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune), „D’ale carnavalului” (adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Darie, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune) şi „Suzana” (scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune).

La premiul pentru critică teatrală au fost nominalizați Oltiţa Cîntec, Cristina Rusiecki şi Octavian Saiu.

 

Foto: Bogdan Bădescu, Alexandru Iureș, Teatrul Național Radu Stanca

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

19
/10
/20

Joi, 22 octombrie 2020, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Lior Shambadal, va susține, de la ora 19.00, un program integral semnat de Wolfgang Amadeus Mozart, în regim live, în cadrul stagiunii online. Concertul este transmis în direct, fără spectatori, din Sala mare a Ateneului Român, pe canalele online ale instituției.

19
/10
/20

Teatrul Național Iași anunță cea dintâi premieră a stagiunii, care va avea loc pe scena Sălii Mari: „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, în regia lui Claudiu Goga, un eveniment care marchează 160 de ani de la nașterea dramaturgului rus, programat în două părți: prima parte vineri, pe 23 octombrie, cea de-a doua parte sâmbătă, pe 24 octombrie, ambele cu începere de la ora 19:00.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

19
/10
/20

În perioada 9–18 octombrie 2020 a avut loc editia a 10-a a festivalului Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent, unul dintre cele mai mari, îndrăgite și longevive festivaluri dedicate teatrului independent din România care are drept scop principal promovarea artiștilor independenți.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

Pagina 2 din 92412345...102030...Ultima »