The Pearl Button – din 4 septembrie în cinematografe 
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-pearl-button-din-4-septembrie-in-cinematografe/

Toamna acesta se lansează pe marile ecrane cel mai recent film al prolificului regizor chilian Patricio Guzmán. The Pearl Button, filmul premiat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu în 2015 prezintă o poveste despre relaţia milenară a omului cu apa şi despre căile misterioase prin care apa ne pune în legătură cu universul.

Un articol de Liliana Matei|22 iulie 2015

Acțiunea este plasată în Chile și în cel mai mare arhipelag existent pe Terra, poziționat la sud de Chile, în Oceanul Pacific. Aici, cinci triburi au reușit să trăiască peste 10.000 de ani, petrecându-și majoritatea vieții pe apă, învățându-i tainele și reușind să supraviețuiască unor temperaturi polare și celor mai puternici curenți. Aceste triburi nu au conceptul divinității, însă cred în puterea apei și au învățat chiar să-i imite fiecare sunet.

Armonia comuniunii lor este distrusă în momentul în care primele campanii de colonizare ajung în arhipelag. Mai târziu, la începutul secolului XIX, are loc misiunea din timpul căreia datează legenda lui Jimmy Button, băștinașul care a renunțat la libertate și pământuri în schimbul unui nasture de sidef. Dacă la început, triburile sunt dezrădăcinate de forțele coloniale din Europa, la finalul secolului amenințarea vine de pe propriul continent, când autoritățile din Chile și Argentina vor să-i „civilizeze” punând capăt relației lor ancestrale cu apa.

Zeci de ani mai târziu, una din cele mai importante insule din arhipelag devine o închisoare secretă în timpul regimului Pinochet dar oceanul refuză să-i păstreze secretele sângeroase.

„Simt că lovitura de stat a lui Pinochet a avut loc anul trecut, luna trecută sau săptămâna trecută. Pentru mine timpul nu a trecut iar amintirile au rămas intacte și mă simt de parcă aș fi rămas prins într-o capsulă de chihlimbar.” Patricio Guzmán
După lovitura de stat, Guzmán a fost ținut în detenție pe Stadionul Național din Santiago și amenințat cu execuția. În 1973 a plecat din Chile iar mai târziu a devenit unul dintre cei mai apreciați regizori sud-americani, șase dintre filele lui având premiera la Festivalul Internațional de la Cannes, printre care: „The Pinochet Case”, „Salvador Allende” și „Nostalgia for the Light”.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.