Recomandări pentru TIFF 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/recomandari-pentru-tiff-2021/

PREVIEW După o ediţie 2020 doar cu proiecţii în aer liber şi cu un număr mult mai mic de filme decât de obicei, TIFF revine în acest an (23 iulie – 1 august) aproape la turaţie maximă: peste 160 de titluri, numeroşi invitaţi, cine-concerte şi alte evenimente. Ziarul Metropolis vă propune câteva recomandări de filme, pentru o mai uşoară orientare prin program.

Un articol de Ionuţ Mareş|22 iulie 2021

Din bogatul program din acest an, m-am oprit cu recomandările doar la proiecţiile de filme (am lăsat deoparte concertele, cine-concertele, expoziţiile, discuţiile şi alte tipuri de evenimente, pentru că acestea sunt mai puţine şi uşor de selectat). De asemenea, am evitat secţiunile nişate – Film Food, EducaTIFF sau Va urma (ultima este cu episoade din seriale şi miniserii, o noutate pentru TIFF), dar şi filmele din Piaţa Unirii, în mod tradiţional alese pentru marele public.

Competiţie

Competiţia internaţională e probabil cea mai imprevizibilă secţiune: de-a lungul anilor, am văzut aici atât filme extraordinare, cât şi titluri foarte slabe. Dar e mereu unul din programele care merită atenţie, mai ales că, în mod tradiţional, e dedicat cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea film. Personal, voi încerca să văd toate cele 12 filme. Dar pentru că e mai realist să mă aştept că nu voi putea bifa decât unele dintre ele, mi-am făcut şi un shortlist – în afară de cele două lungmetraje româneşti, „Câmp de maci”, de Eugen Jebeleanu, şi „Neidentificat”, de Bogdan Apetri, ar mai fi de neocolit alte cel puţin trei: indianul „Pebbles”, de P.S. Vinothraj, georgianul „What Do We See When We Look at the Sky?”, de Alexandre Koberidze, şi brazilianul „The Pink Cloud”, de Iuli Gerbase.

Filme clasice & Focusuri

Două din secţiunile favorite în fiecare an sunt Close-Up, dedicată unui cineast clasic, şi 3X3, dedicată unui număr de trei regizori, omagiaţi prin trei filme fiecare, pornind de la unul recent, în cazul celor încă activi.

Close-Up îl are în prim-plan pe cunoscutul regizor francez Éric Rohmer, din filmografia căruia vor fi proiectate nu mai puţin de opt titluri-reper, anunţate ca fiind restaurate recent. Chiar dacă filmele sale sunt uşor accesibile (platforma MUBI îi dedică în mod constant câte o retrospectivă), revizionarea lor într-o sală de cinema, în copii noi, rămâne totuşi mereu tentantă.

În secţiunea 3X3, TIFF propune câte trei titluri de la trei cineaşti extrem de diferiţi. Românul Iosif Demian îşi va prezenta în premieră mondială cel mai nou lungmetraj de ficţiune, „Rondul de noapte”, o revenire foarte aşteptată, dar şi cele două filme din anii `80 care l-au consacrat ca unul din autorii importanţi ai cinematografiei române (după ce trecuse de la imagine la regie) şi care merită oricând revăzute: „O lacrimă de fată” (1980) şi „Baloane de curcubeu” (1982).

Ceilalţi doi cineaşti din secţiune sunt poloneza Małgorzata Szumowska (o regizoare interesantă) și spaniolul Luis García Berlanga, un nume foarte important din istoria cinematografiei spaniole, de la nașterea căruia se împlineşte un secol în acest an.

Supernova

Din secţiunea Supernova, alocată în general unor hituri festivaliere ale ultimului an, mi-am scos o listă mai lungă de must see-uri, alese fie pentru că aparţin unor autori pe care îi urmăresc, fie pentru că vin cu aprecieri din alte festivaluri: „Falling”, de Viggo Mortensen, „The Dog Who Wouldn’t Be Quiet”, de Ana Katz, „Conference”, de Ivan I. Tverdovskiy, „Enfant Terrible”, de Oskar Roehler (un film despre Rainer Werner Fassbinder!), „Dear Comrades!”, de Andrei Koncialovski, „Beginning”, de Dea Kulumbegaşvili, „Petite maman”, de Céline Sciamma, „Wheel of Fortune and Fantasy”, de Ryusuke Hamaguchi, şi „Suzanna Andler”, de Benoît Jacquot.

Alte secţiuni

Cu siguranţă că fiecare secţiune îşi are comorile ei ascunse, dar şi potenţialele dezamăgiri. Ideal ar fi să le găseşti pe primele şi să le eviţi pe ultimele. Din scanarea altor secţiuni, am extras câteva titluri demne de interes:

  • „The Mole Agent”, de Maite Alberdi, şi „The Most Beautiful Boy in the World”, de Kristina Lindström şi Kristian Petri – din secţiunea Ce se întâmplă, documentarule?
  • „Riders of Justice”, de Anders Thomas Jensen, „Lux Æterna”, de Gaspar Noé (proiectat împreună cu scurtmetrajul „Vocea umană”, de Pedro Almodovar), şi „New Order”, de Michel Franco – din secţiunea Fără limită
  • „Censor”, de Prano Bailey-Bond, „Knocking”, de Frida Kempff, şi „Teddy”, de Ludovic Boukherma şi Zoran Boukherma – din secţiunea Lună plină
  • „Final Report”, de István Szabó (invitat special), „Forest – I See You Everywhere”, de Bence Fliegauf, „Natural Light”, de Dénes Nagy, şi „Spiral”, de Cecília Felméri – din secţiunea Ziua Maghiară

Filme româneşti

Este o ediţie cu multe filme româneşti – 45 de titluri, dintre care 32 de lungmetraje (ficţiune şi documentar) şi 13 scurtmetraje. Cele mai multe sunt în secţiunea Zilele Filmului Românesc, iar restul sunt împrăştiate în diverse alte programe.

