TESZT 2022: „Teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile diferitelor culturi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/teszt-2022-teatrul-arata-asemanarile-contrastele-si-paradoxurile-diferitelor-culturi/

Între 22-29 mai are loc la Timişoara Festivalul Euroregional de Teatru TESZT nr. 13. În creuzetul multicultural al capitalei culturale europene de anul viitor, 24 de spectacole din 11 ţări vor explora în cheie contemporană istorii cu şi despre om în faţa unor mari provocări ale sufletului şi istoriei.

Un articol de Cristina Enescu Aky|20 mai 2022

Cover foto: „Tragedia omului”, regia Silviu Purcărete

Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România sunt țările din care companii de teatru de stat și independente vor prezenta spectacole mai mult sau mai puțin clasice, pe teme dintre cele mai intense ale vremurilor noastre precum responsabilitatea colectivă, răspunsul omului și al umanității în fața dragostei, a răului și a suferinței.

Vor fi prezentate și 3 spectacole de dans (superproducția „May B”, inspirată de opera lui Beckett și coregrafiată de Maguy Marin, celebru dansator și coregraf francez, unul dintre cele mai importante figuri ale Noului val francez; „OMMA” o coregrafie pentru 8 dansatori africani semnată de cunoscutul „artist fără frontiere și fără bariere”, plurivalentul Josef Nadj; și „Empty Floor”, spectacolul trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa). Adăugați și trei concerte (rock, jazz și world music), și veți avea panorama unui eveniment pentru care merită să faceți o călătorie de turism cultural la Timișoara. Puteți consulta programul integral al TESZT aici.

Pentru că norocoasa ediție nr. 13 a TESZT își propune să dea un boost pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiștii, și să catalizeze și mai multe conexiuni între culturi (locale, europene, artistice), directorul Teatrului Maghiar din Timișoara Balázs Attila ne-a împărtășit ce aduce important acest festival, dar și teatrul în general, în prezentul nostru tulburat, și care sunt de fapt mizele întâlnirilor artistice dintre oameni și culturi diferite.

Balazs Attila, directorul Teatrului Maghiar de Stat și al Festivalului TESZT

Cum își propune TESZT 2022 să fie un „un boost al poftei de teatru”?

În primul rând, trebuie să amintim ideea care a creat TESZT. Se regăsește în numele său – „találkozó”, adică întâlnire. Am căutat mereu artiști și creatori ale căror întâlniri cu publicul și între ei să conducă la rezultate noi. În 2020 și 2021, toate acestea au fost anulate din cauza pandemiei. Așadar este nevoie de o regândire a situației. În al doilea rând, avem nevoie de un boost pentru a restabili situația de acum doi ani. Dar nu dorim doar o re-stabilizare, ci să oferim o secțiune transversală a situației actuale. Pe parcursul săptămânii de festival, așadar, ne uităm în urmă și privim spre viitor, trăind în același timp, intens, în prezent.

Un festival euroregional, organizat într-un oraș cu o îndelungată tradiție de intersecție a mai multor culturi. Ce aduce teatrul important și util în comunicarea interculturală din zonă dar și în general, din lume?

Teatrul este arta prezentului, iar atunci când vine vorba de intersecția diferitelor culturi, teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile lor. Timișoara se află în poziția norocoasă de a îmbrățișa mai multe culturi și de a experimenta acest lucru în mod real în viața de zi cu zi. Deci aveam făcut deja primul pas. Dacă găsim puncte de convergență, acesta este un al doilea pas. Dacă apoi căutăm și găsim conexiuni în teatru, suntem deja la jumătatea drumului. Ce aduce teatrul și este important? Să ai atâtea întâlniri într-o săptămână, de la local (Timișoara) la regional (Balcani) și la mai larg (Europa) este un pas uriaș. Experiența noastră de până acum arată că aceste întâlniri conduc la rezultate noi. Am putea enumera o serie de coproducții teatrale importante care au fost concepute în aceste 13 ediții, dar și exemple în care bazele cooperării au fost puse la TESZT. Oportunitatea există acum, când se pot contura sinergii. Sarcina noastră este de a crea cadrul pentru întâlniri.

