TESZT 2022: „Teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile diferitelor culturi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/teszt-2022-teatrul-arata-asemanarile-contrastele-si-paradoxurile-diferitelor-culturi/

Între 22-29 mai are loc la Timişoara Festivalul Euroregional de Teatru TESZT nr. 13. În creuzetul multicultural al capitalei culturale europene de anul viitor, 24 de spectacole din 11 ţări vor explora în cheie contemporană istorii cu şi despre om în faţa unor mari provocări ale sufletului şi istoriei.

Un articol de Cristina Enescu Aky|20 mai 2022

Cover foto: „Tragedia omului”, regia Silviu Purcărete

Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România sunt țările din care companii de teatru de stat și independente vor prezenta spectacole mai mult sau mai puțin clasice, pe teme dintre cele mai intense ale vremurilor noastre precum responsabilitatea colectivă, răspunsul omului și al umanității în fața dragostei, a răului și a suferinței.

Vor fi prezentate și 3 spectacole de dans (superproducția „May B”, inspirată de opera lui Beckett și coregrafiată de Maguy Marin, celebru dansator și coregraf francez, unul dintre cele mai importante figuri ale Noului val francez; „OMMA” o coregrafie pentru 8 dansatori africani semnată de cunoscutul „artist fără frontiere și fără bariere”, plurivalentul Josef Nadj; și „Empty Floor”, spectacolul trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa). Adăugați și trei concerte (rock, jazz și world music), și veți avea panorama unui eveniment pentru care merită să faceți o călătorie de turism cultural la Timișoara. Puteți consulta programul integral al TESZT aici.

Pentru că norocoasa ediție nr. 13 a TESZT își propune să dea un boost pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiștii, și să catalizeze și mai multe conexiuni între culturi (locale, europene, artistice), directorul Teatrului Maghiar din Timișoara Balázs Attila ne-a împărtășit ce aduce important acest festival, dar și teatrul în general, în prezentul nostru tulburat, și care sunt de fapt mizele întâlnirilor artistice dintre oameni și culturi diferite.

Balazs Attila, directorul Teatrului Maghiar de Stat și al Festivalului TESZT

Cum își propune TESZT 2022 să fie un „un boost al poftei de teatru”?

În primul rând, trebuie să amintim ideea care a creat TESZT. Se regăsește în numele său – „találkozó”, adică întâlnire. Am căutat mereu artiști și creatori ale căror întâlniri cu publicul și între ei să conducă la rezultate noi. În 2020 și 2021, toate acestea au fost anulate din cauza pandemiei. Așadar este nevoie de o regândire a situației. În al doilea rând, avem nevoie de un boost pentru a restabili situația de acum doi ani. Dar nu dorim doar o re-stabilizare, ci să oferim o secțiune transversală a situației actuale. Pe parcursul săptămânii de festival, așadar, ne uităm în urmă și privim spre viitor, trăind în același timp, intens, în prezent.

Un festival euroregional, organizat într-un oraș cu o îndelungată tradiție de intersecție a mai multor culturi. Ce aduce teatrul important și util în comunicarea interculturală din zonă dar și în general, din lume?

Teatrul este arta prezentului, iar atunci când vine vorba de intersecția diferitelor culturi, teatrul arată asemănările, contrastele și paradoxurile lor. Timișoara se află în poziția norocoasă de a îmbrățișa mai multe culturi și de a experimenta acest lucru în mod real în viața de zi cu zi. Deci aveam făcut deja primul pas. Dacă găsim puncte de convergență, acesta este un al doilea pas. Dacă apoi căutăm și găsim conexiuni în teatru, suntem deja la jumătatea drumului. Ce aduce teatrul și este important? Să ai atâtea întâlniri într-o săptămână, de la local (Timișoara) la regional (Balcani) și la mai larg (Europa) este un pas uriaș. Experiența noastră de până acum arată că aceste întâlniri conduc la rezultate noi. Am putea enumera o serie de coproducții teatrale importante care au fost concepute în aceste 13 ediții, dar și exemple în care bazele cooperării au fost puse la TESZT. Oportunitatea există acum, când se pot contura sinergii. Sarcina noastră este de a crea cadrul pentru întâlniri.

În jurul căror teme principale gravitează spectacolele invitate?

Una dintre cele mai importante este refacerea relației teatru-public, refacerea funcției sociale a teatrului, repunerea în funcțiune a vechilor comunități și crearea de noi comunități creative. Spectacolele pe care le prezentăm noi, teatrul-gazdă, au fost lansate chiar înainte de pandemie și în timpul pandemiei – „Tragedia omului”, în regia lui Silviu Purcărete, și „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacolul regizorului Adrian Sitaru, cu care am inaugurat programul Teatrul-cinema.

