Retrospectivă extraordinară Ruth Beckermann la One World Romania #12
https://www.ziarulmetropolis.ro/retrospectiva-extraordinara-ruth-beckermann-la-one-world-romania-12/

Privind în ochi trecutul apropiat… La 30 de ani de la căderea regimurilor comuniste, discursul antisemit pare să revină în forţă în ţările Europei Centrale şi de Est. Pentru a readuce în memorie câteva dintre lecţiile uneori uitate ale trecutului, între 16 şi 19 martie, Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului „One World Romania” şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti propun o „Retrospectivă extraordinară Ruth Beckermann”.

Un articol de Petre Ivan|15 martie 2019

Marea realizatoare austriacă de documentare va fi prezentă la Bucureşti pentru a discuta cu publicul român, la sfârşitul fiecărei proiecţii, despre miza temelor tratate şi impactul social al filmelor sale.

Unul din lucrurile fantastice la documentarele lui Ruth Beckermann e că revin obsesiv la aceleași problematici, adăugându-le de fiecare dată perspective și nuanțe noi și surprinzătoare. Film după film, în selecția pe care v-o propunem în cadrul festivalului, cineasta recuperează istorii particulare ale evreilor, anterioare și ulterioare Holocaustului, din timpul celui de-al Doilea Război Mondial și surprinde urme ale anti-semitismului rămase moștenire până în zilele noastre”, spun selecționerii festivalului.

Viitorul nostru depinde în mare măsură de modul în care ne înţelegem trecutul. Filmele lui Ruth Beckermann ne confruntă cu acele situaţii şi adevăruri obiective pe care nu avem voie să le trecem cu vederea sau să le aruncăm într-un colţ al minţii. Numai învăţând din aceste experienţe şi greşeli vom putea să nu ne întoarcem de unde am plecat. Ne bucurăm să o avem alături de noi, la Bucureşti, pe Ruth Beckermann şi să putem prezenta publicului român câteva dintre cele mai puternice documentare ale sale, excelente producţii cinematografice care nu au lăsat şi nu pot lăsa pe nimeni indiferent”, adaugă Thomas Kloiber, directorul Forumului Cultural Austriac Bucureşti.

Născută în capitala Austriei din părinţi evrei, supravieţuitori ai Holocaustului (povestea tatălui său, originar din Bucovina, este surprinsă în filmul Podul de hârtie), Ruth Beckermann a făcut studii de jurnalism şi istoria artei la Viena, Tel Aviv şi New York. A fondat prima sa societate de distribuţie de film în 1978, iar din 1985 lucrează exclusiv ca scriitoare şi realizatoare de documentare. Filmele sale au fost prezentate cu un foarte mare succes în cele mai importante festivaluri de profil (Cinéma du réel, Viennale etc.) şi au cucerit premii importante precum „Glashütte”, premiul pentru documentar original acordat peliculei Valsul Waldheim la Festivalul internaţional de film de la Berlin 2018.

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului „One World Romania” se desfăşoară între 15 și 24 martie 2019, la București. Selecţia din acest an cuprinde aproximativ 90 de documentare, împărţite în mai multe secţiuni tematice grupate în jurul unei teme principale – 30 de ani de democraţie în România şi în Europa de Est.

Programul complet al proiecțiilor din cadrul #OWR12, la care va participa și regizoarea Ruth Beckermann:

Sâmbătă 16 martie | ora 19:30 | Cinema Elvire Popesco

Duminică 17 martie | ora 16:00 | Cinemateca Eforie
Valsul Waldheim / Waldheims Walzer (2018)
Bilete și detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/valsul-waldheim-545/

Duminică 17 martie | ora 20:30 | ARCUB
La est de război / Jenseits des Krieges (1996)
Bilete și detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/la-est-de-rzboi-488/

Luni 18 martie | ora 20:30 | POINT
Homemad(e) (2001)
Bilete și detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/homemade-489/

Marți 19 martie | ora 20:30 | POINT
Podul de hârtie / Die Papierene Brücke (1987)
Bilete și detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/podul-de-hrtie-490/

În afara acestei retrospective, trei alte producţii şi coproducţii austriece vor figura pe afişul celei de-a 12-a ediţii a festivalului One World Romania:

Sâmbătă 16 martie | ora 18:30 | ARCUB

Duminică 17 martie | ora 13:30 | Cinemateca Eforie

Copii sub punte / Kinder unter der deck (2018)

Regizor – Bettina Henkel

Bilete şi detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/copii-sub-punte-464/

 Miercuri 20 martie | ora 17:00 | Pavilion 32 Goethe-Institut

Le dernier des injustes / Ultimul dintre nedrepţi (2013)

Regizor – Claude Lanzmann

Bilete şi detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/ultimul-dintre-nedrepi-474/

Vineri 22 martie | ora 18:00 | Cinema Elvire Popesco

Duminică 24 martie | ora 13:30 | Cinemateca Union

Die bauliche Maßnahme / Gardul de la frontieră (2018)

Regizor  – Nikolaus Geyrhalter

Bilete şi detalii: https://festival-oneworld.ro/l/ro/gardul-de-la-frontier-482/

Foto: One Word Romania – facebook

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.