Deşi aproape toate vor ajunge apoi în cinematografe, deci vor mai fi oportunităţi de vizionare, e un sentiment plăcut să le vezi totuşi mai repede, cu săli pline şi în prezenţa echipelor, aşa cum se întâmplă la festival.

Dintre cele care vor avea premiera în România la TIFF, de neratat sunt „Întregalde”, de Radu Muntean, cele două titluri din competiţia internaţională deja menţionate – „Câmp de maci”, de Eugen Jebeleanu, şi „Neidentificat”, de Bogdan Apetri, „Rondul de noapte”, de Iosif Demian, precum şi documentarele „Blană Bombă”, de Claudiu Mitcu, „În mijlocul meu, vocea”, de Andra Hera, „Omul cu umbra”, de Dragoș Hanciu, şi „Spioni de ocazie”, de Oana Giurgiu. Tot dintre premiere, voi fi curios de asemenea de „#dogpoopgirl”, de Andrei Huțuleac, „Căutătorul de vânt”, de Mihai Sofronea, „După 40 de zile”, de Andrei Gruzsniczki, „Scara”, de Vlad Păunescu
şi documentarul „Eva noastră”, de Ana Gurdiș.

Dintre cele văzute deja, dar de asemenea încă nelansate, recomand: „Mia își ratează răzbunarea”, de Bogdan Theodor Olteanu, „Otto Barbarul”, de Ruxandra Ghițescu, „Toni și prietenii săi”, de Ion Indolean, şi documentarul „Noi împotriva noastră”, de Andra Tarara.

Apoi, evident, primul film al lui Nae Caranfil, „È pericoloso sporgersi” (1993), proiectat în copie restaurată într-o proiecţie specială în prezenţa regizorului.

30
/07
/23

Asociația One World Romania şi centrul Mediawise Society duc educaţia media şi filmul documenar în mai multe biblioteci din România, activându-le ca hub-uri culturale și semnalând utilitatea lor ca noduri accesibile ale cunoașterii.

27
/07
/23

A 80-a ediţie a prestigiosului Festival de Film de la Veneţia se anunţă una promiţătoare, cel puţin pe hârtie: nume mari al cinematografiei mondiale concurează pentru Leul de Aur, iar secţiunile necompetiţionale includ la rândul lor cineaşti celebri.

27
/07
/23

August Film este o companie nouă de distribuție a cărei misiune este să aducă publicului din România filme care spun povești personale, filme care au curajul să vorbească despre subiecte incomode, păstrându-și în același timp abordarea umană, plină de emoții autentice, cu care te poți identifica ușor, filme care inspiră - pe scurt, filme pe care cineva le-ar recomanda oamenilor pe care-i iubește.

27
/07
/23

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va fi deschis anul acesta de cel mai nou film al câștigătorului primului trofeu al său. În 2004, la prima ediție, filmul câștigător al competiției de lungmetraj era „Buongiorno, note” în regia lui Marco Bellocchio care revine pe marele ecran de la Sfântu Gheorghe, după douăzeci de ani, cu „Kidnapped” – povestea unui tânăr evreu răpit și convertit la catolicism în 1858.

25
/07
/23

De azi și până duminică, pe 30 iulie, poposește în Parcul Tăbăcăriei din Constanța, lângă Țara Piticilor, caravana Filme în aer liber și aduce publicului constănțean 6 proiecții în aer liber ale unor filme de Oscar, dar și spectacole de magie, percuție și pantomimă la care intrarea este liberă. Mai multe detalii se găsesc pe Facebook și pe https://filminaerliber.ro/.

25
/07
/23

Pe 19 iulie, sute de vedete din România au fost prezente la avanpremiera de gală a filmului Barbie distribuit la nivel național de Vertical Entertainment, producție care a pictat întreaga lume în roz. Evenimentul a avut loc la Cineplexx din Băneasa Shopping City și a adus o mică parte din Lumea Barbie, spre încântarea celor prezenți.

21
/07
/23

Creatrix Fama, organizatorul temerarului Film O’Clock International Festival desfășurat simultan în șapte țări aflate pe meridianul de 25 grade longitudine estică, anunță cu bucurie deschiderea înscrierilor pentru programul de mentorat "Her Story, Her Future". Acest program are ca scop sprijinirea și încurajarea femeilor din industria filmului, oferindu-le oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile personale și profesionale într-un mediu sigur și susținător.

19
/07
/23

Festivalul Cinemascop vine agale cu a șasea ediție! Sunteți așteptați din nou în grădina de vară din Eforie Sud, între 1-6 august, cu filme, ateliere de creație pentru copii, dar și surprize, cum ar fi o petrecere silent disco. Ca de obicei, intrarea este liberă, iar grădina se deschide zilnic la ora 18:00.

19
/07
/23

Festivalul Ceau, Cinema! a sărbătorit zece ani alături de public şi invitaţi. Un cineconcert, cel puţin 30 de filme, întâlniri cu peste 20 de cineaşti din ţară şi străinătate, dezbateri, ateliere, o expoziţie aniversară şi o lansare de carte au făcut parte din programul ediţiei aniversare, care a avut loc între 12 şi 16 iulie la Timişoara.