Spectacolul ‘’Magic Naţional’’ la final de stagiune TNB 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-magic-national-la-final-de-stagiune-tnb-2017/

Magic Naţional de la Teatrului Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti, jucat pentru ultima oară în stagiunea 2017, este un spectacol cu momente de muzică, actorie, dans, poezie.

Un articol de Corina Dima|27 iunie 2017

Duminică, 18 iunie 2017, la sala mare a TNB a avut loc Magic Naţional, un spectacol-concert, aşa cum era menţionat în program, cu cel puţin zece reprezentanţi ai scenei naţionalului. Acest spectacol s-a mai jucat la Teatrul Naţional, ca reprezentaţie ce precede sărbătorile de Crăciun, la sfârştul anului 2015 pentru prima dată (premieră decembrie 2015, apoi reluat în ianuarie 2016).

Într-o seară de duminică de iunie, înainte de sfârşitul stagiunii teatrale, publicul bucureştean (în sală public majoritar de 50-60 ani) a avut parte de o reprezentaţie construită dintr-o alăturare de muzică şi poezie, teatru, dans contemporan sau step şi momente-parodie muzicale şi actoriceşti semnate ActOrchestra.

Ţinând cont de faptul că majoritatea pieselor muzicale şi intermezzo-urile dintre momente artistice au fost interpretate de familia Drăgoi, în prim-plan fiind acordeonistul Emy Drăgoi, spectacolul a căpătat semnificaţia unui spectacol Emy Drăgoi & friends. Pe scenă Emy Drăgoi a fost alături de 3D Pro’ect & Jazz Hot Club Romania (avându-i în centru pe cei 2 acodeonişti Bica Drăgoi şi Emilian Jr., tatăl şi nepotul lui Emy Drăgoi),  dar şi de fiicele sale, în interpretări solistice, Alessia Drăgoi de 9 ani şi Bianca Drăgoi de 13 ani, eleve ale Colegiului de Artă “Carmen Sylva” din Ploieşti (anul acesta elevele au câştigat locul 3 la Olimpiada naţională a şcolilor şi liceelor de artă, la Colegiul “Sabin Drăgoi” din Arad). Familia Drăgoi ne-a purtat cu uşurinţă prin stiluri muzicale diferite, de la sonorităţi de jazz la muzică clasică, de la muzică lăutărească la şansonete sau romanţe.

Percuţionistul Lucian Maxim a susţinut, cu mult elan ‘’ritmic’’ şi măiestrie, cu ajutorul diverselor instrumente de percuţie, întregul repertoriu al artiştilor (inclusiv momentul coregrafic de dans contemporan al lui Istvan Teglas).

Dintre artiştii teatrului naţional au ieşit în evidenţă momentele muzicale interpretate de două actriţe (surprize foarte plăcute, pentru cine nu le ştia în această ipostază): Anca Sigartău (de la Leliţă Ioană la muzică lăutărească sau la şansonete cântate în franceză) şi Medeea Marinescu (atât la pian, dar mai ales vocal –Love for sale-).

Un moment intens ne-a oferit Marius Manole prin recitarea poeziei ‘’Fericirea‘’ de Zaharia Stancu (actorul şi-a şters, de câteva ori, lacrimile ce se observau pe obraz). Ion Caramitru, care a semnat şi regia spectacolului, ne-a recitat versuri scrise cu multă sensibilitate de poeţi precum Nichita Stănescu sau Ana Blandiana.

Lari Giorgescu ne-a prezentat cu prospeţime şi tonus un monolog ce a descris forfota unui târg, cu bunătăţile şi târgoveţii lui (I.L. Caragiale – Moșii).

ActOrchestra (Emilian Mârnea, Petre Ancuța, Florin Călbăjos) au adus un suflu proaspăt spectacolului prin abordarea lor nonconformistă şi amuzantă – prin alăturarea muzicii clasice de teatrul non-verbal sau elemente de pantomimă.

Pentru că gusturile nu se discută şi manifestările artistice trebuie să acopere un public cât mai larg, este salutar genul de spectacol-concert propus de naţionalul bucureştean. Dar, recomandarea vine pentru mai multă atenţie la detalii, începând cu sonorizarea (planul acordeoniştilor a fost prea tare în comparaţie cu solista Anca Sigartău, spre exemplu, la fel, vioara Biancăi Drăgoi a fost mult prea tare) sau partea video (când industria video a evoluat atât de mult şi se fac filmuleţe, ilustraţii speciale dedicate unor spectacole, să proiectezi nişte poze pe fundal cu stiluri atât de diferite unele faţă de altele, în acelaşi spectacol, cu efecte diverse deasupra, nu este onorat pentru un spectacol TNB, cu atâţia specialişti; dacă nu există bugete alocate atunci se pot elimina nişte efecte video care pot chiar dăuna atmosferei create) şi totodată de a echilibra momentele anumitor arte/ artişti. S-a simţit, de asemenea, lipsa unui mesaj sau a unei unităţi a spectacolului. Recomandabil pentru un astfel de spectacol este unitatea tematică (este cel mai lesne să alegi o temă sub care să se desfăşoare spectacolul) sau unitatea stilistică asumată, mai exact un fir comun, conducător, care să lege astfel de momente artistice şi să existe astfel un mesaj al spectacolului.

Pe 7 august 2017 spectacolul Magic Național va participa în Macedonia la cea de-a 57-a ediţie a Festivalului Internaţional de Vară, Ohrid 2017.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.