„The Sound of Da Vinci”, la Palatul Bragadiru
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-sound-of-da-vinci-la-palatul-bragadiru/

Marţi, 24 noiembrie, ora 19:00, la Palatul Bragadiru, va putea fi auzit în premieră sunetul unic al Violei organista. Un instrument aproape fantastic, extrem de inedit, existenţa lui fiind, în sine, un act artistic. Recuperat din schiţele lui Leonardo da Vinci, instrumentul a fost salvat de la condiţia de proiecţie teoretică şi adus la cea de realitate „consumabilă”.

Un articol de Liliana Matei|24 noiembrie 2015

Concertul este susținut în cadrul Festivalului de Muzică Veche București 2015 (ed. a X-a) și este produs în parteneriat cu Institutul Polonez din București.

Fiind un instrument ce combină sonorităţile instrumentelor cu claviatură şi ale celor cu coarde şi arcuş, a fost construit în perioada 2009-2012 de către polonezul Sławomir Zubrzycki, pianist și constructor de instrumente din Cracovia.

În anul 2009, Zubrzycki a descoperit urmele unei rarități absolute, și anume instrumentul proiectat de Leonardo da Vinci, care era aproape necunoscut și uitat. Planurile și schițele instrumentului, împreună cu comentariile olografe ale lui Leonardo, scrise în oglindă, se regăsesc în „Codex Atlanticus”, cea mai mare colecție de notițe a lui Da Vinci (peste 1000 de fișe), datând din perioada 1489-1492.

Instrumentul, denumit Viola Organista, nu a fost niciodată construit de Leonardo însuși. Timp de peste 500 de ani au existat mai multe încercări de a realiza copii individuale ale instrumentului, însă niciuna nu s-a bucurat de aprobarea muzicienilor contemporani. Fascinat de trecut, Zubrzycki a construit în perioada 2009 – 2013 propria versiune, pornind de la planurile lui Leobardo da Vinci, dar inspirându-se și din schiţele altor instrumente ale perioadei 1575 – 1625.

Recitalurile în premieră cu viola organista (18 octombrie 2013 la Cracovia, în cadrul Festivalului Regal Internațional de Pian de la Cracovia, și 21 octombrie, în cadrul Festivalului Conrad) s-au bucurat de un susces artistic impunător și de foarte multă publicitate. Reportajul video de la primul concert al violei a fost urmărit pe YouTube de peste două milioane de persoane. Știrile despre construirea violei organista au fost prezentate în întreaga lume de cele mai populare canale media, inclusiv BBC, TheTelegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Le Figaro, Corierre della sera, Japan Times , MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times, San Francisco Classical Voice, Sydney Morning, CNN México.

Turneul european din 2014 al violei organista a cuprins recitaluri în cadrul mai multor festivaluri și emisiuni muzicale: Festivalul Muzical Mantta, Festivalul de Muzică Veche de la Stockholm, Wratislavia Cantans, Festivalul de la Ghent, Festivalul Kotor Art, Festivalul Copernicus, Anima Musica, Concertele Almo Collegio Borromeo, emisiunea „Five O’clock” transmisă pe canalul 2 al Radioului Polonez și Zilele Muzicii Poloneze din Turcia.

Sławomir Zubrzycki este pianist, clavicordist, claviolinist, compozitor și constructor de instrumente muzicale, originar din Cracovia. A absolvit în 1988 Academia de Muzică din Cracovia, unde a studiat pianul la clasa profesorului Tadeusz Żmudziński și muzică modernă la clasa profesorului Adam Kaczyński. După primirea unei burse Fulbright, și-a continuat studiile de pian la Conservatorul de Muzică din Boston, în 1990-1991, sub îndrumarea Janicei Weber. Pianistul și-a dezvoltat măiestria artistică și prin participarea la master class-urile susținute de Victor Merzhanov, Michael Lewin, Jerome Lowenthal, Włodzimierz Obidowicz și Johann Sonnleitner (clavecin).

A colaborat cu Televiziunea Poloneză, în calitate de prezentator, compozitor și director muzical, la producerea unor programe educaționale, precum Wszystko gra (It’s All Music To My Ears – o serie de prelegeri despre instrumente muzicale difuzate pe canalele TVP 1 și TVP Polonia) și Sesame Street (versiunea poloneză pentru canalul TVP 2).

A luat parte la mai multe festivaluri, inclusiv la Primăvara Muzicală de la Poznań, Muzica din Vechea Cracovie, Arta Audio la Cracovia, Fest der Kontinente de la Berlin, Vizita Artiștilor Oaspeți ai Colegiului de Muzică Berklee de la Boston, Culorile Poloniei, Festivalul Intercultural de la Varșovia, Turning Sounds la Cologne și Varșovia, Festivalul de Teatru de la Edinburgh. S-a specializat în interpretarea muzicii contemporane, mergând de la dodecafonie până la teatrul instrumental, improvizație și arta spectacolelor. A susținut prelegeri la Academia de Vară de Muzică Contemporană – Avantgarde Tirol din Austria (edițiile 2005, 2007).

Ține propriile cursuri de pian la Școala Publică Secundară de Muzică Frederic Chopin de la Cracovia.

Pe lângă seria de prelegeri televizate, materializându-și interesului său mai vechi în proiectarea și construirea de instrumente muzicale, a realizat o replică a clavicordului din 1775 al lui Johann Silbermann. Acest instrument, considerat strămoșul pianului și având o expresivitate distinctă, a fost realizat în atelierul lui Sławomir Zubrzycki în anul 1994.

Festivalul de Muzica Veche Bucureşti are loc în perioada 20 octombrie – 28 noiembrie 2015 şi cuprinde un număr de 14 evenimente. Acestea se desfăşoară la Sala Radio, Palatul Bragadiru, Muzeul Naţional Cotroceni, Muzeul Ţăranului Român, Biserica Anglicană, Muzeul „Curtea Veche” și Muzeul Național al Pompierilor (Foişorul de Foc), cu participarea artiştilor şi formaţiilor din peste zece ţări.

Ajuns la cea de-a zecea ediţie, Festivalul este unul dintre cele mai importante evenimente de muzică cultă din România și este cotat pe locul patru între „cele mai frecventate festivaluri din București” (conform Barometrului de consum cultural pe anul 2014 realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală). De asemenea, Festivalul este considerat cel mai important eveniment de muzică veche din Sud-Estul Europei iar anul acesta devenit membru (singurul din Europa de Est) al prestigioasei Rețele Europene de Muzică Veche (REMA).

Această ediție jubiliară a Festivalului de Muzică Veche București se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.

În program:

Marin Marais (1656-1728) – Les Voix humaines (En rondeau) din colecţia Deuxième Livre de Pièces de viole
Carl Friedrich Abel (1723 – 1787) – Allegro – WKO 205
Piesă pentru viola da gamba solo – WKO 208
Adam Jarzębski (ca. 1590-1649) – Concerto Primo din colecţia Canzoni e Concerti
Monsieur de Sainte-Colombe (16??-17??) – Concert XLIV à deux violes egales
Tombeau Les Regrets – Quarillon – Les Pleurs – Joye des Elizées – Les Elizées
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) – din colecţia Mysterien Sonaten – Sonata nr.1 – „The Annunciation”
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788) – Sonata în sol major – Wq 65/48, Hamburg 1783: Andantino – Adagio e sostenuto – Allegro
Marin Marais (1656-1728) – 32 couplets de folies (Les Folies d ‘Espagne) din colecţia Deuxième Livre de Pièces de viole

Interpretează: Sławomir Zubrzycki

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.