Salvati Marele Ecran!
https://www.ziarulmetropolis.ro/salvati-marele-ecran/

În România există puţin peste 30 de cinematografe, 78% din oraşele ţării nu au nicio sală de cinema funcţională, iar numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori faţă de anii ’90. APFR şi TIFF au demarat o campanie prin care vor schimbe soarta „Marelui Ecran”.

Un articol de Petre Ivan|14 aprilie 2014

Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), susţinută de Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), a demarat o campanie amplă care urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, numită „Salvati Marele Ecran!”.

Un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, un documentar dedicat, numit „Cinema, mon amour”, campanii de crowdfunding, o caravană prin țară, un program special de filme la TIFF, alături de seminarii și dezbateri cu specialiști din Europa Centrală și de Est, sunt câteva dintre acțiunile acestei campanii.

Salvați Marele Ecran

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30.

În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii ’90 şi mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate. 78% din orașele României nu au nici un cinematograf funcțional.

Filmele românești și europene, deși sunt apreciate și premiate la marile festivaluri, nu reușesc să ajungă la spectatorii români din cauza lipsei acute a sălilor de cinema, ca alternativă la multiplexurile axate pe programarea producțiilor comerciale.

Salvați Marele Ecran

Campania Salvaţi Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităților responsabile și a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării și reintroducerii în sistem a ncinematografelor existente, dar nefuncționale.

TIFF 2014 va găzdui, în perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum şi prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate și re-tehnologizate cinematografe din Polonia și Croația.

Salvați Marele Ecran

Totodată, o secțiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie în care o tânără călătorește din orașul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum și de ce dispar cinematografele, și The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia – Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.

În sprijinul campaniei vine şi documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), Cinema, mon amour, care analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema și urmărește traseul oamenilor care au lucrat în acestea, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcționale sau abandonate, la nivelul întregii țări.

Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizată o caravană ce va ajunge în mai multe orașe din țară.

Foto cu Salvati Marele Ecran – www.salvatimareleecran.ro

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.