The American Dance Show. Flexing sau conectarea la realitate prin „rupere de oase”
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-american-dance-show-flexing-sau-conectarea-la-realitate-prin-rupere-de-oase/

Spectacolul, prezentat în România în cadrul FITS 2018, face parte din proiectul „American Democracy Series”, realizat de ArtKtype.

Un articol de Cristina Enescu|10 Iunie 2018

Unul dintre spectacolele care au deschis Festivalul Internațional de Teatrul de la Sibiu 2018 (o ediție, a 25-a, în care spectacolele de arte performative sunt privilegiate) a fost „American Dance Show”, un spectacol de dans flexing al The Flex Company, în regia unuia dintre pionierii acestui stil de dans nou și cu o popularitate crescândă, Reggie (Regg Roc) Gray și a celebrului regizor de teatru și operă în stil „contemporan-neortodox”, Peter Sellars.

Un amestec de street dance, mișcări de balet, contorsionism și adidași Nike, costumație sport/ street casual și expresivitate corporală teatrală, momente de mimă, extraordinare performanțe fizice, vulnerabilitate și forță în corp și suflet – toate acestea exprimând realitățile sociale, culturale, personale concrete ale dansatorilor și ale mediului lor. Acesta este Flexing (sau Bone Breaking). Cu origini în Jamaica anior 1990 (dar în forma actuală având doar aproximativ 15 ani), s-a răspândit în comunitatea afro-americană din Brooklyn, New York.

Combinația de live streaming de pe scenă, invitația către public de a participa vocal și prin mișcare la ceea ce se întâmplă pe scenă, crearea unei conexiuni foarte energice și coagulante între scenă și public – cu siguranță acestea nu sunt elemente nemaivăzute în artele performative ale ultimilor ani, însă ele au creat la American Dance Show o senzație de energie, prospețime și conectare foarte vii. De asemenea, showul a lansat provocarea ca publicul să se detașeze de ideea că dansul este doar o artă estetică, un simulacru al realității, arătând că este în primul rând o poveste și un mesaj născute din însăși substanța cotidianului. Un spectacol despre inegalitățile în tratamentul aplicat de poliție albilor și negrilor, despre școlile în care tinerii se revoltă prin nonconformism împotriva discriminărlor, despre sălile de tribunal în care nedreptatea îmbracă adesea hainele democrației și ale corectitudinii politice, despre lipsa de libertate de exprimare a celor marginalizați și sentimentul de nesiguranță în „cea mai sigură și democratică țară din lume”, America. Și despre libertatea și puterea pe care chiar și cei marginalizați le pot atinge prin ceea ce ne definește pe toți ca oameni: corporalitatea.

În ciuda aparentelor similitudini, flexing nu provine din cultura hip-hop sau funk. Dincolo de magnetismul vizual al flexibilității corporale extreme, acest stil a devenit foarte popular și ca o evadare din cotidian tocmai prin denunțarea prin dans a acestui cotidian. Flexing se dansează cu o energie și o bucurie contagioase, iar toate tipologiile corporale și experiențele personale și sociale sunt celebrate și valorificate. „Flex este despre crearea de iluzii contradictorii, efecte de glisare imposibil de line și contorsionări aparent rupătoare de oase” (Brixx, flexer). Spre deosebire de alte stiluri de street dance, dansul și cultura flexing sunt născute nu din simpla dorință de a epata prin mișcări ci din nevoia imperioasă, vitală de a comunica despre experiențe foarte personale și totodată sociale, despre libertate și rasism, lupta zilnică pentru a ieși din marasmul străzilor, despre cum constrângerile social-politice și cele date de culoarea pielii pot distruge sau provoca tinerii să își depășească limitările – începând cu cele corporale.

Spectacolul americanilor poate nu a impresionat acel gen de public care, din nemișcarea inchizitorială a sălii de spectacol, așteaptă de la un show de dans mișcări perfecte, coordonare precisă și un geniu coregrafic. Însă astfel de spectacole sunt regeneratoare pentru orice spectator de astăzi, adesea desensibilizat de performance-uri și efecte vizuale tot mai puternice. Provocarea American Dance Show pentru public este de a păstra o minte liberă de așteptări și un suflet deschis spre a simți, trăi, înțelege lumea altfel, nu doar conform propriilor așteptări ci conform poveștii și realității altuia. Iar încurajările trupei, ca publicul să filmeze și chiar distribuie imagini pe rețelele de socializare – într-o epocă tot mai protectoare față de proprietatea intelectuală, dar și în care rețelele sociale sunt o hiper-comunitate crescândă, primitoare pentru absolut toate comunitățile și culturile – toate acestea au accentuat senzația de trăire liberă, rezonanță energetică și apartenență la o comunitate de vibe a unor indivizi din țări, culturi și experiențe diferite, pe care a creat-o acest spectacol.

