„The Beach Bum”. Hedonism ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-beach-bum-hedonism-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Noul film al regizorului american Harmony Korine, „The Beach Bum” (2019), este portretul frenetic al unui hedonist: un pretins scriitor din Miami care trăieşte o perioadă din petrecere în petrecere, cu alcool, droguri şi sex, pe banii soţiei sale bogate.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 martie 2019

Cu părul lung, blond și neîngrijit, cu cămăși colorate și pantoloni scurți, mereu cu o bere în mână și cu ochii pe femei, Moondog (Matthew McConaughey) este un pierde-vară care se pretinde scriitor.

Citește din când în când, cu emfază, fără teamă de ridicol, scurte poezii îndoielnice în fața câtorva gură-cască, iar uneori nu ezită să le recite celor din jur versuri furate de la scriitori celebri.

E drept, nu prea e loc de poezie înaltă și de idei profunde pe plajele și în jurul piscinelor îmbietoare din însoritul Miami.

Trăiește pe picior mare din banii soției sale bogate și frumoase, Minnie (Isla Fisher), are ca cel mai bun prieten un rapper, Lingerie (Snoop Dog), și își duce viața numai din petrecere în petrecere, cu alcool, droguri și multe femei atrăgătoare.

De altfel, exact din cauza unei partide de sex cu o necunoscută în bucătăria unei terase, sub privirile clienților, întârzie la nunta fiicei sale.

Este un excentric misterios, un fanfaron, un hedonist pursânge, care se simte la fel de bine atât printre bogați, cât și printre vagabonzii de la marginea societății.

Iar Harmony Korine nu face decât să ni-l arate în toată splendoarea iritantă a exceselor sale dincolo de moral și imoral, pe care estetica exuberantă a filmului, nu lipsită de un anume kitsch asumat, le reflectă din plin – culori țipătoare, muzică din abundență, o mizanscenă ce frizează pe alocuri suprarealismul și un montaj extrem de alert.

Fără interogații psihologice ieftine, fără informații inutile despre trecut, fără explicații și motivații, fără relații cauză-efect forțate de scenariu, fără aluzii sociale sau politice – doar o frenezie permanentă pe care Moondog pare să o imprime lumii din jur, o lume la rândul său superficială, excesivă.

O viață trăită mereu la limită, prin sfidarea oricăror norme și convenții și în care banii sunt buni doar pentru că servesc la satisfacerea plăcerilor exorbitante.

Bineînțeles că, la fel ca protagonistul său, filmul este autoindulgent, iar Harmony Korine refuză să ia distanță sau să chestioneze în vreun fel universul aproape abstract pe care îl construiește prin stilul său pe care unii l-ar putea considera forțat, agasant, problematic.

Și chiar dacă privim din afară la un astfel de delir, e ceva fascinant la acest dezmăț aproape psihedelic.

Rating Ziarul Metropolis: 4 stele

„The Beach Bum” („Regele plajei”) a intrat în cinematografe la 28 martie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

24
/09
/13

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

24
/09
/13

Geo Saizescu, unul dintre cei mai importanţi regizori români de film, a încetat din viaţă, luni, la vârsta de 80 de ani, la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta" din Bucureşti. Regizorul avusese o boală la plămâni.

23
/09
/13

Les Films de Cannes a Bucarest a pus în vânzare primele bilete. Grație cererii din anii trecuți și interesului stârnit deja de ediția de anul acesta, care adună cele mai provocatoare titluri din selecția Festivalului de la Cannes, o a treia sală a fost inclusă în program. Astfel, pe lângă cinematografele Studio și Elvira Popescu, vor […]

18
/09
/13

CRONICĂ DE FILM „Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“ duce la un nou nivel stilistica minimalistă şi tentativa de conceptualizare a realităţii pe care Corneliu Porumboiu le-a început în „A fost sau n-a fost?“ (2006) şi pe care le-a continuat în „Poliţist, adjectiv” (2009).