Simfonism si feminism. Festivalul Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonism-si-feminism-festivalul-enescu/

Simfonie – substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalităţi sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziţie, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Sabina Ulubeanu|4 martie 2019

„Pe 1 septembrie, la Sala Palatului, vom avea parte de reîntâlnirea cu cea mai fascinantă violonistă a momentului, o adevartă forță interpretativă și imaginativă: Patricia Kopatchinskaja. Reîntâlnire care ne va acorda cadrul familiar al absorbției unei premiere pentru România: concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg.

Scris între 1934 și 1936, bazat pe schițe datând din anii 1922 și 1927, concertul nu urmează logica implacabilă a compoziției dodecafonice (serii de 12 sunete prezentate imuabil, strict sau prelucrate prin diverse procedee specifice contrapunctului: inversate, răsturnate, augmentate, diminuate etc).

De altfel, nevoia formei de concert de a avea în prim plan instrumentul solist nu ar fi fost compatibilă cu o astfel de abordare. Cu siguranță, cea mai potrivită violonistă pentru tălmăcirea complexelor polifonii și a structurilor ce duc vioara de la primadonă absolută la contopire cu restul ansamblului este Patricia Kopatchinskaja.

Patricia iubește muzica în toate formele ei, în special cea contemporană, ea realizează de mulți ani prime audiții și redă totodată vechile capodopere cu un suflu proaspăt, dar profund documentat, violonista petrecând timp egal în arhive cu cel dedicat studiului instrumentului.

Cu o asemenea interpretă extraordinară, care duce conceptul de a cânta împreună la altă dimensiune (sinfonia!), comunicând în permanență cu membrii orchestrelor ce o acompaniază, concertul de Schoenberg ne va deveni și nouă familiar, chiar dacă cu peste 80 de ani întârziere. Mai bine mai târziu decât niciodată!

Următoarea reîntâlnire fericită din festival este cu compozitoarea Doina Rotaru, în data de 13 septembrie, la sala Radio, ora 15.00. Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, la ora actuală Doina Rotaru este cea mai inventivă maestră a utilizării aparatului simfonic din România.

Combinațiile de timbruri, culorile specifice, marcarea ideilor prin instrumentație limpede, dar și misterioasă sunt calități încă neegalate de vreun alt compozitor român în viață. Sub creionul Doinei Rotaru, orchestra se transformă într-un animal primordial, capabil de multiple metamorfoze, care spune parcă poveștile ancestrale ale existenței spirituale.

Nu face excepție nici concertul nr 5 pentru flaut și orchestră, Îngerul cu o singură aripă, o poveste inspirată de nuvela lui Gabriel Garcia Marquez. De altfel, muzica Doinei Rotaru este subsumată realismului magic, sub noianul de trăiri, sentimente și mituri transpuse în sunete regăsindu-se mereu o consctrucție profundă, riguroasă, o țesătură cu sens incontestabil.

În același concert din 13 septembrie vom avea prilejul unei uriașe întâlniri, în premieră pentru România, cu compozitoarea Unsuk Chin.

Născută la Seul în 1961 și naturalizată în Europa din 1988, Unsuk Chin este creatoarea a cărei carieră se poate defini cu ușurință ca fulminantă, lucrările ei fiind cântate în toate filarmonicile sau teatrele muzicale importante din lume. Muzica sa este deopotrivă inovatoare, dar și legată de tradiție.

În concertul pentru vioară, ce va fi interpretat de Viviane Hagner, se poate observa logica sfredelitoare a ideilor muzicale, preocuparea pentru structuri și categorii ca motoare interioare ale compoziției, alternate cu un lirism absolut, deopotrivă tragic și luminos, o muzică ce modelează fabulos spațiul și timpul.

Un alt concert în care vom întâlni un superstar al compoziției este cel al pianistei, compozitoarei și dirijoarei Lera Auerbach.

Alături de orchestra filarmonicii Transilvania din Cluj, în data de 5 septembrie, la Sala Radio, Lera Auerbach va prezenta un program constituit exclusiv din lucrări proprii, prin care publicul din România va face pentru prima dată cunoștință cu forța de sorginte motrică a muzicienei din Statele Unite ale Americii.

Aceste premiere sunt excepționale pentru spațiul românesc, ambele compozitoare, Unsuk Chin și Lera Auerbach bucurându-se de săli arhipline în orice col al mapamondului. Iar noi le putem asculta muzica în seria de concerte de muzică contemporană, accesibilă oricărui meloman, indiferent de statutul social sau venituri.

Din sfera muzicii clasice subsumată unor prezențe feminine puternice, ar mai fi de menționat recitalul Beethoven al sublimei Elisabeth Leosnakaia, prima dată la Sibiu și apoi la Cluj, (8 și 9 septembrie), spectatorii putându-se bucura de interpretarea celor trei ultime sonate de Beethoven, adevărate simfonii pentru pian solo, și concertul de Șostacovici din data de 11 septembrie de la Sala Palatului, o lucrare senzațională a cărei protagonistă este pianista Alexandra Silocea, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.

Este adevărat că, din păcate, încă nu avem la Festivalul Enescu starurile dirijorale ale momentului precum Barbara Hannigan, Mirga Gražinytė-Tyla sau Simone Young, pe care publicul din România nu are cum să le audă prea lesne. Însă tendința înnoitoare este în vizibilă creștere și sunt convinsă că ne așteaptă surprize frumoase în viitor și în acest plan.

