„Preţul gloriei”. Regie în derivă
https://www.ziarulmetropolis.ro/pretul-gloriei-regie-in-deriva/

CRONICĂ DE FILM Doi prieteni săraci furând sicriul lui Chaplin pentru bani ar fi putut fi subiectul unui film de ţinut minte. Cu „Preţul gloriei”, regizorul francez Xavier Beauvois ratează însă atât în a oferi o comedie sănătoasă, cât şi în a-l omagia pe marele comic.

Un articol de Ionuţ Mareş|8 Septembrie 2015

Unul din cele mai evidente semne ale eşecului unui film este lipsa unei abordări regizorale unitare şi sigure. Oscilarea, nesiguranţa. Este impresia pe care o lasă „Preţul gloriei” („La rancon de la gloire”), nominalizat anul trecut pentru Leul de Aur la Veneţia, dar atacat dur în revistele franceze Cahiers du Cinema şi Positif.

Este cu atât mai surprinzător cu cât Xavier Beauvois îşi câştigase un renume printre regizorii francezi ai momentului. În afara ediţiei din 2014, mai fusese prezent de două ori în competiţie la Veneţia. În 1995 obţinea un Premiu al Juriului la Cannes, iar în 2010 era încununat cu Marele Premiu al Juriului la acelaşi festival, pentru cel mai cunoscut şi mai de succes film al său, drama „Oameni şi zei”, despre un grup de călugări trapişti aflaţi sub ameninţarea teroristă în Algeria.

Pentru „Preţul gloriei”, Beauvois se opreşte din nou asupra unui fapt real, abordat de această într-o cheie mult mai lejeră. Nici nu prea se putea altfel, dată fiind premisa narativă: în Elveţia anului 1978, doi prieteni săraci, imigranţi, află de la televizor de moartea lui Charlie Chaplin, aşa că se decid să-i fure sicriul pentru a obţine o răscumpărare cu care unul dintre ei, rămas singur cu fetiţa, să poată plăti cheltuielile uriaşe de spitalizare ale soţiei.

Subiectul cerea o tratare comică. Nu lipsesc unele momente bune de umor, datorate în special contrastului dintre personajele şi jocul celor doi interpreţi – cunoscuţii actori Benoît Poelvoorde şi Roschdy Zem. Numai că Beauvois nu fructifică absurdul întregii poveşti şi potenţialul tuturor situaţiilor, în principal din cauza unei regii anoste, lipsite de inspiraţie. Aşadar, „Preţul gloriei” nu este comedie până la capăt, deşi probabil aşa ar fi trebuit să fie.

Nu este însă nici (mini)dramă socială, deşi situaţia de imigranţi săraci a protagoniştilor, trăitori în rulote, este constant scoasă în faţă, prin scene dominate de seriozitate şi naturalism. Nu avem de-a face nici cu un film structurat ca un basm, deşi introducererea temei circului înspre final pare a încerca o tratare în această direcţie.

Circul, cu ale sale numere de clovni, este, de altfel, doar una din numeroasele referinţe – unele discrete, altele evidente – la universul lui Chaplin.

Protagoniştii sunt la rândul lor nişte vagabonzi, nişte „nefericiţi ai sorţii”, la fel ca Charlot, aşa cum îi apără avocatul în instanţă. Relaţia dintre fetiţa personajului jucat de Zem şi prietenul acestuia (interpretat de Poelvoorde) aminteşte de „Piciul”, la fel cum fapta „eroilor” seamnă cu o „goană după aur”, iar chipul de clovn cu ochii umezi ai lui Poelvoorde trimite la „Luminile rampei”. Muzica lui Michel Legrand contribuie de asemenea la reconstruirea lumii lui Chaplin.

Totuşi, întregul nu funcţionează nici ca omagiu adus marelui cineast, pentru că trimiterile spre filmele acestuia nu rămân decât simple semnalizatoare, reprezentări, fără a fi integrate organic. De aici şi incapacitatea de a declanşa, măcar parţial, râsul şi emoţia pe care le produceau filmele lui Chaplin.

„Preţul gloriei” este distribuit în România de Independenţa Film şi va putea fi văzut pe marile ecrane începând cu 2 octombrie.    

La rancon de la gloire (Preţul gloriei), Franţa/Belgia, 2014

Regie: Xavier Beauvois

Distribuţie: Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni, Nadine Labaki, Peter Coyote

Rating: ●●○○○



11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

04
/12
/18

ANALIZĂ Deși doar câteva își găsesc loc în sălile de cinema, în distribuții limitate care adună cel mult două mii de spectatori, documentarele românești merită o mai mare atenție. Este un cinema interesat în special de personaje carismatice, cu vieți ieșite din comun, și mai puțin de realități sociale sau politice.

03
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC „I.L.Caragiale”, va debuta pe 4 decembrie, ora 19:00, Sala Atelier din cadrul UNATC. Intrarea este gratuită.

Page 1 of 22412345...102030...Last »