Simfonism si feminism. Festivalul Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonism-si-feminism-festivalul-enescu/

Simfonie – substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalităţi sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziţie, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Sabina Ulubeanu|4 martie 2019

„Pe 1 septembrie, la Sala Palatului, vom avea parte de reîntâlnirea cu cea mai fascinantă violonistă a momentului, o adevartă forță interpretativă și imaginativă: Patricia Kopatchinskaja. Reîntâlnire care ne va acorda cadrul familiar al absorbției unei premiere pentru România: concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg.

Scris între 1934 și 1936, bazat pe schițe datând din anii 1922 și 1927, concertul nu urmează logica implacabilă a compoziției dodecafonice (serii de 12 sunete prezentate imuabil, strict sau prelucrate prin diverse procedee specifice contrapunctului: inversate, răsturnate, augmentate, diminuate etc).

De altfel, nevoia formei de concert de a avea în prim plan instrumentul solist nu ar fi fost compatibilă cu o astfel de abordare. Cu siguranță, cea mai potrivită violonistă pentru tălmăcirea complexelor polifonii și a structurilor ce duc vioara de la primadonă absolută la contopire cu restul ansamblului este Patricia Kopatchinskaja.

Patricia iubește muzica în toate formele ei, în special cea contemporană, ea realizează de mulți ani prime audiții și redă totodată vechile capodopere cu un suflu proaspăt, dar profund documentat, violonista petrecând timp egal în arhive cu cel dedicat studiului instrumentului.

Cu o asemenea interpretă extraordinară, care duce conceptul de a cânta împreună la altă dimensiune (sinfonia!), comunicând în permanență cu membrii orchestrelor ce o acompaniază, concertul de Schoenberg ne va deveni și nouă familiar, chiar dacă cu peste 80 de ani întârziere. Mai bine mai târziu decât niciodată!

Următoarea reîntâlnire fericită din festival este cu compozitoarea Doina Rotaru, în data de 13 septembrie, la sala Radio, ora 15.00. Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, la ora actuală Doina Rotaru este cea mai inventivă maestră a utilizării aparatului simfonic din România.

Combinațiile de timbruri, culorile specifice, marcarea ideilor prin instrumentație limpede, dar și misterioasă sunt calități încă neegalate de vreun alt compozitor român în viață. Sub creionul Doinei Rotaru, orchestra se transformă într-un animal primordial, capabil de multiple metamorfoze, care spune parcă poveștile ancestrale ale existenței spirituale.

Nu face excepție nici concertul nr 5 pentru flaut și orchestră, Îngerul cu o singură aripă, o poveste inspirată de nuvela lui Gabriel Garcia Marquez. De altfel, muzica Doinei Rotaru este subsumată realismului magic, sub noianul de trăiri, sentimente și mituri transpuse în sunete regăsindu-se mereu o consctrucție profundă, riguroasă, o țesătură cu sens incontestabil.

În același concert din 13 septembrie vom avea prilejul unei uriașe întâlniri, în premieră pentru România, cu compozitoarea Unsuk Chin.

Născută la Seul în 1961 și naturalizată în Europa din 1988, Unsuk Chin este creatoarea a cărei carieră se poate defini cu ușurință ca fulminantă, lucrările ei fiind cântate în toate filarmonicile sau teatrele muzicale importante din lume. Muzica sa este deopotrivă inovatoare, dar și legată de tradiție.

În concertul pentru vioară, ce va fi interpretat de Viviane Hagner, se poate observa logica sfredelitoare a ideilor muzicale, preocuparea pentru structuri și categorii ca motoare interioare ale compoziției, alternate cu un lirism absolut, deopotrivă tragic și luminos, o muzică ce modelează fabulos spațiul și timpul.

Un alt concert în care vom întâlni un superstar al compoziției este cel al pianistei, compozitoarei și dirijoarei Lera Auerbach.

Alături de orchestra filarmonicii Transilvania din Cluj, în data de 5 septembrie, la Sala Radio, Lera Auerbach va prezenta un program constituit exclusiv din lucrări proprii, prin care publicul din România va face pentru prima dată cunoștință cu forța de sorginte motrică a muzicienei din Statele Unite ale Americii.

Aceste premiere sunt excepționale pentru spațiul românesc, ambele compozitoare, Unsuk Chin și Lera Auerbach bucurându-se de săli arhipline în orice col al mapamondului. Iar noi le putem asculta muzica în seria de concerte de muzică contemporană, accesibilă oricărui meloman, indiferent de statutul social sau venituri.

