„Snowden”. Sau cum să faci un thriller despre trezirea conştiinţei
https://www.ziarulmetropolis.ro/snowden-sau-cum-sa-faci-un-thriller-despre-trezirea-constiintei/

CRONICĂ DE FILM „Snowden” este o hagiografie. Dar asta nu ar trebui să surprindă. Oliver Stone a fost întotdeauna un portretist nemilos cu America. Într-atât de vehement încât, în ultimii ani, a trecut în extrema de a intervieva, în documentare encomiastice, lideri autoritari din America Latină.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 noiembrie 2016

Oliver Stone a fost mereu un critic şi un satirist acid, iremediabil interesat de istoria SUA şi care a denunţat în opera sa, printre altele, militarismul, abuzurile politice, violenţa, capitalismul lacom. Mesaje polemice, transmise direct, cu atât mai eficiente cu cât sunt ambalate în filme a căror visceralitate fascinează.

Bazat pe două volume despre celebrul whistleblower Edward Snowden, fostul angajat al CIA care, cu ajutorul unor jurnalişti de la mari publicaţii, a demascat în 2013 sistemul de supraveghere în masă a comunicaţiilor folosit de Agenţia de Securitate Naţională (NSA) a SUA sub pretextul luptei antiteroriste, noul film al lui Oliver Stone este construit ca un thriller.

Un film de suspans, cu un montaj şi o coloană sonoră extrem de alerte, care dramatizează transformarea lui Snowden dintr-un programator de geniu ajuns, fără voia sa, un instrument al serviciilor secrete americane într-un erou blocat în Rusia, unde se află şi în prezent, şi vânat de SUA pentru a fi judecat pentru divulgare de secrete.

Oliver Stone nu este interesat să chestioneze sau să ştirbească în vreun fel aura lui Snowden. Dimpotrivă, construcţia clasică a filmului urmăreşte şi încearcă să explice trezirea conştiinţei tânărului informatician – de la angajarea la CIA şi până la discuţiile secrete, într-un hotel din Hong Kong, cu doi jurnalişti şi cu regizoarea Laura Poitras (care, în realitate, a şi lansat, în 2014, documentarul despre Snowden şi acele întâlniri – „Citizenfour”). Iar singurele puncte slabe ale protagonistului îi sunt atribuite, aşa cum scrie în manualul de scenaristică, în viaţa personală, mai exact în relaţia cu iubita, căreia nu îi poate dezvălui misiunile sale (de aici şi tensiunile permanente, schematic puse în scenă).

Desfăşurarea narativă din „Snowden”, a cărei dinamică nu lasă spectatorului timp de reflecţie, se încheie pe un ton nu lipsit de triumfalism, aşa cum îi stă bine unei astfel de biografii. Şi pentru a da o mai mare credibilitate abordării sale, Oliver Stone face în final transferul între ficţiune şi realitate/documentar, înlocuind cadrele cu protagonistul jucat de Joseph Gordon-Levitt cu secvenţe în care apare adevăratul Edward Snowden, filmat cel mai probabil în locuinţa sa secretă din Rusia.

Există totuşi un bemol pe care îl introduce discret Oliver Stone în tratarea sa regizorală. În primul rând, ambalajul de thriller permite ca „Snowden” să fie văzut şi ca o simplă operă de divertisment, bine executată şi în care, inevitabil, mesajul politic este diluat. Apoi, personajul Snowden este un erou uşor atipic: un om de acţiune, cu un comportament firesc, lipsit de discursuri bombastice (la această impresie contribuie şi jocul credibil-reţinut al lui Joseph Gordon-Levitt).

Filmul este, de altfel, construit din perspectiva protagonistului, astfel că Oliver Stone introduce mai multe secvenţe arondabile tradiţiei impresioniste în cinema (crize de epilepsie, posibilele deliruri, accente de paranoia). Iar omniprezenţa laptopurilor, a camerelor de supraveghere şi a aparatelor foto sugerează o societate supravegheată în masă. Un regim politic cu presupuse accente totalitare (exprimate, de exemplu, printr-o minunată secvenţă expresionistă în care Snowden poartă o conversaţie virtuală cu un superior, al cărui chip ocupă un ecran cât un perete, ca într-o distopie orwelliană).

