Sosesc de la Paris, după Tudor Muşatescu, astăzi, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/sosesc-de-la-paris-dupa-tudor-musatescu-astazi-la-tvr-2/

TVR 2 difuzează luni, 26 mai, de la ora 19.30, musicalul „Sosesc de la Paris” (premiera tv: 1991), realizat de regizorul Cornel Popa după piesa lui Tudor Muşatescu, „Sosesc diseară”, scrisă în 1931, cu un an înainte de celebra „Titanic vals”.

Un articol de Petre Ivan|26 mai 2014

„Cele mai scumpe lucruri la Paris sunt diversele… Mii şi mii de diverse, mereu altele, mereu proaspete, mereu mai scumpe… Parisul fără diverse, tată, este ca Bucureştiul nostru fără mititei…” (personajul Puiu în „Sosesc diseară” de Tudor Muşatescu)

Carmen Stănescu, Marian Hudac, Mihai Fotino, George Mihăiţă, Oana Ioachim, George Ulmeni sunt cei care au dat viaţă personajelor imaginate de Tudor Muşatescu şi aduse în scenă de Cornel Popa, într-una dintre montările memorabile păstrate în Arhiva de Aur a Televiziunii Române.

Personajul principal al comediei este Puiu, un tânăr student în drept la Sorbona, care se întoarce de la Paris în oraşul natal pentru a-i cere tatălui său 500.000 de lei pentru… „diverse”. „Cele mai scumpe lucruri la Paris sunt diversele… Mii şi mii de diverse, mereu altele, mereu proaspete, mereu mai scumpe… Parisul fără diverse, tată, este ca Bucureştiul nostru fără mititei…”, spune Puiu în încercarea de a obţine banii.

Tatăl lui, Olimpiu, priceput în tainele oratoriei, „preşedinte la toate ligile şi societăţile” înfiinţate de el însuşi, cu o „reputaţiune de om cu scaun la cap”, refuză să-i finanţeze lui Puiu… investiţia.

Alături de ei, intră în jocul conflictelor comice Adelaida – verişoara lui Olimpiu, „o domnişoară de circa 50 de ani”, Anişoara – nepoata lui Olimpiu, o tânără „cuminte, cu inima corectă ca un as de cupă şi dulce ca o bucăţică de candel roz”, mama Zinca – doica lui Puiu, „o băbuşcă sprintenă ca o veveriţă şi autohtonă ca o mămăligă” şi Sache – un prieten vechi, de încredere, al lui Olimpiu.

Sosesc de la Paris Cornel Popa şi-a început activitatea în Televiziunea Română în anul 1959, la redacţia emisiunilor pentru copii, în cadrul căreia a semnat regia a peste 200 de emisiuni; a realizat primul şi unicul spectacol-feerie pe gheaţă din România şi a creat seria „Să desenăm cu actorul Iurie Darie”.

Tot el propune şi realizează primul serial de televiziune din România (1962-1965) – „Aventurile echipajului Val Vârtej”, primul film artistic al TVR – „Val Vârtej la Mamaia”, precum şi prima emisiune de tineret a Televiziunii Române – „Clubul Tinereţii” (1964, prezentatori: Mariana Mihuţ, Valentin Plătăreanu, Florian Pittiş) şi primele clipuri publicitare la TVR (emisiune pilot – 1970).