Până atunci, putem cumpăra bilete pentru muzicile împărtășite de doamnele fantastice descrise mai sus, începând cu data de 6 martie 2019.” – Sabina Ulubeanu, compozitoare.

Foto: Festivalul Enescu – Alex Damian

26
/08
/15

Avishai Cohen Trio revine în România pentru două concerte extraordinare în această toamnă. Pe 10 şi 11 Octombrie, Jazz Night Out îl are ca invitat special pe cel care este supranumit ‘’contrabasistul secolului’’.

26
/08
/15

Cea dintâi premieră a stagiunii 2015-2016, opera "Münchhausen – Stăpânul minciunilor", compusă de Dan Dediu și regizată de Cristian Mihăilescu, marchează un moment unic atât în istoria Operei Comice pentru Copii, cât și în istoricul Festivalului Internațional "George Enescu": este pentru prima dată în cele 22 de ediții când un spectacol dedicat copiilor și tinerilor este inclus în repertoriul unei manifestări de o asemenea anvergură.

26
/08
/15

Pentru că anul acesta s-au împlinit 120 de ani de la nașterea scriitorului Lucian Blaga, ediţia din acest an a Ziulei Limbii Române îi este dedicată ilustrului nostru poet şi filozof. Cu acest prilej, Parcul Artelor – Parcul Titan se transformă pentru o zi în spațiu de lectură și relaxare, care va găzdui recitaluri de poezie, expoziții și ateliere de limba română. Seara, Parcul va găzdui, în transmisiune directă de la Sala Palatului, Concertul de deschidere a Festivalului Internațional George Enescu.

25
/08
/15

În fiecare week-end, în perioada 30 august-20 septembrie, începând cu ora 19.30, în Piața Regiunilor de pe Bulevardul Unirii- Bulevardul Artelor, publicul se va putea bucura gratuit de 10 dintre cele mai importante concerte susținute de mari orchestre din întreaga lume, reunite la a XXII-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu.

24
/08
/15

QuartFest este primul festival dedicat în totalitate cvartetelor de coarde din România şi unul dintre foarte puţinele festivaluri de acest gen din Europa Centrală şi de Est. Ediţia de anul trecut a QuartFest s-a bucurat, în cele trei seri de festival, de prezenţa a 9 cvartete româneşti apreciate la nivel naţional şi internaţional: Rua Quartet, Cantabile Quartet, Four Season Quartet, Grazioso Quartet, Napocensis Quartet, Nuages Quartet, Q Quartet, Unique Quartet, Accord Quartet.

24
/08
/15

Cea de-a treia ediție a Concursului Internațional de Canto ,,Le Grand Prix de l’Opéra” s-a încheiat aseară la Opera Națională București, juriul internațional desemnându-i pe câștigătorii competiției din acest an. Premiul întâi a fost câștigat de soprana Deirdre Judith Angenent din Olanda.

22
/08
/15

Cea de-a 25-a ediţie a festivalului internaţional de muzică Forum Gitarre Wien se va desfăşura în perioada 24-30 august la Viena. Concertul de deschidere, ce va avea loc luni, 24 august, la ora 19.30, în Sala Ehrbar a Conservatorului din Viena (Mühlgasse 30, 1040 Viena), va fi susţinut de tânărul chitarist român Alecu Ciapi, acompaniat de chitarista Margarita Escarpa (Spania).

22
/08
/15

Dirijorul Tiberiu Soare, soprana Valentina Nafornița (live prin Skype de la Viena),dirijorul Kristian Järvi (înregistrare prin Skype), dar și Mihaela Oproiu, manager de proiect la Asociația Cultour pornesc “Pe urmele lui George Enescu” duminică, 23 august,de la ora 11, în cadrul ultimei ediții a Duminicilor Muzicale ale Festivalului Enescu la Librăria Humanitas Cișmigiu.

20
/08
/15

Pe 20 august 1980, bărbații din întreaga lume au pierdut un ajutor de nădejde. Au existat vremuri când mulți tineri și mai puțin tineri au reușit să facă mari cuceriri cu ajutorul lui Joe Dassin. Chiar dacă în materie de muzică, la noi, multe erau interzise, Dassin era tolerat, puteai găsi discurile sale și dacă totuși erai ghinionist era imposibil să nu găsești un Cornel Constantiniu care să cânte melodiile lui... Joe Dassin.

20
/08
/15

Cetatea Sibiului se pregăteşte pentru cea de-a XV-a ediţie a Festivalului Medieval “Cetăţi Transilvane”, eveniment organizat de cincisprezece ani în ultimul sfârşit de săptămână din luna august. Ediţia din acest an va avea loc în perioada 28 – 30 august 2015, în Piaţa Mare din Sibiu.

20
/08
/15

Cea de-a 33-a ediţie a Întâlnirilor SpectActor, un proiect iniţiat în anul 2009 la Teatrul Naţional Marin Sorescu, va beneficia de prezenţa unui oaspete de prim rang al muzicii şi culturii europene, Ioan Holender.

20
/08
/15

Opera Națională București organizează în perioada 19 – 22 august a.c. cea de-a treia ediție a Concursului Internațional de Canto ,,Le Grand Prix de l’Opéra”, competiţie acreditată de Federația Mondială a Concursurilor Internaționale de Muzică.