Spectacolul „Solitaritate”, o surpriză frumoasă a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-solitaritate-o-surpriza-frumoasa-a-festivalului-de-la-avignon/

Autoarea spectacolului „Solitaritate”, Gianina Cărbunariu şi trei dintre actorii Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, Florin Coşulet, Cristina Ragos şi Ali Deac au participat la o discuţie cu publicul organizată de Festivalul de la Avignon.

Un articol de Liliana Matei|24 iulie 2014

A fost o întâlnire care a oferit prilejul multor spectatori să-i cunoască pe artişti, să le pună întrebări legate de estetica spectacolului şi de temele abordate. La finalul discuţiei a fost organizată şi o sesiune de autografe, dat fiind faptul că textul „Solitaritate” tocmai a fost publicat de editura Actes Sud.

Echipa TNRS prezentă la Avignon a luat şi câteva scurte interviuri, dorind să cunoască percepţia publicului asupra spectacolului. Iată câteva impresii:

  • „Văzând acest spectacol am avut senzaţia că a fost jucat în limba mea, în limba franceză.”
  • „E important să poţi vedea şi un spectacol de teatru politic, pentru că nu vedem astfel de subiecte abordate foarte des. În plus, mi s-a părut interesantă legătura dintre jocul actorilor şi realitate, este un spectacol de mare forţă!”.
  • „Deşi critica politică este foarte acidă, spectacolul este fin, nu este brutal, are o latură delicată şi mult umor care denunţă în mod subtil situaţia dificilă din ţara dumneavoastră, care se regăseşte însă şi la noi într-o oarecare măsură.”
  • „Mi-a plăcut foarte mult jocul actorilor şi felul cum au interacţionat între ei, dar şi cu publicul. A fost superb!”.

ICR Paris a organizat pe 23 iulie o masă rotundă despre teatrul românesc şi provocările realităţii, la care au participat Gianina Cărbunariu (regizor şi dramaturg), Béatrice Picon-Vallin (director de cercetare CNRS), Iulia Popovici (critic şi curator artele spectacolului) şi Mirella Patureau (cercetător CNRS şi critic de teatru RFI). Dupa discuţie a avut loc lectura textului Asparagus de Gianina Cărbunariu, în traducerea Mirellei Patureau.

În aceeaşi zi a fost proiectat filmul „Kapitalism, reţeta noastră secretă” de Alexandru Solomon, care are o strânsă legătură tematică cu spectacolul. Proiecţia a fost urmată de un dialog cu spectatorii moderat de Gianina Cărbunariu. Au fost reacţii excelente, foarte multe intervenţii ale publicului care a făcut conexiuni între personajele şi situaţiile ce apar în film şi scenele de ficţiune din spectacolul „Solitaritate”.

După prima serie de reprezentaţii a spectacolului „Solitaritate” la Festivalul de la Avignon, continuă să apară cronici  favorabile în presa franceză.

  • L’ Humanité: „Cu mijloacele farsei și ale grotescului, Gianina atacă dur și ironic pentru a vorbi despre tragismul situațiilor ce se înlănțuie pe parcursul diferitelor scene, într-o mise en scène simplă însă teribil de eficace. (…) Teatrul său este ireverențios. Atuul său este sensul umorului și al derizoriului pe care ea îl distilează în fiecare replică. Râsul este încrâncenat și ne vorbește despre o Românie care a trecut de la comunism la liberalismul banului.” (Marie-José Sirach)
  • La Croix: „Scriitura este vie, tonul acerb şi umorul devastator”. (Didier Méreuze)
  • Contemporain.net – „Utilizând cu brio ironia și caricatura, Gianina Cărbunariu răspunde proiectului Villes en Scène/Cities on Stage cu un mare spectacol politic, o critică adusă atât propriei țări, cât și întregii Europe”. (Renan Benyamina)
  • Rideau! – Blogul de teatru al lui Jack Dion: „Solitaritate este un spectacol vitriolant care critică moravurile actuale într-o țară ce a trecut de la stalinismul cel mai abject la capitalismul cel mai sălbatic.(…) Este un tip de teatru care are forța unui pumn în față, acuzator, tulburător, în care nimic nu e interzis. (…) Spectacolul este una dintre surprizele plăcute ale acestei ediții a festivalului.”

Solitaritate este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. O producție originală pentru ORAȘE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanțat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanțat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

Cu prilejul „Zilei Brâncuși ” care se sărbătorește la nivel național în fiecare an, la 19 februarie, MNAR prezintă în perioada 19-26 februarie 2017 o selecție de fotografii-document care surprind pe de o parte etapele instalării Coloanei Infinitului la Târgu-Jiu și pe de altă parte atmosfera atelierului parizian al lui Constantin Brâncuși care, în unele imagini, apare alături de sculpturile sale.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

O cărticică scrisă în 1943 de Antoine de Saint-Exupery, pasionat aviator, autor de cărţi de aventuri şi amintiri, reporter de război, avea să devină cea mai celebră operă literară de limbă franceză din secolul XX şi să creeze un simbol cu valoare de cult. După succesul înregistrat la Cluj Napoca si Brașov, unde s-au jucat cate doua reprezentații cu casa închisă, "Micul Print" pornește mai departe în călătorie, oprindu-se si la Alba Iulia și Sibiu.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

17
/02
/17

Într-o zi de 17 februarie avea loc, la Milano, premiera mondială a operei "Madame Butterfly" de Puccini. Tot într-o zi de 17 februarie încetau din viață Giordano Bruno (susţinător al teoriei coperniciene conform căreia Pământul şi celelalte planete se rotesc în jurul Soarelui şi în jurul propriilor axe) și celebrul dramaturg francez Moliere (Jean Baptiste Poquelin).

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).

16
/02
/17

Biletele individuale pentru Festivalul Enescu 2017 s-au pus în vânzare în această dimineață (16 februarie), de la ora 10.00, în rețeaua EVENTIM, atât online, cât și în rețeaua magazinelor EVENTIM din întreaga țară la birourile EVENTIM din București și din țară, precum și pe site-urile EVENTIM din străinatate şi în reţelele EVENTIM internaţionale. Între 2 și 24 septembrie, Festivalul Enescu aduce la București și în alte șapte orașe din peste 3.000 de artiști din întreaga lume în cadrul a 80 de evenimente.