Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, câștigătorul Anim’est 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-belgian-this-magnificent-cake-castigatorul-animest-2018/

Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, în regia lui Marc James Roels şi Emma de Swaef, a câştigat Marele Trofeu la cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est – The Experimental Edition, care a avut loc între 28 septembrie şi 7 octombrie, la Bucureşti. 

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2018

Un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria – artist vizual, regizor, producător și curatorul unor programe de animație austriacă la festivaluri importante de profil, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animație și co-fondatoarea companiei de producție Compote Collective, și Joris Clerté, din Franța, artist vizual, muzician, producător și regizor de animație, a decis câștigătorul din acest an, premiul fiind oferit de Institutul Cultural Român.

„În stilul lor vizual unic, regizorii ne poartă într-o călătorie excepțională în lumea exotică a Africii coloniale. Narațiunea construită în jurul unor situații suprarealiste și catastrofale vorbește despre lăcomie, ignoranță, cruzime, slăbiciune și prăbușirea rasei albe în sălbăticia unui continent nou”, a motivat juriul.

Scurtmetrajul se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film, Anim’est fiind singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație a fost adjudecat de filmul „Ride”, în regia lui Paul Bush. Citând juriul, „acest film îmbină magia animației stop motion cu o coloană sonoră excelentă. O mulțime de motociclete istorice superbe creează un organism mecanic nou și vibrant, care ne poartă într-o cursă nostalgică și captivantă.”

Două mențiuni speciale în această categorie au fost acordate scurtmetrajului belgian „Wildebeest”, în regia lui Matthias Phlips și Nicolas Keppens, pentru „maniera de succes în care îmbină desenul cu imaginile documentare din sălbăticia africană”, și scurtmetrajului polonez „III”, regizat de Marta Pajek, „o frumoasă animație desenată de mână, sensibilă și bine executată, despre complexitatea relației dintre un bărbat și o femeie”, după cum a motivat juriul.

Același juriu a decis și premiile competiției de scurtmetraj studențesc, al cărei câștigător este filmul estonian „Mutuem”, în regia lui Aggie Pak Tee Lee. „Designul grafic original și sincronizarea perfectă dintre momente ilustrează cu măiestrie vizita unui grup școlar într-un muzeu de artă. Când învățătoarea își scapă elevii din vizor, aceștia răstoarnă orice interpretări clasice ale faimoaselor opere de artă”, a declarat juriul.

Două mențiuni speciale pentru film studențesc au fost acordate scurtmetrajului estonian „Once in the Fields of Boredom”, în regia lui Teele Strauss, „o poveste clasică despre sfârșitul unei relații redată într-o maniera vizuală inovatoare și surprinzătoare, folosind proiecții animate pe timp de noapte în decorul real al unei păduri”, și scurtmetrajului britanic „Losing the Sponge”, în regia lui Leto Stojanovic Meade, „pentru maniera în care îmbină diversele tehnici de animație experimentală cu narațiunea plină de umor”, după cum a declarat juriul.

Câștigătorul categoriei Cel mai bun lungmetraj de animație este filmul ungar „Ruben Brand – the Collector” în regia lui Milorad Krstic.

Din juriul acestei secțiuni au făcut parte Luce Grosjean, din Franța, CEO-ul companiei franceze de distribuție Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internațional de Film de Animație AniFilm, din Třeboň, și regizorul român Sergiu Negulici, câștigătorul competiției românești la Anim’est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său, „Splendida Moarte Accident“. Aceștia au motivat: „Am fost captivați de acest lungmetraj de animație modern cu o producție curajoasă și o abordare proaspătă, artistică și distractivă, care trece publicul prin diverse genuri – horror, noir, aventură. Ne-a surprins stilul extrem de curat și de precis, combinat cu designul îndrăzneț. Acest film oferă o perspectivă nouă asupra lucrurilor și provoacă imaginația audienței cu universul său bogat și inventiv. Pur și simplu vrei să îl vezi și a doua oară. ”

Același juriu a decis și câștigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc: „Monstrul”, în regia Laurei Pop, „pentru că a reușit să ne poarte în călătoria ei, construită cu ajutorul imaginilor curate, simple și puternice. Am fost fermecați de bucuria, inteligența și creativitatea acestui film”, în cuvintele juriului.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată scurtmetrajului „Sleepless Sleep”, regizat de Iris-Nicole Arsu. „Într-un cadru spațio-temporal limitat, regizorul construiește o poveste plină de simboluri și metafore personale, cu ajutorul desenelor de mână sugestive. Acest film spune o poveste într-o manieră spontană și poetică și reușește să transmită emoție în lipsa cuvintelor”, a motivat juriul.

În secțiunea Music Video, jurizată de Adrian Despot, fondatorul şi frontmanul trupei Viţa de Vie, Paul Mureșan, artist, regizor, animator şi ilustrator și George Stanca, cunoscut şi sub numele NotSoCommonDJ, om de radio, organizator de evenimente, pasionat de muzică electronică și promotor al acesteia, câștigătorul este videoclipul piesei „Clandestiny”, al formației Mastodon, regizat de BlinkMyBrain. „O poveste veche de când lumea, despre cuceritori care transformă ambițiile altor oameni în propriile arme. Cu o tehnică impecabilă și o imagine impresionantă, această animație transformă fiecare cadru într-o pictură…sau într-un tricou rock”, a declarat juriul.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată videoclipului „Seven Tides” al formației Why Mud, regizat de francezul Florent Grattery. „Această călătorie spusă din perspective diferite este despre mințile noastre sub influența…timpurilor noastre. Stilul este îmbrăcat în influențe pop-art și povestea este extrem de inteligentă”, adaugă juriul.

Un juriu format din copii – Maria Clara Bălan, Maria Coșescu și Emine Calit, a ales câștigătorul secțiunii Minimest: „Ella, Oscar şi Hoo – MeteHoo”, scurtmetrajul francez în regia lui Emmanuel Linderer. Juriul a motivat: ”Ne-a plăcut acest film pentru că Soarele este personajul principal, el ne dă lumină şi vitamina D.”

Câștigătorul Premiului Publicului la această ediție este scurtmetrajul american „Weekends”, în regia lui Trevor Jimenez, o poveste încărcată de momente suprarealiste intercalate cu realităţile dosmestice ale vieţii unei familii destrămate.

Foto: Anim’est, This Magnificent Cake – facebook

18
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.