STOP CADRU la filmări. O expoziție de Silviu Gheție
https://www.ziarulmetropolis.ro/stop-cadru-la-filmari-o-expozitie-de-silviu-ghetie/

Privirea lui Silviu Gheţie este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor şi prin expresivitatea personajelor din faţa obiectivului, fotografiile sale concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2015

Ce este fotografia din timpul turnării unui film? Este o imagine artistică ce surprinde două realități. Oferă un joc dublu, pentru ca în final să-și câștige propria voce, distinctă.

Pe de o parte, astfel de fotografii de pe platourile de filmare înregistrează frânturi din realitatea ficțională (!) livrată de filmul aflat, la acel moment, încă în faza de construcție. Unele personaje sunt cele regăsibile ulterior în film, fotografiate în ipostaze asemănătoare, dar totuși diferite, de cele din viitoarea peliculă.

Apoi, sunt numeroasele și nevăzutele personaje din spatele camerei de filmat și din echipa tehnică, în frunte cu regizorul. Fotografiile de la filmări surprind astfel, pe de altă parte, realitatea unui proces artistic. Un making-of din instantanee.

expo silviu ghetie (6)

Acestea sunt câteva din mizele propuse de excelenta expoziție inspirat intitulată „Stop Cadru”, a fotografului Silviu Gheție, organizată, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în cadrul celei de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

„Stop Cadru” adună zeci de fotografii de pe platourile câtorva filme românești celebre ale ultimilor ani (2004-2014), pornind de la „Aferim”, al lui Radu Jude, căruia îi este dedicată una din sălile expoziției, și continuând cu „Legături bolnăvicioase”, de Tudor Giurgiu, „Boogie”, de Radu Muntean, „Eu când vreau să fluier, fluier”, de Florin Șerban, „Loverboy”, de Cătălin Mitulescu, „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, și „Box”, de Florin Șerban, încă nelansat în cinematografe.

Privirea lui Silviu Gheție este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor și prin expresivitatea personajelor din fața obiectivului (figuranți, actori, regizor, director de imagine), fotografiile concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

expo silviu ghetie (3)

Pentru cinefili și pentru iubitorii Noului Cinema Românesc, fotografiile lui Silviu Gheție sunt delicii care îmbogățesc tabloul general asupra filmelor ultimilor ani. Dă la o parte cortina de deasupra unui proces, altfel, inaccesibil.

Dar aceste instantanee nu sunt doar fragmente de informație și pete de culoare. Sunt opere de artă create pe seama realizării unor opere cinematografice. Vedem figuranți și actori în momente de respiro, în cadrul pregătirilor sau chiar în timpul filmării propriu-zise.

expo silviu ghetie (2)

Și, mai semificativ, regizorii sunt surprinși în plin proces pentru ceea ce va fi viitorul film: Radu Muntean discutând cu un copil din distribuție, Radu Jude și Tudor Giurgiu mergând îngândurați printre decoruri și sub privirile figuranților, Florin Șerban oferindu-le indicații actorilor sau Cătălin Mitulescu luându-și un moment de repaus lângă o cameră de filmat.

Vernisajul expoziției „Stop Cadru” va avea loc joi, 4 iunie, la ora 17.30, în prezența fotografului Silviu Gheție.

 



04
/01
/21

Albumul bilingv „Azur de Lisabona”/ „Azul de Lisboa”, realizat de Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, cu sprijinul Fundației Bonte, a avut prezentarea oficială în ultima lună a anului.

18
/12
/20

Muzeul Național Cotroceni lansează joi, 17 decembrie 2020, Portret de artist, un proiect de anvergură care îi are în prim plan pe unii dintre cei mai importanți artiști plastici ai momentului. Artiștii se destăinuie în fața publicului într-o suită de interviuri care reflectă emoțiile și părerile lor despre situația generată de pandemie, despre parcursul creațiilor și al artei în general, despre propria evoluție în domeniul artei și în situația actuală.

14
/12
/20

Până pe 28 martie 2021, Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția temporară Piranesi. Arhitecturi și fantasme, deschisă din 5 decembrie 2020. Expoziția aniversează 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR, anunță organizatorii.

12
/12
/20

Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” organizează în perioada 12-20 decembrie 2020, în zilele de weekend – 12, 13, 19 și 20 decembrie – evenimentul Am venit să colindăm „Florile Dalbe”.

04
/12
/20

Pe 8 decembrie 2020, începând cu ora 13:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, va avea loc primul eveniment de promovare din cadrul Proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri restaurate din colecția Muzeului Teatrului Național București”, proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

03
/12
/20

Muzeul Național de Artă Contemporană al României se alătură colegilor din Rețeaua Națională a Muzeelor din România, instituțiilor culturale non-guvernamentale și creatorilor independenți, manifestându-și dezacordul cu strategiile promovate de Visarta pentru a consolida cadrul a ceea ce se urmărește în mod implicit a deveni un monopol asupra gestionării drepturilor percepture din comunicarea publică a operelor de artă vizuală.

27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.