„Snowden” este distribuit în România de Independenţa Film şi rulează în  cinematografe din 18 noiembrie

INFO

Snowden, Franţa-Germania-SUA, 2016

Regie: Oliver Stone

Distribuţie: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley şi Nicolas Cage.

Rating: ●●●○○

20
/08
/14

Nici un actor român n-a cunoscut după al Doilea Război Mondial o asemenea popularitate uriaşă. N-a lansat un personaj, ca apoi, popularitatea să-i crească în rândul publicului, așa cum a fost Grigore Vasiliu care a devenit peste noapte şi “Birlic”; sau Amza Pellea care l-a zămislit pe “Nea Mărin”, cu mare succes la public.

20
/08
/14

A zecea ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF), evenimentul cinematografic anual dedicat iubitorilor de filme care nu sunt distribuite în circuitul multiplexurilor, se va desfăşura în acest an în două etape - între 21-31 august, în Vama Veche, iar în Bucureşti, între 21-28 noiembrie.

20
/08
/14

Filmele scurte care au avut cel mai mare impact la public în 2013 și 2014 se reunesc sâmbătă, pe 30 august, la Teatrul de Vară Herăstrău. ShortsUP În Parc aduce sub cerul liber o colecție de scurtmetraje ce a strâns un număr record de emoții, aplauze și hohote de râs pe parcursul ultimilor doi ani.

19
/08
/14

Actriţa americană Diane Keaton va primi, în această toamnă, premiul Golden Icon pentru întreaga carieră, la cea de-a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Zurich, Elveţia (25 septembrie - 5 octombrie).

19
/08
/14

Prima ediţie a Festivalului de film inspiraţional din România, va avea loc în perioada 25-28 septembrie 2014, în Bucureşti, la Noul Cinematograf al Regizorului Român. Invitatul special al acestei prime ediţii este Maia Morgenstern.

18
/08
/14

Între 3 şi 12 octombrie, cel mai dinamic şi îndrăgit festival de film din Bucureşti se întoarce pentru cea de-a noua ediţie. În deschidere va rula animația The Boxtrolls, proiectat în premieră în Europa de Sud-Est.

18
/08
/14

Lungmetrajul "Remote Control", de Byamba Sakhya, a câştigat marele trofeu la cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul, care s-a desfăşurat între 12 şi 17 august, în Bucureşti, la arena Verde Stop şi Cinema Studio.

17
/08
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE Realizat într-o libertate mult mai mare pentru televiziunea iugoslavă în 1978, „Salonul nr. 6”, după scrierea omonimă a lui Anton Cehov, este denunţarea directă a sistemului totalitar pe care Lucian Pintilie nu a putut-o pune în practică în România.

15
/08
/14

Lungmetrajul "O vară de neuitat", de Lucian Pintilie, va fi proiectat la cea de-a cincea ediţie a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară, din localitatea Cetate din judeţul Dolj, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la realizarea coproducţiei româno-franceze. Regizorul filmului, unul dintre invitaţii speciali ai festivalului, va fi prezent la eveniment.

14
/08
/14

În această seară, de la ora 22.40, Ana Ularu va putea fi văzută, la Arena Verde Stop din Bucureşti, în scurtmetrajul L1-L5, în cadrul Festivalului de Film Anonimul (intrarea liberă).

14
/08
/14

Razvan Vasilescu s-a nascut pe 14 august 1954, la Ploiesti. Actor de film, teatru şi televiziune, Vasilescu s-a apucat de actorie după ce l-a vazut pe Jean Gabin la televizor: „Aveam vreo 7-8 ani, priveam la televizor si l-am vazut pe Jean Gabin. Si-atunci am zis: Vreau sa ma fac ca asta! Artist de cinema!"

14
/08
/14

Cainele japonez, debutul în regia de lungmetraj al lui Tudor Cristian Jurgiu, este propunerea României la ediţia din 2015 a premiilor Oscar, la categoria "cel mai bun film străin". „Este un film bun şi fără să fie premiat la Oscar”, glumeşte Victor Rebengiuc.