Silviu Purcărete, Michal Dočekal și Gábor Tompa la UTE Fest!
https://www.ziarulmetropolis.ro/silviu-purcarete-michal-docekal-si-gabor-tompa-la-ute-fest/

După periplul teatral prin universul lui Andrei Șerban, cu spectacolul „Zadarnicele chinuri ale dragostei” de W. Shakespeare, prin universul din „Odiseea” cu Piccolo Teatro din Milano, la Festivalul Teatrelor Europene, aflat în plină desfăşurare la Cluj, urmează alte trei zile de teatru intensiv.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2019

Ultimele momente din viața unui sat condamnat să dispară, Iona cel înghițit de balenă, nenumăratele fațete ale conștinței umane, o eternă și sfâșietoare poveste de dragoste, sunt doar câteva dintre temele abordate de spectacolele din cadrul Festivalului organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

Luni, în Sala Studio, a fost programat spectacolul „Crazy Grass” de Yordan Radichkov, regia Margarita Mladenova de la Sfumato Theatre Laboratory din Bulgaria. Conform regizoarei Margarita Mladenova, „Crazy Grass este o saga teatrală despre o mână de oameni dintr-un sat condamnat să fie nimicit, pe fundul unui baraj, ca urmare a încercării de a preveni barbarismul civilizat, de a opri distrugerea. Spectacolul prezintă ultima zi și noaptea de dinaintea venirii apei. Cum se trezesc din vis, cum îşi practică – pentru ultima oară – micile ritualuri din viața de zi cu zi; exprimându-și în mod repetat gândurile, îngrijorările; cei morți și cei vii își adună împreună „firimiturile vieții” și umplu Chivotul lui Noe. Luptă pentru păstrarea memoriei, împotriva uitării.”

Seara a continuat cu spectacolul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, Oidip, scenariul și regia Silviu Purcărete.

„Oidip este unul dintre cele mai frumoase texte ale literaturii dramatice. Așa cum s-a mai remarcat, m-am întors după mulți ani la tragedia greacă, prilej de a-mi exercita din nou pofta de a crea aceleași și aceleași imagini. Eu, de fapt, lucrez cu un inventar foarte limitat de imagini și trecuse ceva vreme de când nu mai lucram cu acest tip de imagini. Așa că e foarte bine că am făcut acest spectacol fără să trebuiască să mă ascund să folosesc aceeași estetică șaptezecistă, care mi-a fost foarte aproape de inimă și de generație. (…) E un spectacol mai problematic, pentru că piesa este problematică. Piesa conține probleme care n-au fost niciodată dezlegate…”, scria Silviu Purcărete.

Ziua de marți, 26 noiembrie, este dedicată spectacolului „Iona” de Marin Sorescu, pus în scenă de Gábor Tompa, programat de orele 18:00 și 21:00, în Sala Studio, o coproducție a Teatrului Nottara cu Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

„Mă interesează Iona atât din punct de vedere religios, cât și din punct de vedere al condiției artistului în lume, azi. Figura lui Iona și chiar și cea a actorului Gabriel Răuță de multe ori m-au făcut să mă gândesc la imaginea lui Brâncuși. Artistul care se luptă cu materialul. Și există o replică în text: N-a făcut nimic bun în viața lui decât această bancă de lemn, punându-i de jur împrejur marea. O bancă de lemn în mijlocul mării… O imagine superbă care pe mine mă trimite cu gândul la Masa Tăcerii. Ei bine, este vorba aici despre cunoscutul motiv în care opera îl devorează pe artist”, preciza Gábor Tompa.

Miercuri, 27 noiembrie sosește la Cluj Stanislavsky Electrotheatre din Rusia, cu spectacolul „Eu / Fabre” după Jan Fabre, regia: Klim Kozinsky, programat la orele 17:00 și 22:00, în Sala Studio. Reprezentația este recomandată tinerilor peste 18 ani.