Din sfera muzicii clasice subsumată unor prezențe feminine puternice, ar mai fi de menționat recitalul Beethoven al sublimei Elisabeth Leosnakaia, prima dată la Sibiu și apoi la Cluj, (8 și 9 septembrie), spectatorii putându-se bucura de interpretarea celor trei ultime sonate de Beethoven, adevărate simfonii pentru pian solo, și concertul de Șostacovici din data de 11 septembrie de la Sala Palatului, o lucrare senzațională a cărei protagonistă este pianista Alexandra Silocea, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.

Este adevărat că, din păcate, încă nu avem la Festivalul Enescu starurile dirijorale ale momentului precum Barbara Hannigan, Mirga Gražinytė-Tyla sau Simone Young, pe care publicul din România nu are cum să le audă prea lesne. Însă tendința înnoitoare este în vizibilă creștere și sunt convinsă că ne așteaptă surprize frumoase în viitor și în acest plan.

Până atunci, putem cumpăra bilete pentru muzicile împărtășite de doamnele fantastice descrise mai sus, începând cu data de 6 martie 2019.” – Sabina Ulubeanu, compozitoare.

Foto: Festivalul Enescu – Alex Damian

22
/11
/22

România pe mai multe voci se aude, pe 1 Decembrie 2022, între orele 14.00 și 19.00, la Radio România Cultural. România celor care au ales să plece și a celor care au decis să rămână. România despre care se vorbește puțin. Cea în care unii au reușit în ciuda tuturor piedicilor și cea care a fost rampa de lansare pentru alții, care acum îi fac cinste peste hotare.

21
/11
/22

În perioada 21-27 noiembrie 2022, Ateneul Național din Iași va susține un turneu inedit pe cele mai importante scene de teatru ale Bucureștiului. Maratonul teatral va cuprinde 10 spectacole în 7 zile și va aduce în fața publicului din capitală nume mari ale teatrului românesc: Maia Morgenstern, Gheorghe Visu, Marius Bodochi, Claudiu Bleonț sau Vlad Rădescu, alături de îndrăgiții actori ai Ateneului ieșean.

17
/11
/22

Deschiderea oficială a celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, va avea loc joi, 17 noiembrie, de la ora 18.00, în foaierul de la etaj al Teatrului. Evenimentul va debuta cu vernisajul expoziției Eternal Yorick - Life Book Antal, care prezintă creația scenografului Csaba Antal.

17
/11
/22

Miercuri, 23 noiembrie 2022 (de la 19.00), unul dintre cele mai prestigioase ansambluri muzicale din România, CORUL ACADEMIC RADIO, ce aniversează în acest an 82 de ani de existență, va susține la Sala Radio primul său concert integral din această stagiune. Sub bagheta dirijorului ansamblului – CIPRIAN ȚUȚU – publicul va asculta o partitură rareori interpretată în România: Petite messe solennelle (Mica misă solemnă), semnată de ROSSINI, celebrul compozitor italian cunoscut mai ales pentru operele sale ca „Il barbiere di Siviglia” (Bărbierul din Sevilla) și „La Cenerentola” (Cenușăreasa).

17
/11
/22

Cea de-a XVIII-a Conferință a șefilor de stat și de guvern ai țărilor care au în comun limba franceză - Sommet-ul Francofoniei - va fi organizată, anul acesta, în Insula Djerba (Tunisia), în perioada 19 - 20 noiembrie 2022. Cu această ocazie, artista Irina Sârbu și bandul alături de care cântă - format din Puiu Pascu, Ciprian Parghel și Tudor Parghel - vor susține vineri, 18 noiembrie 2022, ora 19.45, un concert în cadrul Satului Francofoniei, cu sprijinul Institutului Cultural Român.

17
/11
/22

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 19 noiembrie, ora 18:30, premiera spectacolului de balet „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski, regia și coregrafia Oleg Danovski, adaptarea și punerea în scenă Oleg Danovski Jr., scenograf costume Viorica Petrovici, scenograf decoruri Adrian Damian. Conducerea muzicală Iurie Florea.

15
/11
/22

Două viori aflate în patrimoniul Muzeului George Enescu, instrumente atinse de magia unuia dintre cei mai însemnaţi interpreți ai secolului XX, compozitorul George Enescu, vor fi văzute și auzite pe 19 noiembrie, la Ateneul Român.

11
/11
/22

A fost numit „cel mai cunoscut bluesman român” și „gringo de România”, însă de fapt eludează multe categorisiri. Un artist self-made, care s-a reinventat de mai multe ori – și pare să nu se oprească încă.