„The Event”. Moment istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-event-moment-istoric/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2016

În 2014, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa lansa „Maidan”, un splendid documentar despre protestele masive de stradă de la Kiev care au dus la căderea regimului fostului preşedinte prorus Viktor Ianukovici şi instalarea unei noi conduceri, proeuropene. Un eveniment semnificativ al istoriei recente, ale cărui efecte se văd şi în prezent – anexarea de către Rusia a peninsulei Crimeea şi conflictul din estul Ucrainei.

În „The Event”, Serghei Lozniţa se opreşte asupra marilor manifestaţii de la Leningrad (redenumit ulterior Sankt Petersburg) din august 1991, în timpul puciului eşuat împotriva liderului sovietic Mihail Gorbaciov. În urma respectivelor evenimente, Uniunea Sovietică se destrăma şi o nouă eră începea, una în care la conducerea Rusiei era Boris Elţin.

Însă regizorul ucrainean nu este interesat să livreze informaţii, să contextualizeze sau să clarifice pentru spectatori ce s-a întâmplat cu adevărat la acel moment istoric care a fost, de altfel, intens reflectat în presa timpului şi cercetat ulterior de către specialişti.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa este preocupat în primul rând de dinamica mulţimilor, de energia pe care o mare adunare de oameni o degajă în timpul unui astfel de eveniment care le schimbă destinul.

Documentarul surprinde un fragment din prăbuşirea unei lumi. De aici şi încărcătura emoţională puternică a filmului (chiar dacă abordarea lui Serghei Lozniţa este una detaşată), sentimentul că spectatorul are acces la ceva unic – este forţa dintotdeauna a cinemaului, încă de la primele filmuleţe ale fraţilor Lumiere.

„The Event” este un documentar de montaj, în care sunt ansamblate – într-o gramatică vizuală cu impresionante efecte artistice şi sensuri filosofice – imagini alb-negru filmate în stradă, printre oameni, de operatori ai studioului cinematografic de la acea vreme din Leningrad.

Nu există niciun comentariu din off, nu există fragmente de interviuri, nu există inserturi lămuritoare – totul este lăsat pe seama şi atenţia spectatorului, cel chemat să brodeze sensuri în jurul a ceea ce vede. Şi, mai ales, să simtă, să privească îmbrăcămintea, comportamentul şi chipurile expresive ale oamenilor simpli, prinşi între tulburarea cauzată de transformarea istorică la care iau parte şi speranţa că ceea ce va urma va fi mai mine. Un portret tandru al aspiraţiilor dintotdeauna ale omului, deopotrivă erou al istoriei şi victimă a ei.

Senzaţia de confuzie pe care o poate induce publicului „The Event” este, de altfel, reflexia confuziei pe care oamenii ieşiţi atunci în stradă, pentru a susţine o tabăra sau alta, o resimţeau din plin – aşa cum transpare din frânturile de dialoguri, din zvonurile lansate la tot pasul, din sloganurile de pe pancarte, din informaţiile auzite la aparatele de radio portabile pe care unii oameni le aveau cu ei.

La fel ca în „Maidan”, Serghei Lozniţa intervine puternic pe coloana sonoră – sunetele sunt deconectate de mult de ori de imagine, iar din timp în timp, când camera de filmat se plimbă alert printre oameni, se pot auzi, ironic, fragmente muzicale din „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, baletul pe care televiziunea oficială rusă de atunci îl transmitea, în detrimentul reflectării evenimentelor din stradă.

„The Event” poate fi văzut şi ca un manifest indirect pentru democraţie, şi pentru libertate, în contextul situaţiei dificile în care se află de câţiva ani Ucraina în relaţie cu Rusia lui Vladimir Putin (ajuns la putere pe fondul eşecului regimului Elţin) – în fond, mulţi dintre ruşii ieşiţi în stradă în august 1991 cereau democraţie şi dreptul la autodeterminare pentru popoarele care până atunci făcuseră parte din URSS.
În cadrul TIFF, „The Event” mai poate fi văzut sâmbătă, 4 iunie, la Cinema City Iulius din Cluj.



28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.