„[Jan Fabre] este antrenor. A jucat fotbal în trecut și își pune oamenii în situații foarte dificile, furându-le pământul de sub picioare. La fel este și teatrul său. Este de la sine înțeles că posedă un tip de inițiativă asociată cu o anumită zonă a „imaginarului”: încearcă să-și înțeleagă fanteziile și să le facă să fie prezente. În același timp, teatrul său poate exista doar în matricea baghetei şi-a artistului. În orice caz, eu fac altfel, „Eu / Fabre” este cu totul diferit, pentru că ceea ce am făcut a fost să compunem și să creăm. Ne-am lăsat frâu liber fanteziei, am avut lungi conversaţii, şi, drept urmare, unele dintre fanteziile noastre se regăsesc pe scenă”, preciza Klim Kozinsky.

Ziua de miercuri, 27 noiembrie, se încheie cu o eternă și cunoscută poveste de dragoste: „Romeo și Julieta” de William Shakespeare, pusă în scenă de Michal Dočekal la Prague City Theatres. Reprezentația este programată de la ora 19:00, în Sala Mare și este recomandată tinerilor peste 12 ani.

Despre această producție, regizorul Michal Dočekal scria: „Romeo şi Julieta… Ce să faci cu piesa asta? Toată lumea știe povestea, toată lumea îi cunoaşte finalul… Am încercat să spun povestea în aşa fel încât cuvintele finale ale Prințului să ne impresioneze. «Nicicând n-a fost poveste mai cu jale / Ca-a lui Romeo și-a Julietei sale!» Am încercat să spunem povestea în aşa fel încât să ne simțim dezgustați de ura care ucide iubirea. Să simţim compasiune faţă de victimele acestei uri.”

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Vineri, 31 octombrie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu îi invită pe iubitorii de literatură la lansarea celui mai nou roman al Hertei Müller, “Astăzi mai bine nu m-aş fi întâlnit cu mine însămi”. De asemenea, Ada Milea va susţine un minirecital cu piesele favorite ale Hertei Müller, iar Corina Bernic va prezenta un colaj de filme cu şi despre Herta Müller

30
/10
/14

La Librăria Humanitas de la Cișmigiu au avut loc două lansări de carte ale autorului Vlad Zografi: „Infinitul dinăuntru” și „Toate mințile tale”. Volumele au apărut la Editura Humanitas.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

30
/10
/14

Duminică, 14 decembrie, Ateneul Român va găzdui cele două concerte de Crăciun ale Corului Național de Cameră Madrigal - Marin Constantin. Dirijate de Anna Ungureanu, cele două evenimente (ora 17:30 și ora 20:00) aduc în fața publicului bucureștean tradiționalele colinde de Crăciun pe care Madrigalul le interpretează de 51 de ani.

29
/10
/14

Sâmbătă, 29 noiembrie, în cadrul seriei de concerte bilunare Jazzaj la ARCUB, va avea loc concertul „In Memoriam Johnny Răducanu“, susținut de Nicolas Simion Trio feat. Kruno Levačić și Sorin Romanescu. Evenimentul se desfășoară la Sala ARCUB din Str. Batiște nr. 14, de la ora 20:00.

29
/10
/14

Marţi, 4 noiembrie, ora 19:00, A1 găzduieşte ultimul eveniment din seria CIMRO DAYS 2014, FRESCOMANIA - un proiect inedit prin care Centrul de Informare Muzicală din România al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti a provocat tineri şi foarte tineri compozitori să creeze variaţiuni contemporane pe o temă de Girolamo Frescobaldi (sec. XVII).

29
/10
/14

Începutul lunii noiembrie aduce pe scena Teatrului pentru Copii și Tineret „Gong” din Sibiu două dintre cele mai îndrăgite povești ale copilăriei: „Cipollino” după Gianni Rodari și „Sarea-n bucate” după Petre Ispirescu.

29
/10
/14

Numeralul de identificare ne dă, de multe ori, bătăi de cap. Lucrurile sunt mai complicate deoarece, în timp, folosirea lui în limbajul vorbit a suferit câteva modificări care au fost, până la urmă, acceptate ca norme gramaticale.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.