În jurul căror teme principale gravitează spectacolele invitate?

Una dintre cele mai importante este refacerea relației teatru-public, refacerea funcției sociale a teatrului, repunerea în funcțiune a vechilor comunități și crearea de noi comunități creative. Spectacolele pe care le prezentăm noi, teatrul-gazdă, au fost lansate chiar înainte de pandemie și în timpul pandemiei – „Tragedia omului”, în regia lui Silviu Purcărete, și „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacolul regizorului Adrian Sitaru, cu care am inaugurat programul Teatrul-cinema.

Una dintre principalele caracteristici ale perioadei pe care am lăsat-o în urmă a fost incertitudinea. Acest lucru se regăsește, evident, în aproape toate producțiile. Căutarea și depășirea limitelor este, de asemenea, o temă importantă, experimentată și exprimată într-o formă sau alta de toți artiștii. Persoanele sensibile, adică și artiștii, sunt, de asemenea, fragile în situații extreme – vulnerabilitatea lor se reflectă și în munca lor. Ce a schimbat în noi și, fundamental, în relațiile dintre noi (auto)izolarea, distanțarea socială, cum s-a modificat arhitectura relațiilor interumane și artistice în noua realitate sunt interogații care definesc selecția acestei ediții a TESZT.

O altă problemă este responsabilitatea popoarelor și a comunităților care au trecut prin situații de război. Problema participării, a traumei, a implicării sau neimplicării – rezultă din producțiile teatrelor din Croația și Bosnia. Nici temele eroismului și trădării nu pot fi evitate în aceste situații extreme.

Lumea unică a lui Beckett din „May B”, ciocnirea dintre tradiție și viața modernă în „Omma”, confruntarea cu boala din „Empty Floor”, sunt discutate cu ajutorul coregrafiei. Printre temele abordate se numără și reinterpretarea formelor clasice, sub forma meta-teatrului și a teatrului în teatru. Limitele toleranței publicului sunt împinse la maxim atunci când acesta este invitat la un maraton teatral de 10 ore, „no title yet”.

Trecând dincolo de zidurile teatrului, vom gusta din secretele ascunse ale orașului, din referințele de actualitate ale lui Dostoievski, din culturile care se întâlnesc la graniță – am inclus producții ale companiilor independente din Timișoara: Basca, Unfold Motion, Arte-Factum. De asemenea, vom umple spațiile din jurul teatrului cu un spectacol interactiv, „One single breath”, și o super producție de mari dimensiuni, „Moby Dick”. TESZT are 24 de spectacole, teatru, dans contemporan sau concerte.

Ce s-a schimbat (în rău, dar și în bine) în acești ultimi doi ani în relația dintre teatru și public, și cum preconizați această relație în cadrul TESZT 2022?

Partea negativă a fost văzută și auzită pe toate canalele. Suntem interesați de întrebările care sunt puse, de soluțiile și posibilitățile care decurg din aceasta. O situație evidentă este izolarea, resimțită de toți în moduri diferite la nivel individual și comunitar –  aceasta este prezentă în aproape toate producțiile din TESZT. Relațiile s-au schimbat, iar teatrul trebuie să răspundă la acest lucru. De aceea, am adunat diferite perspective prin care să reflectăm asupra distanțelor noi, fizice și sufletești, existente acum între oameni. Comunicarea însăși s-a mutat în alte planuri.

Când spectatorii văd teatru făcut de „alții” (din alte orașe, țări, culturi), ce credeți că le aduce asta? Devenim oare puțin mai curioși, mai toleranți….?

TESZT este ca duminica teatrului maghiar din Timișoara. Este o sărbătoare în care creatorul se odihnește și contemplă. Dacă spectatorul este deschis, curiozitatea sa este satisfăcută. Paleta este foarte colorată, toată lumea are de ales, de acceptat sau de respins. Esențial este că fiecare simte o atingere la un anumit nivel. De aici este doar un pas pentru a pune roțile în mișcare. TESZT ne face curioși, receptivi, pe scurt – oameni care gândesc și simt. Treaba noastră, ca organizatori, este să oferim instrumentele pentru a crea schimbarea.