Combinația de live streaming de pe scenă, invitația către public de a participa vocal și prin mișcare la ceea ce se întâmplă pe scenă, crearea unei conexiuni foarte energice și coagulante între scenă și public – cu siguranță acestea nu sunt elemente nemaivăzute în artele performative ale ultimilor ani, însă ele au creat la American Dance Show o senzație de energie, prospețime și conectare foarte vii.

Foto: Paul Baila / FITS



25
/06
/18

La finalul lunii iunie, trei dintre cele mai aplaudate spectacole de teatru din repertoriul ARCUB, vor fi jucate la Sala Mare și vor marca închiderea stagiunii 2017 – 2018. Până în luna septembrie, când Centrul Cultural al Municipiului București – ARCUB va reveni cu noutăți privind producțiile de teatru, spectatorii interesați se pot delecta în compania unora dintre cei mai apreciați actori ai momentului.

24
/06
/18

Teatrul Evreiesc de Stat  prezintă miercuri, 27 iunie, de la ora 19.00, spectacolul de lieduri și poezie „Glasuri evreiești în poezia lumii“, pe versuri de Benjamin Fondane, Nina Cassian, Magda Isanos, Charles-Pierre Baudelaire și Paul Celan, în lectura actorilor TES -  Maia Morgenstern, Darius Daradici, Viorica Bantaș și Mircea Dragoman.

23
/06
/18

Mondialul din Rusia ne oferă o reţetă de ciorbă lungă, care nu ţine de foame, dar umple burţile. Modelul a fost patentat în Siberia. Reţeta este teoretic pentru 7 miliarde de oameni, dar cel puţin jumătate dintre ei sunt sătui de viaţă, aşa că nu gustă.

23
/06
/18

A 25-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a reunit în orașul de pe Cibin 3.300 de artiști și invitați din 73 de țări, care au prezentat 525 de evenimente în 73 de spații de joc, pentru un număr de aproximativ 70.000 de spectatori pe zi. FITS 2018 s-a desfășurat pe parcursul a zece zile, în perioada 8-17 iunie, sub tema Pasiune/Passion.

23
/06
/18

”Dovlatov”, filmul premiat cu două trofee la Berlin anul acesta: Ursul de argint pentru contribuție artistică și Premiul Berliner Morgenpost Reader’s Jury a fost inclus în selecția Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, în secțiunea – ”Horizons and Another View”, secțiune ce oferă o perspectivă inedită asupra realităților contemporane.

22
/06
/18

Pe scena Teatrului Metropolis, după succesul cu “Ibrahim şi florile din Coran”, regizoarea Chris Simion-Mercurian ne propune din nou o poveste emoţionantă, o ţesătură cu tuşe fine ce sondează universul unui copil evreu forţat să se ascundă de invazia nazistă. Din distribuție fac parte Marius Manole, Vlad Logigan, Alexandru Sinca, Carla Maria Teaha, Marian Râlea, Maia Morgenstern.

22
/06
/18

Argentina n-are echipă şi mi-e teamă că nu va ieşi din grupe, iar Messi e lipsit de noroc. Coechipierii săi nu sunt în stare să introducă mingea într-o poartă goală, dar pe a lor o nimeresc cu ochii închişi.

21
/06
/18

O vară plină de evenimente se anunţă pentru concertul-spectacol al Teatrului Naţional din Bucureşti regizat de Ion Caramitru, Magic Naţional, care-şi continuă succesul oriunde ar fi prezentat, încântând publicul prin acorduri muzicale pline de sensibilitate şi temperament, în interpretări ce stârnesc ropote de aplauze la scenă deschisă, ce vin să-i răsplătească deopotrivă pe actori şi pe muzicieni.

Page 1 of 71912345...102030...Last »