„Prieten imaginar”, o poveste care îmbină basmul cu horror-ul
https://www.ziarulmetropolis.ro/prieten-imaginar-o-poveste-care-imbina-basmul-cu-horror-ul/

La 20 de ani după bestsellerul internaţional „Jurnalul unui adolescent timid”, Stephen Chbosky revine cu un roman ambiţios care îmbină horrorul, basmele şi rescrierea unor teme biblice.

Un articol de Liliana Matei|29 mai 2020

„Prieten imaginar” este un volum de 800 de pagini, la care autorul a lucrat timp de nouă ani și în care pune în valoare puterea comunităților mici și încercările binelui de a învinge răul din oameni. Și răul există din belșug: clovni sinucigași, o mașină de înghețată care în loc de înghețată la cornet aruncă dinți și globi oculari, o doamnă șuierătoare care vrea să distrugă lumea. Volumul apare la Editura Trei.

„Această carte s-a născut din pasiunea mea pentru romane horror, așa cum Jurnalul unui adolescent timid, prima mea carte, s-a născut din dragostea pentru volumul De veghe în lanul de secară. Vă amintiți când erați copii și stăteați întinși în iarbă sau pe acoperișul casei – dacă erați copii crescuți la oraș -, vă uitați pe cer, vedeați norii și ziceați «Oh, ăsta arată ca un câine, ca un ciocan, ca o față…» sau orice altceva? Prieten imaginar începe cu ideea: ce s-ar întâmpla dacă un băiețel ar privi pe cer și și-ar da seama că de două săptămâni acolo este un nor în forma aceleiași fețe. Și, într-o zi, el îi spune «dacă mă poți auzi, clipește din ochiul stâng». Și norul face asta, apoi se îndepărtează”, spune autorul.

„Prieten imaginar” este o meditație sclipitoare asupra brutalității umane. Deși este împachetat într-o poveste despre paranormal, romanul tratează un conflict uman binecunoscut. Prieteni și străini își produc suferință unii altora în moduri des întâlnite în zilele noastre, asistăm la bătălii politice și sociale: copii cu arme, violență în școală, o criză globală a refugiaților, xenofobie și rasism. Chbosky folosește imagini baroce, halucinatorii ale ficțiunii de groază pentru a spune o poveste foarte umană, cu implicații universale. Anii petrecuți pentru a desăvârși această carte se văd în scenele înfricoșătoare bine scrise, ritmul alert și complotul bine dozat.

Hotărâtă să-i ofere o viață mai bună fiului său, Christopher, Kate Reese fuge în toiul nopţii din casa pe care o împarte cu iubitul ei abuziv. Cei doi se refugiază în comunitatea foarte unită din Mill Grove, un orăşel izolat din Pennsylvania.

La început, pare locul perfect pentru a lua viaţa de la capăt. Dar, nu după mult timp, Christopher dispare. Vreme de şase zile chinuitoare, nu e de găsit pe nicăieri. În cele din urmă, Christopher iese din pădurea de la marginea oraşului. E teafăr, dar schimbat. Acum îi răsună în minte o voce care îi cere să construiască o căsuţă într-un copac anume — altminteri, mama lui şi toţi cei din orăşel nu vor mai fi niciodată la fel…

Stephen Chbosky a scris şi a regizat ecranizarea romanului său de debut, „Jurnalul unui adolescent timid” (Trei, 2013), un adevărat fenomen literar. Născut în Pittsburgh, Pennsylvania, Chbosky şi-a luat licenţa în scenaristică la University of Southern California. A lucrat în televiziune şi în industria cinematografică, fiind scenaristul musicalului Rent (2005) şi unul dintre creatorii serialului Jericho, pentru CBS. Filmul său de debut, The Four Corners of Nowhere, a avut premiera la Festivalul de Film Sundance.

22
/07
/13

Cei mai cunoscuţi scriitori români contemporani, printre care Andrei Codrescu, Dan Lungu şi Ştefan Agopian, vorbesc despre literatura ca mijloc de supravieţuire şi ca sursă de fericire, în cartea „Ce-a vrut să spună autorul“.