În aceste vremuri complicate, ce putem găsi în teatru care poate avea relevanță pentru „viața reală”?

Totul pornește de la „viața reală”. Dar dacă întoarcem punctul de vedere, putem găsi „viața reală” în teatru. Teatrul construiește parabole, spune povești, exprimă sentimente și idei prin mijloace specifice. De aici putem trage învățăminte, ne putem îmbogăți emoțional, ne reîncărcăm. Cel mai important lucru este să se stabilească și să se mențină o relație reciprocă dinamică prin care aceste canale să devină permeabile.

Veniți la TESZT 2022 pentru că …?

.. indubitabil veți avea parte de provocări, explorări, chiar revelații.



25
/07
/16

București Mall prezintă expoziția Instalart/ Obiect/ 004, ce reunește șase proiecte de design destinate mediului urban, realizate de cunoscuți designeri și arhitecți români. Expoziția, lansată în cadrul unui vernisaj pe 21 iulie, rămâne la București Mall până pe 9 august, când se va muta în Plaza România, pentru alte 3 saptamani.

22
/07
/16

O expoziţie de fotografii intitulată “Pe urmele eroilor din Primul Război Mondial” va fi organizată, în perioada 25-31 iulie, de către Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, în foaierul Sălii Eforie a Cinematecii Române. Evenimentul se înscrie în seria de manifestări prilejuite de aniversarea împlinirii unui secol de la intrarea României în prima conflagraţie mondială. Intrarea este liberă.

08
/07
/16

Sâmbată și duminică, pe 16 și 17 iulie, cele mai înverzite locuri din centrul capitalei, Grădina Verona, J’ai Bistrot și Grădina Sticlarilor, se deschid pentru publicul din oraș cu activități informative și reacreative, produse și meșteri care manifestă alternativa organică a vieții de oras: ORGANIC DAYS – festival de trai simplu, frumos și sănătos.

30
/06
/16

Două lucrări ale românului Adrian Ghenie au fost vândute, zilele trecute, cu o sumă totală care depășește 2 milioane de lire sterline, în cadrul unei licitații de artă contemporană organizate de Casa Sotheby's din Londra.

29
/06
/16

În campania de susținere a subscripției naționale pentru achiziția operei lui Constantin Brâncuși „Cumințenia pământului” se implică, începând de astăzi, trei celebrități de calibru din sportul românesc: Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi și Ilie Năstase. Celor trei legende li se alătură în acest demers vedeta de televiziune Virgil Ianțu

27
/06
/16

Noul proiect cinematografic al lui Radu Jude, un documentar dedicat colecției Costică Acsinte , combină aproximativ 2000 de fotografii din cele 7500 ale colecției lui Acsinte și diverse materiale din Arhiva Națională de Filme și din Arhiva Societății Române de Radiodifuziune. Născut la 4 iulie 1897, în comuna Perieți, județul Ialomița, Costică Acsinte este unul din eroii Primului Război Mondial.

27
/06
/16

În urmă cu un secol, în noaptea de 27 spre 28 iunie (1916), în camera-atelier de la parterul casei sale de pe actuala stradă Mendeleev, se stingea din viaţă pictorul Ştefan Luchian. Era casa pe care reuşise să o cumpere din banii câştigaţi de pe urma profesiei sale de „proletar al penelului” sau de „zugrav” după cum singur se definea.

24
/06
/16

"Femme Assise" (1909), una dintre primele picturi cubiste ale lui Pablo Picasso, s-a vândut, zilele trecute, cu suma de 43,2 de milioane de lire sterline (63,4 milioane de dolari) în cadrul unei licitații organizate de casa Sotheby's din Londra, cu aproape 20 de milioane de dolari mai mult decât estimarea inițială