Una dintre principalele caracteristici ale perioadei pe care am lăsat-o în urmă a fost incertitudinea. Acest lucru se regăsește, evident, în aproape toate producțiile. Căutarea și depășirea limitelor este, de asemenea, o temă importantă, experimentată și exprimată într-o formă sau alta de toți artiștii. Persoanele sensibile, adică și artiștii, sunt, de asemenea, fragile în situații extreme – vulnerabilitatea lor se reflectă și în munca lor. Ce a schimbat în noi și, fundamental, în relațiile dintre noi (auto)izolarea, distanțarea socială, cum s-a modificat arhitectura relațiilor interumane și artistice în noua realitate sunt interogații care definesc selecția acestei ediții a TESZT.

O altă problemă este responsabilitatea popoarelor și a comunităților care au trecut prin situații de război. Problema participării, a traumei, a implicării sau neimplicării – rezultă din producțiile teatrelor din Croația și Bosnia. Nici temele eroismului și trădării nu pot fi evitate în aceste situații extreme.

Lumea unică a lui Beckett din „May B”, ciocnirea dintre tradiție și viața modernă în „Omma”, confruntarea cu boala din „Empty Floor”, sunt discutate cu ajutorul coregrafiei. Printre temele abordate se numără și reinterpretarea formelor clasice, sub forma meta-teatrului și a teatrului în teatru. Limitele toleranței publicului sunt împinse la maxim atunci când acesta este invitat la un maraton teatral de 10 ore, „no title yet”.

Trecând dincolo de zidurile teatrului, vom gusta din secretele ascunse ale orașului, din referințele de actualitate ale lui Dostoievski, din culturile care se întâlnesc la graniță – am inclus producții ale companiilor independente din Timișoara: Basca, Unfold Motion, Arte-Factum. De asemenea, vom umple spațiile din jurul teatrului cu un spectacol interactiv, „One single breath”, și o super producție de mari dimensiuni, „Moby Dick”. TESZT are 24 de spectacole, teatru, dans contemporan sau concerte.

Ce s-a schimbat (în rău, dar și în bine) în acești ultimi doi ani în relația dintre teatru și public, și cum preconizați această relație în cadrul TESZT 2022?

Partea negativă a fost văzută și auzită pe toate canalele. Suntem interesați de întrebările care sunt puse, de soluțiile și posibilitățile care decurg din aceasta. O situație evidentă este izolarea, resimțită de toți în moduri diferite la nivel individual și comunitar –  aceasta este prezentă în aproape toate producțiile din TESZT. Relațiile s-au schimbat, iar teatrul trebuie să răspundă la acest lucru. De aceea, am adunat diferite perspective prin care să reflectăm asupra distanțelor noi, fizice și sufletești, existente acum între oameni. Comunicarea însăși s-a mutat în alte planuri.

Când spectatorii văd teatru făcut de „alții” (din alte orașe, țări, culturi), ce credeți că le aduce asta? Devenim oare puțin mai curioși, mai toleranți….?

TESZT este ca duminica teatrului maghiar din Timișoara. Este o sărbătoare în care creatorul se odihnește și contemplă. Dacă spectatorul este deschis, curiozitatea sa este satisfăcută. Paleta este foarte colorată, toată lumea are de ales, de acceptat sau de respins. Esențial este că fiecare simte o atingere la un anumit nivel. De aici este doar un pas pentru a pune roțile în mișcare. TESZT ne face curioși, receptivi, pe scurt – oameni care gândesc și simt. Treaba noastră, ca organizatori, este să oferim instrumentele pentru a crea schimbarea.

În aceste vremuri complicate, ce putem găsi în teatru care poate avea relevanță pentru „viața reală”?

Totul pornește de la „viața reală”. Dar dacă întoarcem punctul de vedere, putem găsi „viața reală” în teatru. Teatrul construiește parabole, spune povești, exprimă sentimente și idei prin mijloace specifice. De aici putem trage învățăminte, ne putem îmbogăți emoțional, ne reîncărcăm. Cel mai important lucru este să se stabilească și să se mențină o relație reciprocă dinamică prin care aceste canale să devină permeabile.

Veniți la TESZT 2022 pentru că …?

.. indubitabil veți avea parte de provocări, explorări, chiar revelații.



11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.