Sorin Leoveanu şi Ofelia Popii, pe covorul roşu la Roma
https://www.ziarulmetropolis.ro/sorin-leoveanu-si-ofelia-popii-pe-covorul-rosu-la-roma/

Regizorul Andrei Gruzsniczki şi actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecţia în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internaţional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

Un articol de Andrada Văsii|11 noiembrie 2013

Regizorul Andrei Gruzsniczki şi actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecţia în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internaţional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

Lor li se alătură, pe covorul roșu, producătoarea Velvet Moraru (Icon Production) și alți șase membri ai echipei. Cel de-al doilea lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki a fost selecționat în competiția festivalului, al cărui director artistic este Marco Müller, fostul selecționer de la Veneția.

La proiecția de gală de azi, de la ora 17.00, din Sala Sinopoli a Auditoriumului Parco della Musica, va participa și juriul competiției, format din cineaștii Verónica Chen, Luca Guadagnino, Aleksei Guskov, Noémie Lvovsky, Amir Naderi și Zhang Yuan și prezidat de regizorul american James Gray.

„Quod Erat Demonstrandum” va avea alte două proiecții miercuri, 13 noiembrie, de la 9.00, la Teatro Studio, și vineri, 15 noiembrie, de la 16.30, la Cinema Barberini.

Aflat la a opta ediție, Festivalul Internațional de Film de la Roma are 18 filme în competiție, unele semnate de cineaști renumiți precum Takashi Miike, Kiyoshi Kurosawa, Spike Jonze sau Isabel Coixet. „Quod Erat Demonstrandum” este singura producție românească din selecție.

Matematicianul Sorin Leoveanu este urmărit de Securitate

„Miza inițială a filmului era o poveste despre un om care înota contra curentului. Am ajuns la un film despre iubire, trădare, alegeri personale. Cu un tip de povestire care trece de la un personaj la altul, glisând lent prin universurile a trei caractere aflate la o cumpănă a vieții.

În orice tip de societate există constrângeri. Ele generează compromisul. Pe care îl acceptăm sau nu. Trădarea, ca formă particulară a compromisului, nu ține de o societate anume. Oricând, oriunde, omul vrea o viață mai bună pentru el și familia sa. Dar cu ce preț? Cariere, sentimente, libertăți, totul e în joc.

Citiţi şi: Drama unui matematician urmărit de securitate cu Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu, în „Evadarea”

Faptul că povestea este plasată în comunism, îmi doresc să fie perceput ca un lucru particular, nu definitoriu. Din acest particular putem afla adevăruri universale”, spune regizorul Andrei Gruzsniczki. „Quod Erat Demonstrandum” (titlul inițial „Evadarea”), scris şi regizat de Andrei Gruzsniczki, are ca punct de plecare decizia unui matematician (Sorin Leoveanu) de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului.

Sorin Leoveanu

Sorin Leoveanu joacă în filmul „Quod Erat Demonstrandum” 

Personaje-cheie, alături de Sorin Leoveanu, interpretează şi Ofelia Popii – bună prietenă și fostă colegă de facultate a matematicianului, care aşteaptă un paşaport ca să poată pleca la soţul ei fugit în Franţa -, și Florin Piersic Jr., un ofițer de Securitate care îi urmăreşte pe cei doi.

Distribuţia este întregită de nume ca Virgil Ogășanu, Tora Vasilescu, Marc Titieni, Paul Ipate, Dorian Boguță, Lucian Ifrim, Medeea Marinescu, Alina Berzunțeanu şi Mihai Călin.

„Quod Erat Demonstrandum” marchează o premieră în cinematografia românească de după Revoluţie: este primul film realizat pe peliculă alb-negru de la „Moromeţii” (1988) încoace. Directorul de imagine al ambelor filme este Vivi Drăgan Vasile. Regizorul Andrei Gruzsniczki, cunoscut pentru debutul „Cealaltă Irina”, este și autorul scenariului.

Dana Bunescu semnează montajul filmului. Cristian Niculescu este creatorul decorurilor, iar Svetlana Mihăilescu – creatoarea costumelor. De priza directă a sunetului s-a ocupat Constantin Fleancu, iar de mixaj, Florin Tăbăcaru. Designul de sunet este semnat de Florian Ardelean, aflat la debut în lungmetraj. De machiaj și coafuri s-au ocupat Miruna Panaitescu și Dana Angelescu.

Info

Filmările s-au derulat în toamna lui 2012 în Bucureşti, iar din bugetul de circa 750.000 de euro, o parte consistentă a fost alocată reconstituirii anilor ’80.

Filmul „Quod Erat Demonstrandum” este produs de Velvet Moraru, prin Icon Production, casa de producţie din spatele „Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu” (regia Andrei Ujică, 2010).

Pelicula este realizată cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, cu contribuţia Cinema City & Thegroup şi cu participarea Abis Studio & HBO România. Lansarea în România este programată pentru primăvara anului 2014.

Foto credit: Ancuţa Iordăchescu, foto cu Sorin Leoveanu

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.