Rebelii Cehoslovaciei – înainte și după
https://www.ziarulmetropolis.ro/rebelii-cehoslovaciei-%e2%80%93-%c3%aenainte-%c8%99i-dup%c4%83/

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârşit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediţiei de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” şi în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

A patra săptămână de filme cehe este dedicată unor figuri revoluționare ale căror viață, artă și viziune politică au inspirat și încă inspiră discursul radical despre libertate, demnitate umană și lupta pentru o lume mai justă. Este vorba despre Ivan Martin Jirous, poet și jurnalist care a fost închis în repetate rânduri din motive politice și despre regizoarea Věra Chytilová, a cărei abilitate de a face filme a fost semnificativ afectată de cenzura Normalizării și, mai apoi, de restricțiile indirecte suferite de cinematografie în epoca neoliberală.

Documentarul proiectat pe 18 noiembrie la Documentary Mondays, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked”, ilustrează, pe de o parte, frgamente din povestea trupei cehe de muzică experimentală The Plastic People of the Universe, relatată de Jirous (Magor) în cartea cu același nume, dar și opiniile acestuia despre societate, politică și mediul înconjurător. Filmul îi prezintă pe cei mai proeminenţi şi apropiaţi prieteni ai lui Magor, atât din perioada de disidenţă, cât şi din perioada de libertate, precum Václav Havel, Dagmar Vokatá, Francis Piggy Stárek, Dana Němcová şi familia, dar şi Petruška Šustrová, Vratislav Brabenec şi membrii ai Uniunii pentru Pace (Peace Pledge Union – PPU), Jaroslav Erik Fric, prieteni din Košice, Bratislava şi mulţi alţii, fiecare încercând să facă față unui regim dictatorial în care acuzațiile false îi condamnă pe oameni la închisori mizerabile, unde unii ajung să fie uciși de cei care îi închid.

Marți, 19 noiembrie, The Inheritance or Fuckoffgusgoodday marchează trecerea în registrul eliberat, dar haotic al post-comunismului ceh, fiind o reprezentare caricaturală a societății est-europene așa cum o percepea Chytilová la începutul anilor ’90. Protagonistul, Bohumil Stejskal, este un nene de la țară proaspăt îmbogățit în urma legilor de retrocedare post-comuniste. Filmul este un studiu asupra tipologiei de om necioplit și zgomotos, nevoit să se adapteze unei noi condiții de libertate individuală și putere economică neașteptată, într-o perioadă istorică incertă și, totodată, asupra noilor moduri de raportare la sex și societate care iau naștere odată cu noul sistem economic. Dacă ați îndrăgit filmele Věrei Chytilová din perioada Noului Val Cehoslovac, trebuie să o cunoașteți și ca regizoare în perioada ei de după 1989.

Intrarea la proiecții este liberă. Acestea încep la ora 20:00, iar accesul se face începând cu 19:30, timp în care puteți savura o bere cehă gratis.

Evenimente Facebook aici: DM & FT. Eveniment susținut de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.

19
/04
/21

87 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2020, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 15-a ediție a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești.

16
/04
/21

Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecția de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film, și celălalt din liceeni din toată țara. Premiul Juriului Internațional este în valoare de 1000 euro și va fi oferit regizorului câștigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

13
/04
/21

Editura Trei, Târgul de Cariere și Cărturești vă invită joi, 15 aprilie, la ora 19.00, la evenimentul de lansare volumului „Învățăm împărtășind”, coordonat de Gabriela Hum. Vor vorbi: Călin Grigorovici, Răzvan Goga, Zamfira Stan, Mónika Pál și Gabriela Hum Moderator: Victor Popescu Evenimentul va putea fi urmărit live pe paginile de Facebook Cărturești, Târgul de […]

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.