VIDEO Secţiunile „What’s Up Doc“ şi „Focus“, din cadrul TIFF 2013, vin cu poveşti impresionante
https://www.ziarulmetropolis.ro/sectiunile-whats-up-doc-si-focus-din-cadrul-tiff-2013-vin-cu-povesti-impresionante/

Poveşti emoţionante în două dintre secţiunile tradiţionale ale Festivalului Internaţional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca): „Ce se întâmplă, documentarule?“ / „What’s Up Doc?“ şi „Focus“.

Un articol de Andrada Văsii|10 mai 2013

Povești emoționante, portrete incitante și viziuni originale – cinefilii le vor regăsi din plin în două dintre secțiunile tradiționale ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj):„Ce se întâmplă, documentarule?“/ „What’s Up Doc?“ și „Focus“.

Selecția „What’s Up Doc?“, prezentată de HBO, cuprinde 15 titluri, unele remarcate deja în marile festivaluri, altele alese de selecționerul Ana-Maria Sandu din cele peste o sută înscrise. Elogiat de critici cu o unanimitate de invidiat și premiat cu Oscarul pentru documentar, „Searching for Sugar Man“ (r. Malik Bendjelloul) este un must-see absolut la TIFF. Povestea emoționantă a muzicianului Sixto Rodriguez, care a influențat, fără să știe, o generație întreagă, a făcut înconjurul lumii.

O moarte uluitoare

La capitolul povești uluitoare intră „Dreams of a Life“ (r. Carol Morley), reconstituirea poveștii unei tinere care a murit fără ca nimeni să observe: singură pe canapea, înconjurată de cadouri nedesfăcute de Crăciun și cu televizorul aprins. Cadavrul i-a fost descoperit trei ani mai târziu. Iar „Fuck for Forest“ (r. Michal Marczak) e o incursiune în lumea controversată a primului ONG eco-porno, care strânge bani pentru salvarea pădurii tropicale vânzând materiale pornografice.

Jurnalul unui refugiat devine film

Spectatorii TIFF se vor delecta cu portrete complexe în filme ca „A World Not Ours“ (r. Mahdi Fleifel), jurnalul personal al regizorului despre tabăra de refugiați palestinieni Ain el-Helweh din Liban, în care a crescut, multi-premiatul „Hit So Hard“ (r. P. David Ebersole), un rockumentar despre viața mai mult decât palpitantă a lui Patty Schemel, bateristul trupei lui Courtney Love, Hole, „Liv & Ingmar“ (r. Dheeraj Akolkar), ce retrasează povestea de dragoste și de prietenie între Ingmar Bergman şi actriţa Liv Ullman sau „Pablo“ (r. Richard Goldgewicht), la fel de ingenios ca eroul său, „faimosul necunoscut“ Pablo Ferro, un artist excentric pe care Stanley Kubrick l-a numit părintele stilului anilor 60 și a esteticii MTV.

Povestea unui ceas ascuns în Transilvania

„Tzvetanka“ (r. Youlian Tabakov) –  prezentat, printre altele, la MoMA din New York – e portretul fascinant al bunicii regizorului, martoră a trei epoci diferite din istoria Bulgariei – monarhie, comunism și democrație.

„In the Dark Room“ (r. Nadav Schirman), proiectat în numeroase festivaluri, trasează figura Magdalenei Kopp, soția celui mai căutat terorist al lumii, în anii 70, Carlos Șacalul; „Grandpa’s Watch“ (r. Alex Levy Heller) reface drumul regizorului în Transilvania, în căutarea unui ceas pe care bunicul său îl ascunsese înainte de a fi deportat la Auschwitz; „Nadea e Sveta“ (r. Maura Delpero) urmărește două basarabence venite la muncă în Italia.

Obsesii, ficțiune și documentare

Stilizat, inventiv și amuzant „L’amour des moules“/ „Mussels in Love“ (r. Willemiek Kluijfhout) privește lumea din perspectiva scoicilor care, la fel ca cei care le consumă, fac dragoste, se înmulțesc, se stresează, călătoresc.

„Naked Opera“(r. Angela Christlieb), un hibrid de ficțiune și documentar, are în centru un manager atins de o boală incurabilă, care decide să ducă o viață opulentă și decadentă. „Man at War“ (r. Jacek Blawut) explorează obsesia unor bărbați pentru un joc video, iar „Swandown“ (r. Andrew Kotting) e un jurnal de călătorie poetic și auto-ironic, în care Kotting și scriitorul Iain Sinclair pedalează o lebădă de plastic.

Cinematografie în ascensiune

Secțiunea „Focus“ se concentrează pe două dintre cinematografiile în ascensiune: Grecia și Slovacia. Câteva mostre din „bizareriile“ cinematografiei grecești, care au făcut carieră în festivaluri, îi așteaptă pe cinefili la TIFF: „The Capsule“ (r. Athina Rachel Tsangari), un film avangardist dificil de încadrat.

„Higuita“ (r. Alexander Voulgaris), o distopie hipnotică despre un grup de oameni retrași pe o insulă sau „Boy Eating Bird’s Food“ (r. Ektoras Lygizos), puternic stilizat, alienant și plin de umor absurd, despre un tânăr care trăiește de pe o zi pe alta. Printre cele opt titluri din Focus Grecia se afă și „Unfair World“ (r. Filippos Tsitos), propunerea Greciei la Oscar pe 2012. Selecția este realizată de Dimitris Kerkinos, programmer al secțiunii Balkan Survey la Festivalul de la Salonic, cu sprijinul Greek Film Center.

Povestea unei despărțiri prin filmulețe și fotografii

Din Slovacia vin alte șapte filme, două dintre ele semnate de același regizor, Mátyás Prikler: „Fine, Thanks“ și „Dancing on Broken Glass“, un portret intimist al unei familii în destrămare, respectiv tabloul unei vieți refăcut prin momente de dans. „Dancing on Broken Glass“ va avea parte de o proiecție specială prezentată de JTI. „My Dog Killer“ (r. Mira Fornay), proiectat la Rotterdam, urmărește acțiunile unui skinhead, iar „New Life of Family Album“ (r. Adam Ol’ha), selecționat la Karlovy Vary, combină fotografii vechi, filmulețe și mărturii, în încercarea regizorului de a afla de ce s-au despărțit părinții săi.

Clasicele cinematografiei cehoslovace

Secțiunea cuprinde și două filme clasice ale cinema-ului cehoslovac: „The Sun in a Net“ (r. Stefan Uher, 1963) și „Birds, Orphans and Fools“ (r. Juraj Jakubisko, 1969), acesta din urmă interzis de regimul comunist până în 1990. Documentarul „Bells of Happiness“ (r. Jana Bučka, Marek Šulík) are în centru doi romi, Mariena și vărul ei Roman, care decid să le trimită un DVD cu o înregistrare proprie a unui hit cântăreților lor preferați. „Focus Slovacia“ este prezentată în parteneriat cu Slovak Film Institute și cu sprijinul Ministerului Culturii din Slovacia.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.