SOSESC DE LA PARIS

Musical realizat după piesa lui Tudor Muşatescu „Sosesc diseară”

Interpretează: Carmen Stănescu, Marian Hudac, Mihai Fotino, George Mihăiţă, Oana Ioachim, George Ulmeni

Adaptarea şi regia artistică TV: Cornel Popa

Regia de studio: Sanda Bejan

Redactor: Mihaela Burda

Asistenţa tehnică: ing. Cătălin Jifcu

Sunetul: Dan Banu

Regia de montaj: Marga Niţă

Scenografia: Gheorghe Constantin

Costume: Cristina Popescu

Operator şef: George Grigorescu

Muzica: Valenţiu Grigorescu

Coregrafia: Mariana Grigorescu

Foto cu Sosesc de la Paris – TVR

10
/08
/15

Marți, 18 august, de la ora 20.30, are loc un concert din cadrul seriei SoNoRo Conac, la Muzeul Național "George Enescu" din București. Din program: Bach, Mozart, Enescu. Evenimentul cultural este și unul caritabil, pentru că fondurile strânse îi voi ajuta pe copii din județul Mureș.

10
/08
/15

''Doamna comediei românești'', una dintre reprezentantele Generației de Aur a teatrului românesc, împlineşte astăzi 86 de ani. Tamara Buciuceanu-Botez a debutat în 1952, pe scena Teatrului Giulești (actualul Odeon), cu rolul Marfa din ''Makkar Dubrava''.

09
/08
/15

Libertatea e o temă eternă, care, mai ales în zilele noastre, este deosebit de importantă, provocatoare şi contrariantă, aşa cum remarca un critic din Muntenegru, după premiera spectacolului Un Đilas obişnuit de Radmila Vojvodić, montat la Teatrul Naţional din Podgorica, spectacol selectat în programul Festivalului Internaţional de Teatru NETA 2015 (28 august-4 septembrie), cu o unică reprezentaţie pe scena Sălii Studio a Naţionalului bucureştean, marţi 1 septembrie, de la ora 18.00.

09
/08
/15

Editura Polirom lansează în această săptămînă pe piaţa de carte o nouă colecţie, „Studii Româneşti/Romanian Studies/Études Roumaines/Rumänische Studien”, un proiect ce se adresează specialiştilor, dar şi publicului larg interesat de istoria şi cultura română.

08
/08
/15

Câştigătorul Premiului Oscar, actorul Ben Kingsley acceptă o nouă provocare şi face schimb de identitate cu Ryan Reynolds, odată cu premiera filmului Self/Less: Transfer de viaţă, care va putea fi urmărit în cinematografe din 7 august, fiind distribuit de Freeman Entertainment.

08
/08
/15

În această vară, la Institutul Cultural Român se dezvoltă cunoștințe și se cultivă pasiuni: de pe 10 august, artiști, jurnaliști și scriitori vin în sala și în grădina ICR (Aleea Alexandru 38, București) să-și împărtășească experiențele, pe înțelesul celor mici, dar și pe gustul celor mari.

07
/08
/15

Câteodată, viața privată a muzicienilor este mai palpitantă decât ficțiunea. Știați că Bach a avut 20 de copii, Mozart avea un umor scatologic, iar Wagner a întreținut relații amoroase scandaloase?

07
/08
/15

Performance-ul Explicit Content cu Sergiu Matiş va fi prezentat la teatrul Schauspielhaus din Viena, luni, 10 august, la ora 23.00 şi miercuri, 12 august, la ora 21.00. Reprezentaţiile au loc în cadrul ImPulsTanz 2015, festivalul internaţional de dans de la Viena care se va încheia pe 16 august.

07
/08
/15

Muzicienii austrieci Johann Strauss Ensemble, supranumiți de presa internațională "Regii Valsului", vor străbate ţara noastră într-un turneu național, între 10 şi 21 decembrie. Concertul de la București va avea loc pe 21 decembrie în proaspăt renovata Sală Mare a Teatrului Național.

07
/08
/15

Astăzi obişnuim să purtăm masca potrivită. Interesul pentru mimică, pentru figură şi mască pare să se disipe tot mai mult în contemporan. Poate că s-a transfigurat în performance, s-a transmutat în multi-medialitatea spectacolului contemporan, pe o scenă unde se tinde către spargerea celui de-al patrulea perete. O scenă unde se cere tot mai mult integrarea publicului printre actori şi unde interactivitatea este importantă.