„Superhombre”, documentarul despre alpinistul Horia Colibăşanu, din ianuarie în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/superhombre-documentarul-despre-alpinistul-horia-colibasanu-din-ianuarie-in-cinematografe/

Documentarul „Superhombre” (2019), despre cunoscutul alpinist timişorean Horia Colibăşanu, va putea fi văzut în cinematografe de la sfârşitul lunii ianuarie, când filmul va începe un turneu în mai multe oraşe din ţară, în prezenţa echipei.

Un articol de Liliana Matei|13 decembrie 2019

„Superhombre” este realizat de Lucian Mircu şi Mircea Gherase şi este produs de Asociația Marele Ecran și Fundația PressOne.

Premiera oficială a filmului în România va avea loc în București la 31 ianuarie, la Cinema Muzeul Țăranului din cadrul Muzeului Național al Țăranului Român, cu participarea echipei filmului. Va fi urmată de alte proiecții speciale în marile orașe, printre care Timișoara, Arad, Sibiu, Cluj, Oradea și Brașov.

Documentarul îl urmăreşte pe Horia Colibăşanu în cele trei ipostaze ale sale, pe care încearcă le ţină în echilibru: alpinist de top, soţ şi tată a doi copii şi medic stomatolog.

În perioada 2016-2018 au fost documentate și filmate îndeaproape trei din expedițiile lui Horia Colibășanu în Himalaya și viața lui între expediții. În 2016, directorul de imagine şi co-regizorul Mircea Gherase a filmat ascensiunea alpinistului timișorean pe muntele Manaslu din Nepal, până la 6.000 de metri altitudine. Iar în 2017, Horia Colibășanu devenea primul român care urca pe Everest fără oxigen suplimentar, filmându-și singur reușita până la 8.848 de metri.

Românul cu cele mai mari performanţe în alpinismul de altitudine, cu opt „optmiari” (vârfuri peste 8.000 de metri) urcați, Horia Colibășanu se cațără în stil pur alpin, fără șerpași de altitudine și fără oxigen. A stabilit cinci premiere românești, începând cu K2, supranumit „muntele alpiniștilor”, în 2004. E în continuare singurul român care a ajuns pe K2, Annapurna și Dhaulagiri, trei dintre cei mai periculoși cinci munți din lume.

În 2019, preşedintele României i-a conferit lui Horia Colibăşanu Ordinul Național „Steaua României” în grad de Cavaler, în semn de recunoaștere pentru performanța sportivă și contribuția semnificativă adusă alpinismului românesc.

În luna iulie a acestui an, „Superhombre” a avut o primă proiecţie, în faţa a peste 700 de spectatori, la festivalul de film Ceau, Cinema! din Timișoara, urmată de o lungă și entuziastă discuție a echipei cu publicul.

Superhombre” e „scrutător fără să fie indecent, e cumpătat în sublinierea relaţiei pericol-reuşită, e atent la eroizare (…) încât să o facă să treacă drept normalitate umană (…) Un film pe care îl urmăreşti cu plăcere, cu un happy end ştiut. Rămâne să descoperi cât de happy e end-ul”, scria criticul Lucian Maier pentru LiterNet.

Filmul devine repede atașant, căci strategia sa, foarte eficace, e să-l arate pe Colibășanu mai ales în sânul familiei, departe de glorie și de munte, unde are probleme cât se poate de triviale de rezolvat”, remarca şi criticul Victor Morozov în revista „Dilema veche”.

Premiera internațională a documentarului a fost în octombrie la Festivalul Filmelor de Munte din Poprad, în Slovacia, urmată de selecţii în competiţia Krakowia Gorski Festiwali, un festival de tradiţie din Polonia, şi în competiţia Mendi Film Festival, în capitala Ţării Bascilor, Bilbao, unul dintre cele mai importante festivaluri de cultură montană din Europa (6-15 decembrie 2019).

Montajul a fost realizat de Gabi Basalici (Playtime Post) și Ciprian Cimpoi, care au avut la dispoziţie peste 100 de ore de filmări, inclusiv din arhiva personală a alpinistului, strânsă în ultimii 15 ani. Designul de sunet îi aparţine lui Filip Mureșan, iar muzica originală a fost creată de compozitorul timișorean Cári Tibor.

Documentarul independent „Superhombre” este produs de Asociația Marele Ecran și Fundația PressOne, cu susținerea Vitas România, Haufe Group, Kathrein România, Ness România și Club Sportiv Alternative TM.

Mai multe detalii aici și pe pagina de IMDb a filmului.

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.