Stela
https://www.ziarulmetropolis.ro/stela-1/

CRONICĂ DE FILM Realizat în principal pentru televiziune, cu sprijinul TVR (unde a şi fost difuzat în noiembrie), dar cu intenţia de a fi lansat în 2018 şi în cinematografe, „Popeasca” este un documentar simplu şi eficient, pe alocuri încărcat de emoţie, despre Stela Popescu, regizat chiar de nepoata actriţei, tânăra cineastă Stanca Radu.

Un articol de Ionuţ Mareş|22 Februarie 2018

Început în 2015, an când au fost realizate și filmările care asigură partea contemporană, destul de consistentă, a filmului, „Popeasca”, documentar inedit despre Stela Popescu, a fost încheiat în 2017. Iar finalizarea sa a venit în contextul morții neașteptate a actriței, la 23 noiembrie, la vârsta de aproape 82 de ani.

După cum i-a mărturisit regizoarea Stanca Radu jurnalistului și criticului Iosif Prodan într-un interviu pentru Docuart.ro din octombrie anul trecut, filmul era programat să fie terminat chiar în 2015, când starul a împlinit 80 de ani. Numai că lucrul îndelungat cu numărul impresionant de materiale video vechi a întârziat apariția cu doi ani.

Așa cum era de așteptat, această parte cu imagini publice din arhiva televiziunii naționale, deși în bună măsură cunoscute de generații diferite datorită faptului că sunt cu regularitate difuzate, asigură energia filmului, care e lipsit de orice comentariu auctorial din off.

Fără a chestiona în vreun fel natura fragmentelor de arhivă, cele mai multe din primii ani de spectacole televizate, și fără a discuta, de pildă, ce reprezentau ele în epoca în care au apărut sau ce mai înseamnă în prezent, Stanca Radu le folosește totuși, de multe ori, pentru a ilustra sau a continua jucăuș idei din interviurile pe care le-a realizat în 2015 cu bunica sa.

Interviuri destul de convențional puse în scenă (în casa din București sau pe teresa ori în curtea vilei de la mare), în care actrița rememorează câteva repere din biografia sa artistică și personal-afectivă, de la amintirile cu părinții și venirea în România din Republica Moldova, la începuturile carierei și întâlnirea de mai târziu cu celebrul om de televiziune Mihai „Puiu” Maximilian și apoi momentul Revoluției și primul deceniu postcomunist.

Este o strategie de montaj simplă, dar extrem de eficientă, care asigură cursivitate narativă și care sugerează că traseul vieții și-ar fi găsit uneori exprimarea sau prelungirea, fie și întâmplător, în creația artistică – o frumoasă idee cinematografică. Dar și o metodă de a trasa un portet bogat în imagini – un lucru de altfel firesc, din moment ce actrița și-a construit celebritatea extraordinară în primul rând pe imagine, fie ea televizată sau de cinema, dublată, bineînțeles, de numeroasele apariții în teatru (celebritate reconfirmată, de pildă, într-o secvență la piață, unde este recunoscută și oprită de toată lumea).

O altă miză a filmului, favorizată și de relația specială a regizoarei cu protagonista sa, dar exploatată insuficient, este de a o arăta pe Stela Popescu dincolo de cunoscutele (și simpaticele) imagini din spectacolele de divertisment și de fragmentele de interviuri, de dinainte sau de după 1989, acordate la televiziune.

Pentru asta, tânăra regizoare introduce o bucată dintr-un filmuleț de familie realizat la o masă festivă în 1995. Fragmentul este emoționant nu doar pentru că o arată pe actriță în mijlocul familiei și prietenilor, fără aura glamour din imaginile „oficiale”, dar mai ales pentru că în el apare tatăl ei. Iar montajul plasează momentul imediat după ce actrița vorbește despre părinți, și în special despre destinul tragic al tatălui (deportat în Siberia mai mulți ani), într-unul din interviurile speciale pentru film.

Tot în această direcție e deglamourizării, a căutării naturaleții omului din spatele persoanei publice, sunt și cele câteva secvențe din viața de zi cu zi a Stelei Popescu: deja amintitul moment de la piață; o discuție între nepoată și bunică, la masa din bucătărie, care arată temperamentul puternic al artistei; o scenă din culise când este felicitată și se lasă fotografiată și intervievată după ce a fost aplaudată la finalul unui spectacol la Teatrul de Revistă în ziua împlinirii a 80 de ani; căutarea cheilor rătăcite prin casă; o vizită la coafor; o discuție relaxată cu familia pe teresa casei de la malul mării (secvență în care, surprinzându-l pe operator că o filmează aproape pe ascuns, îi cere să oprească aparatul).

Departe de a fi inovator și fără a-și asuma mari riscuri, dar știindu-și bine țintele (și anume, să facă un portret onest al actriței, destinat unui public cât mai larg, așa cum Stela Popescu a fost îndrăgită de marele public), „Popeasca” este un documentar mai mult decât agreabil. Deși nu aduce lucruri noi despre o personalitate căreia i-a plăcut întotdeauna atenția celorlalți, filmul are farmec prin această pendulare între strălucirea spectacolelor din tinerețe și firescul vieții la bătrânețe –  un montaj ce permite și o subtilă meditație asupra trecerii timpului.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »