Scrisoare către Federico Fellini
https://www.ziarulmetropolis.ro/scrisoare-catre-federico-fellini/

Astăzi, Fellini, cineastul, ar fi împlinit 98 de ani. A murit, însă, în toamna anului 1993, la Roma.

Un articol de Andrei Crăciun|20 ianuarie 2018


Scumpe domnule Fellini, dacă nu v-ați fi grăbit către eternitate astăzi ați fi ajuns la a 98-a aniversare. Îmi imaginez ce petrecere grandioasă ați fi organizat, câte amintiri și câte vise și câte dive ar fi fost acolo, cu dumneavoastră.

Domnule Fellini, mă aflu în orașul Madrid. Încerc să învăț să scriu – poate că nu e prea târziu. Aici, la Escuela de Escritores, ni se arată diferite tehnici de a spune o poveste. Învățăm de ce Carver sau Bradbury au fost mari.

Eu le răspund tuturor că mai există o cale de a ajunge la marea frumusețe. Eu o numesc Aleea Fellini. Mi se răspunde că aceasta e o altă poveste, o poveste despre cinema. Eu neg și insist că dumneavoastră ați fost, înainte de orice altceva, înainte de Satyricon, un poet. Am argumente. Ce altceva este Opt și jumătate, dacă nu un lung poem? Și ce altceva este începutul din Amarcord, când vine primăvara, dacă nu o imagine atât de încărcată de umanitate încât e greu să îi spunem altfel decât poezie?

Da, domnule Fellini, să vă socotească oricât vor vrea criticii de specialitate un cineast. Pentru mine, ați fost un poet, căci ați văzut lumea cu ochii unui poet. Aveți, desigur, epigoni. Când și când unii se ridică foarte aproape de altitudinea la care ați ajuns. Dar nu pot, nu știu să rămână acolo, în înalt, la esență.

Domnule Fellini, de fiecare dată când vreau să îmi aduc aminte că există fericire pe globul pământesc privesc unul dintre filmele dumneavoastră, îndeosebi Amarcord. Dar și Roma are puterea de a-mi trezi o sălbatică melancolie.

Marcello Mastroianni și Federico Fellini, în timpul filmărilor pentru „Opt și jumătate”

Domnule Fellini, suntem în mileniul al III-lea, doctorii schimbă inima bolnavă a unui om viu cu inima sănătoasă a unui om mort. S-ar spune că am evoluat în problemele cordului, și poate că este adevărat. Găsesc nul acest progres fără splendoarea unei nostalgii. Chiar și dumneavoastră v-ați săvârșit dintr-un infarct miocardic. Poeții pot, iată, muri de inimă, în poezie, însă, nu există stop cardiac.

Domnule Fellini, m-au încântat Vițeii dumneavoastră și mă gândesc adeseori la ei, la tinerețe și la toate speranțele care încă nu au fost zdrobite de viață. Nu cred că au existat în istoria oamenilor mulți poeți cât dumneavoastră care să poată aduce muritorilor nostalgia ca pe un miracol.

Domnule Fellini, e secolul XXI, nu l-ați mai prins. Nu ați pierdut mare lucru. Oamenii scriu tot mai mult, dar gândesc tot mai puțin. Oamenii fac tot mai multe filme de cinema, dar spun tot mai puțin. Au uitat să simtă. V-am scris pentru că vă simt lipsa.

Și dacă îmi amintesc viața mea, nu așa cum a fost, ci așa cum am visat-o, e pentru că am învățat, din timp, să vă iubesc.

Ce altceva este Opt și jumătate, dacă nu un lung poem? Și ce altceva este începutul din Amarcord, când vine primăvara, dacă nu o imagine atât de încărcată de umanitate încât e greu să îi spunem altfel decât poezie?

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.