Presa franceză, fermecată de spectacolul românesc „Solitaritate“
https://www.ziarulmetropolis.ro/presa-franceza-fermecata-de-spectacolul-romanesc-solitaritate/

Spectacolul „Solitaritate” a primit cronici elogioase în publicaţiile franceze, la Festivalul de la Avignon.

Un articol de Liliana Matei|22 iulie 2014

Spectacolul regizat de Gianina Cărbunariu, prezentat de Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu în selecția oficială a Festivalului de la Avignon, s-a bucurat de un imens succes de public încă de la primele reprezentaţii.

Biletele la toate spectacolele programate până pe 27 iulie s-au epuizat. Spectacolul este însoțit de o expoziție ce poartă semnătura lui Dan Perjovschi, intitulată „Ziarul Vertical”, parte a proiectului „Moving Cities/Oraşe în mişcare”.

Nu numai publicul, ci şi criticii de teatru prezenţi au reacţionat după vizionarea spectacolului, mai multe cronici elogioase apărând în cele mai importante publicaţii franceze.

Cotidianul „Libération“ titrează în mod sugestiv sub semnătura lui René Solis – „La Roumanie des grandeurs“ şi salută forţa dramatică a acestui spectacol, care este „un portret al României, dar şi o oglindă a Europei“. „Totul este de vânzare în Solitaritate, începând cu locurile din teatru“, notează autorul, care apreciază şi umorul spectacolului, în care bancurile pe tema capitalismului par sǎ le continue pe cele de altădată din vremea comunismului.

René Solis are cuvinte de laudă pentru „acuitatea privirii politice“ a Gianinei Cărbunariu şi pentru jocul celor nouă actori din distribuţie, cu accent pe prestaţia actriţei Ofelia Popii.

Actori excelenți

Agenţia France Presse scrie că „noii demoni ai României sunt prezenţi pe scena de la Avignon“, într-un spectacol care vorbeşte despre „marginalizarea romilor, despre individualismul galopant şi despre corupţie“. AFP o citează pe Gianina Cărbunariu, care spune că această piesă nu pretinde să salveze lumea, ci invită în fiecare seară o comunitate să vină la spectacol, să reflecteze şi să-şi împărtăşească ideile. „Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii!“, subliniază autoarea.

Magazinul de actualitate culturală les Inrocks titrează: „Solitaritate, un portret nemilos al societăţii româneşti“. „Tratate cu o ironie cu atât mai eficace cu cât sunt exprimate de actori excelenţi, toate temele abordate de Gianina Cărbunariu se referă la evenimente reale. Punând accent exact pe lucrurile care ne dor, umorul său devastator ne aminteşte de propriile noastre contradicţii de europeni privilegiaţi“.

Până acum, România a mai fost invitată în secţiunea oficială a Festivalului de la Avignon în anul 1996, când Silviu Purcărete a prezentat „Danaidele“. Au mai fost spectacole invitate în secţiunea OFF, însă după 18 ani are loc a doua invitaţie a unui spectacol din ţara noastră în secţiunea IN (oficială).

„Solitaritate” este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. O producție originală pentru ORAȘE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanțat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanțat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

INFO

DISTRIBUŢIA: Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos, Ali Deac.

Decor, video şi light design: Andu Dumitrescu; COSTUME: Andrei Dinu; MUZICA: Bogdan Burlăcianu; COREGRAFIA: Florin Fieroiu

Foto din spectacolul „Solitaritate“ – Paul Baila

 

27
/03
/17

Astăzi, 27 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, Casa de Producţie TVR a programat pe TVR 2 la ora 20:10, „Unchiul Vanea”, de Cehov, în regia lui Yury Kordonsky. Spectacolul va fi difuzat ca parte a Campaniei „Artiști pentru artiști”, iar pe durata lui pe ecran vor apărea conturile în care pot fi făcute donațiile

27
/03
/17

Într-o zi de 27 martie era înfiinţat, la Moscova, ’’Balşoi Teatr’’, Societatea Academică Română devenea, prin decret regal, "Academia Română", se năștea regizorul american Quentin Tarantino și se stingea din viață George Pruteanu, cunoscut pentru emisiunea TV “Doar o vorbă să-ţi mai spun” şi pentru ”Legea Pruteanu” (folosirea limbii române în locuri, relaţii şi instituţii publice).

26
/03
/17

„S-a furat mireasa!”, după textul și în regia lui Radu Popescu, e o comedie despre o tânără corporatistă ruptă între logodna călduță cu Mihai, șeful ei, și iubirea cu aer de libertate a lui Andrei, fost iubit și alpinist.

26
/03
/17

Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu Institutul Francez, vă invită marți, 28 martie 2017, orele 18.30, la conferința „Victor Brauner, pictopoet și iluminator”, susținută de Mihaela Petrov, critic și istoric de artă. Conferința face parte din seria de evenimente ce marchează luna martie ca lună a Francofoniei.

25
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Despre „Fata necunoscută”, noul film - o dramă socială și morală - al fraților belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne. Și despre „(M)ucenicul” (al rusului Kirill Serebrennikov), cu un tânăr care, cu Biblia în mână, se tranformă într-un fanatic religios. Două filme de Cannes, acum în cinematografe.

25
/03
/17

Realizat de Radu Mocanu și Mihai Dragolea și disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, „Roboțelul de aur” a fost unul dintre cele mai de succes documentare românești din 2015. Povestea emoționantă a boxeriței Steluța Duță, crescută la orfelinat.

24
/03
/17

“Nu sunt sigur dacă sunt un actor care participă la curse de maşini sau un şofer de curse care face actorie.” - Steve McQueen. Într-o zi de 24 martie (1930) se năștea unul dintre cei mai îndrăgiți actori americani. Numit „King of Cool” pentru modul nonşalant în care şi-a interpretat personajele, Steve McQueen a debutat în 1956 cu un rol în „Cineva acolo sus mă iubeşte”.